Vad ska vi göra? (tjejtjusare som har flyttat in)

snurpe

Trådstartare
Usch, jag vet inte vad vi ska göra. Det har flyttat hem en kisse till oss. Vi bor på landet och har redan fyra kissar som är det bästa vi har, så det var inte alls vad vi tänkt oss.

Denne svart/vita herre är det ingen som känner till. Han verkar hemlös. De senaste fyra dagarna har han dock varit en trogen besökare hemma hos oss. De första gångerna var han oerhört skygg. Bara jag tittade på honom drog han iväg så långt han kunde. Men just nu sitter han på vår trappa och gallskriker :crazy: Han försökte till och med kika in genom dörren när jag släppte in en av de våra :crazy:

I vår kattfamilj bor det tre flickor (två kastrerade, en på p-piller) och en pojke. Flickorna njuter av den nye herrens uppmärksamhet och sitter gärna tillsammans med honom på trappan :crazy: Min älskade hankatt verkar dock helt ställd. Varför är han det? Han har jagat bort många från sitt revir tidigare och jag har upplevt honom som ganska tuff, men nu står han plötsligt helt handfallen och vill inte ens gå fram till den nye...

Så nu hade den nye dessutom kissat ned mina stövlar som stod på trappen. Alla våra är i skrivande stund inne och därför sitter han utanför och GALLskriker. What to do? Jag är lite rädd för att han ska få min älskade hankatt att lämna bort sitt revir och inte komma hem :( Hur stor är den risken på en visserligen mycket hemkär katt?

Vad gör jag nu? Ringde upp sambon och berättade om vår stackars pojkes sårade manlighet, och han föreslog att vi eventuellt kan ta ut en jägare och skjuta den nye herren. Både för våra katters skull, den nyes skull, och kanske för alla framtida oönskade kattungar han sätter till världen.

I min utopi skulle man skjuta ihjäl alla okastrerade lösspringande katter för att undvika att fler katter far illa, men ändå är det så svårt när han sitter på min trapp och skriker :crazy: :( Vad ska jag nu göra? Hur borde jag resonera? För flickorna tycks det inte spela någon roll att han springer här, men utgör han ett hot för min älskade hankatt (kastrerad förstås)? Varför försöker inte Vulkan få bort honom?

Främligen:
070404%20006forminskad.jpg

070404%20008forminskad.jpg

070404%20012forminskad.jpg

070404%20013forminskad.jpg

/snurpe

Sv: Vad ska vi göra? (tjejtjusare som har flyttat in)

Ring närmsta katthem.
Det kanske finns något akuthem som kan ta emot honom?

Har din hane mött en högrangad, fertil hane tidigare?
Ofta är de kaxiga mot jämlikar, men drar sig undan när de insett att de träffat en verklig "herre på täppan". Han lockas förmodligen till er av honorna, och med tanke på beteendet är det ju ingen katt som vore svår att få tam. Han ser dessutom välbehållen ut, en hane på parningsstråt...

Nej, han har vad jag vet inte tidigare stått i möte med en fertil hane, och jag tror som du att det är det som gör honom rädd och osäker.

Han har varit omkring här hela dagen. Mina flickor har fått vara inne hela dagen; de är jätteledsna för det. Men släpper jag ut dem jagar han bort hankatten min som verkligen vill vara ute. Det är ingen lätt situation :(

Jag har frågat runt, men det är ingen som vill kännas vid honom. Och eftersom att jag bor mer eller mindre ute i skogen är området snabbt genomsökt. Jag är helt övertygad om att det är en hemlös strykarkatt.

Tam går det säkert att få honom. Men sedan då? Här kan han ju inte vara; han fungerar inte med min flock. Fortsätter han vara här försvinner min Vulkan :( Katthemmen har ofta fullt, och är det verkligen en mer human metod? Jag undrar det verkligen. Jägarna är proffs och skulle aldrig vilja plåga ett djur. Han skulle somna snabbt och utan någon plåga. Alternativet är att stänga in honom, köra honom flera mil och utsätta honom för veterinärer och sedan placera honom i ett katthem där han mycket länge kan vara oönskad. Är det verkligen en mer human metod mot en katt som uppenbarligen inte är van att bo hos människor?

/snurpe

Ring polisen och tala om att du har en obekant katt hos dig, det kan hända att de fått in efterlysningar. :)

Katter kan ju gå långt och han ser ju ut att ha ett ganska gott hull. Leta idogt efter ägare är mitt råd - så du inte avlivar någon annans katt. Det vorde inte kul för någon.

Kolla efter chip (vissa katthem, alla kattklubbar och veterinärer har avläsare). Finns det verkligen ingen plats för honom hos katthem/akuthem är det mest humant att få honom skjuten på plats. Hankatter kan ju vandra många mil (och då blir de ofta skygga på vägen), och att hitta rätt hem åt en omärkt katt är snudd på omöjligt.

Fin kisse:love: Hoppas att någon kan ta hand om honom.

Du skrev att en av dina honor går på p-piller? Varför är hon inte kastrerad som de andra? Kanske ska hålla henne inne tills att hon blir kastrerad så att främlingen inte lyckas para henne;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 866
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 232
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 148
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar