Vad ska vi göra!

M

mylan

Min dotter har en trevlig ponny som är en utomordentlig hoppare, hoppar allt, på träning och hemma, Men så fort vi kommer på tävlig så är det tvärnit. på första, andra el tredje hindret. Kommer hem med en tvärarg och besviken dotter som tycker hon är värdelös.

Alla i vår närhet tycker att det är jätte "mysko" hon är inte stressad el något snarare att hon blir "lam" på tävlingsplatsen.

Finns det någon i vårt avlånga land som kan hjälpa oss, vi försöker med vad som helst(nästan).

Sv: Vad ska vi göra!

Ojdå, de låter väldigt konstigt. Om de är så att ponnyn verkligen gillar att hoppa så borde den ju inte vägra bara för att de är tävling... hmm... en riktigt svår fråga.

Sådär var min förra häst. Gick som en klocka på träning, oavsett vilken gren vi tränade. Han hade inte ont någonstans, åt bra, ingen feber.... (Kollade speciellt knäna och kotlederna.) Inget var fel, ändå vägrade han ut sig varenda hopptävling och gick knappt in på banan i någon annan gren.

Det enda jag kunde dra som slutsats var att han inte trivdes med stressen av att tävla, folksamlingar, höga ljud, högtalare, musik, press... Så länge han slapp allt sånt var det grönt, men på tävling blev han stel som en pinne.

Jag sålde honom eftersom jag ville kunna tävla, och de nya ägarna hade med honom i en uppvisning, där han flippade ur totalt och kastade av sin ryttare m.m. Han blev rädd, helt enkelt.

Det är väl den krassa sanningen att alla hästar inte är skapta för att tävla, och har man försökt i flera år (som jag gjorde) så får man bita i det sura äpplet och sälja sin favorit... Eller behålla hästen och sluta tävla. Bitterljuvt hur man än gör. :(

Har ni testat sätta upp en annan ryttare?
Någon lite rutinerad, för att se om det har med dotterns tävlingsnerver eller något i ridningen/beteendet att göra.
Försöka sudda ut gränserna genom små klubbtälingar med låga hinder för att få det kännas mer träningslikt innan man börjar tävla "på riktigt" igen? Kanske be om att få vara med utom tävlan på en tävling och tänka att man rider och tränar precis som hemma - bara lugnt tar om eller tar ett lättare hinder än det den vägrade på innan man rider ut (om man får göra det i hoppning?)

Jag tror nog ändå att hästarna oftast visar lite av sitt beteende även på träning och i andra situationer. Men att ryttaren då tacklar det på ett annat sätt eller att det inte märks så mycket att man tänker på det. Kan man rätta till det i ett tidigare stadie (från marken, i dressyren, på träning) än just i tävlingssituationen är det kanon! Gäller bara att lista ut vad. Är hästen kanske "olydig" i grunden, att ryttaren inte har så bra koll ändå? Hoppar den på ren hoppglädje på träningarna eller för att ryttaren ber den? Har den kanske inte någon ärlig bjudning utan stressbjudning alt. bjudning för att den tycker det är kul på träning och att man kanske kunde bygga upp en ärligare bjudning än "springa springa!"-stilen.?Osv, finns säkert en massa fler bra frågeställningar om man tänker efter.

Har själv en häst som mer än gärna hoppar plutt-terränghinder i skogen, men som skyggar tre meter innan en bom på ridbanan (kan hoppa men stannar i regel framför hindret första gången för att titta) som kan gå rätt fint, koncentrerat och lydigt i dressyren vid träning, men som blir megatittig och giraff i tävlingssituation/lite stressad situation. Varför? Jo för att den vet hur den ska ta över kommandot när den känner sig lite osäker.
Sitter bjudningen bättre, inramningen och grundlydnaden - att hästen lärt sig att lyssna ordentligt på ryttaren och att den vet att den inte kommer undan (låter hårt, men men) så hoppar den helt plötsligt och är inte alls lika vinglig giraff som skuttar till för minsta lilla i stressade situationer. Detta kan man alltså börja träna redan från marken.

Senast ändrad:

hur ligger det till med dotterns egna tävlingsnerver? kanske har hon dåligt självförtroende eller för höga krav på sig själv? kanske har de tilsammans kommit in i en ond cirkel? hästen känner kanske hennes negativa förväntningar i hennes kroppspråk? vad händer med an annan ryttare?

Jag tror som ovanstående, att det kanske är flickans tävlingsnerver. Hon blir kanske lite mer spänd och så en vanligt. Annars har jag nog inget annat förslag.

Lycka till iaf :)

Hur det är med TS häst/ryttare vet jag ju inte, men med min häst handlade det helt och fullt om hans upplevelser, inget annat. Med mig fick han inte spader på tävling, men hos ägaren efter mig fick han det.

Mig har han ju känt sedan han var föl, så jag skulle tro att han hade rätt mycket tillit till mig, men inte hos den nya ägaren. Och i och med att jag har varit med sedan han var bebis så vet jag att han alltid har varit lite smånervös inombords. På träning kunde han hantera det, men inte på tävling. (Jo, i brukskörning gick det faktiskt hyfsat, eftersom det inte finns en enda sekunds press i den grenen. Det är ju som att åka till nåns gård och köra runt lite.)

Förlåt att jag inte svarat tidigare men nu är jag tillbaks.

Jag tar det från början så får ni svar på endel frågor....

Vi köpte ponnyn för ca3 år sedan av ett välkänt utbildningsstall ponnyn då 8 år hade inte tävlat enligt dom, men å andra sida så visste dom inte mkt vad som hänt ponnyn tidigare:confused:

Fick reda på vart ponnyn kom ifrån (innan stället vi köpt den ifrån)
Då de inte svara på telefon så skrev jag ett brev Fick till svar att vi inte skulle rota i det förflutna utan glädjas utav ponnyn och se frammåt.(lite fundersam blir man ju)

Dotter började rida för instruktör (som blev anfallen av ponnyn, dotter lyckades avstyra det så inget hände) så vi fick byta instruktör. nu går det bra!

Tävlade några clearrunder (70-80cm) och allt gick super bra tills dottern ville börja tävla "riktiga"klasser. Då började ponnykraken vägra ut sig och på den vägen är det.

(Ponnyn testar oss i tid o otid vid både hämtning från hage och lastning i transport, (andra som försökt anfaller den) annars hur snäll och trevlig som helst en ponny att lita på)

Då dotter och även jag ser problem i att sälja den så kommer den aldrig att lämna denna gård. Vill inte att det blir en vandringspokal, då jag tror att hon kan bli "farlig " i fel händer.(kanske är den osäker på oss människor vi vet ju inget hon dens förflutna)

Måste bara tillägga att vi haft en annan mkt tävligsrutinerad ryttare på ponnyn och den bettede sig lika dant för henne, han sa att det kändes som att sitta på en stubbe, verkade som den inte kände av skänklarna över huvudtaget.

Tacksam för fortsatt spekulationer, vi :bump:as

Blir din dotter väldigt nervös på tävling? det smittar ju av sig hur lätt som helst på hästen, sen kan det vara så att hästen inte vill tävlas tråkigt nog. vissa hästar klarar inte av pressen.

Kanske gå tillbaka till de lägre klasserna ett tag?
Kolla så hästen inte har ont i ryggen eller dylikt, då kanske den känner av det mer på tävling (med allt annat som kan upplevas negativt runtom).?

Tyvärr så vet vi inte om det är import el ej.

Min dotter blir inte nervös vid tävling, hon är lugnet själv.
ryttaren som tävlade den 1gång var inte heller nervös.

Hästen är inte nervös utan blir loj, inte stirrig el så, avtrubbad.

har provat att ta lägre klasser men inte bivit bättre.

Ta ut en veterinär och kolla om åldern på tänderna stämmer med det som står i passet.Själv råkat ut för att det inte stämmer.

det låter precis som att både hästen och ryttaren när det väl gäller MÅSTE kunna lite på varann tror både blir rädd och orsäkra när det är PÅ ALLVAR.
hästen verkar ju ha vatt med om en hel del hemskheter i sitt liv det låter precis som att han behöver en stadigt och trygg hand han kan lita på när det gäller för att våga.

tror att ni kanske måste ta ett steg tillbaka tills dottern och hästen funnit varann till 100% och kan lita helt på varann.
och inte känner för mkt press.
för om hästen känner att ryttaren är rädd och osäker och inte tror på sig själv så vågar den ju inte ensam de måste va ett team.

din dotter och ponnyn kanske ska strunta i tävlingar denna sesång och bara "leka" hela sommaren, träna, ha roligt, galoppera på ängar och sånt. Kanske ta hjälp av någon NH instruktör?
För att sedan se om det blir bättre tills nästa sesång:)

Svara på frågor;

Det är min vet som kollat åldern på hästen så honom litar jag på.

Ponnyn litar helt o fullt på min dotter, bättre samspel på "vardagar"är det nog inte många som har med sin ponnyn.

Har aldrig grimmskaft, till o från hagen, går som en hund brevid även om det kommer andra hästar och går förbi, hon säger till ponnyn att lyfta på benen så gör den det utan problem, lastar och så utan grimskaft, så det säger nog en heldel om deraas tillit till varandra.

Dom "lekte" hela förra sesången, och provade på någon enstaka tävling i slutet på ute sesången, då gick det mkt bättre, än det gjort förregående år, så "leka" ett år till är ute slutet varken ponnyn el dotter blir yngre.

Ta hjälp av NH instruktör är uteslutet, då jag hade ut en till en av våra andra hästar(en helt annan historia) och det hjälpte inte ett skit. Jag fick snarare mer problem efteråt. (Det var en mkt erfaren NH-tränare med många kurser och nöjad deltagare, men för mig fungerade det inte)

Lever på:bump:

Ni kanske bara får inse att ponnyn inte vill/klarar av att tävla utan att ni helt enkelt bara har en överkvalificerad skogsponny.

Eftersom ni inte har någon aning om vad som hänt med ponnyn innan, är det ju väldigt svårt att ge tips eftersom det kan vara precis vad som helst.

har en ponny som var likadan för 3 år sedan... går han att rida ut på själv annars kan det sitta i det.. eller så kan det sitta i viljan... att den har bestämt sig för att den inte vill och då kan man testa massa olika metoder... som att ge mkt beröm när den ska hoppa på tävling eller att vara lite mer hårdhänt... min ponny blev som ett tugggummi när jag kom in på banan (inte kul) men efter 3 år så går han fram men nu är jag för stor för han är en liten b...

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka