Vad ska vi göra!

Sv: Vad ska vi göra!

Jag menade inte att TS skulle ge upp precis, men om man provar allt och ponnyn/hästen fortfarande inte fungerar tillfredsställande, så tycker jag inte att man ska hålla på och traggla, utan se till att ha kul, i detta fallet då vara glad för sin överkvalificerade skogsponny, för ingen varken ponny eller ryttare kan tycka att det är kul att vägra ut sig på varje tävling.

Eller sälja/låna ut till någon annan en längre tid, den kanske helt enkelt behöver ny miljö/ryttare (då menar jag inte att man bara byter ryttare vid ett speciellt tillfälle, utan mer frekvent alt. alltid).

Min ponny var likadan; hoppade kanon på träning o även på framhoppningen, men väl inne på banan kom vi bara över nåt hinder innan hon vägrade ut sig. Hon var en ganska bekväm häst som med tidigare ryttare lärt sig hur man ska komma undan jobbet, o utnyttjade de så gott hon kunde. Men vi va ganska envisa o vägrade ge upp, och efter ett stort antal utvägrade tävlingar så släppte de plötsligt o hon hoppade allt o blev ofta placerad istället.

Jag tycker ni ska gå ner i lägre klasser (om ni inte redan är det), för funkar det inte då så funkar det inte högre heller.

Brukar din dotter rida själv eller med andra hästar? Det kan ju vara att hästen inte vill vara ensam och dessutom på ett okänt ställe. Hopptränar hon borta eller där hästen står? Den kanske inte är van vid främmande platser.

Går det bra på framhoppningen? Det är viktigt att inte pressa ponnyn för mycket före start.

gå ner i lägre klass o testa om de kräfs.. Eller så kanske ponnyn inte tycker de är kul längre..

Hade en likadan.. den gick kanon på träningar stannade aldrig.. O på tävlingar stannade den om det blev 120 eller högre.. Den hade ont.. Kollar man slipper man oroa sej för det..

Vet inte vilken kategori den här ponny är men varför inte en Pay and ride på 40 - 50 cm ? Och kanske lägga en volt eller göra en avsaktning? Min kompis har en häst som gjorde precis likadant innan men har blivit bättre med tiden ett riktigt STO vad man kallar de. vill hon inte så vill hon inte, humörsvängningar.? men tror inte de kan ha med någon skada att göra eftersom de går så bra på träningar.
Men prova gärna en Pay and ride så kan någon ståå i mitten å hjälpa henne över om ponnyn inte vill så vinner inte hästen iaf.:idea:

Kankse lite klyddigt skrivet?:P

Ponnyn går aldeles utmärkt att rida ut på själv, och vi åker till träningarna . Ponnyn går aldeles utmärkt på framhoppningen. Har provat gå ner i klasserna utan resultat. Låna ut ponnyn är uteslutet då hon inte har förtroende för någon annan än min dotter, vi var borta 1 vecka då hade vi hjälp av en mkt hästvan person men hon fick inte in henne från hagen pga att hon går till atack, och jag menar verkligen med tänderna väl visade och högt huvud.

Medan min dotter och jag bara går fram till ponnyn och tar henne i grimman utan problem.

Hon är ett sto med mkt egen vilja, tar hellre bort henne än att sälja el lånar ut henne då hon kommer att bli en "vandrings pokal" pga hennes humör.

Avslutar nu denna tråd då alla tycks ha samma tänk.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske det är mycket ljud, om ponnyn är känslig för höga ljud? Kanske ponnyn inte tycker om stora folkmassor som oftast är på tävlingar? Jag vet inte, men hoppas det löser sig :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka