Vad ska vi göra med köttet?

zassoo

Trådstartare
Vi fick ganska nyligen hem en ganska stor mängd nötkött (mycket närproducerat :D:up:) som nu ligger i frysen och väntar på att bli tillagat. Det är mycket köttfärs och där är det inga problem att veta vad det ska användas till.

Däremot behövs lite hjälp för övriga delar. Vad gör man med fransyska? Grytbitar? Entrecote? Nötrulle? Högrev?

Hit me! :D

Sv: Vad ska vi göra med köttet?

Fransyskan är utmärkt till pulled beef (lägg i en ugnsfast gryta, ös på med lök, vitlök, vad-du-nu-vill-ha-för-grönsaker, en halv flaska BBQ-sås och de kryddor du vill ha, kör i ugnen på 125 grader i 4-5 timmar).

Högrev är toppen till långkokade grytor (har ett toppenrecept här, men det är svärfars så du får PM:a eller hojta på FB om du vill ha det), likaså grytbitarna, förstås. :D Man kan också mala högrev till köttfärs och göra jävligt lyxiga hamburgare.

Även nötrullen bör gå i någon sorts långkok, typ tjälknöl.

Entrecote säger jag inget om, jag gillar inte den styckdetaljen.

Vi repeterar kött i skolan just nu och fick tips om en bra sida av vår lärare där det finns mycket bra info = www.svensktkott.se Gå in där o så välj "Om kött" och "styckdetaljer" så kan man hitta mkt info där =D

Själv ska jag tillaga rostas idag och ska nog steka den i skivor, tror jag, iom att min pojkvän vill ha sin välstekt och jag vill ha min rosarosarosa =) och den detaljen ska ju inte tillagas så länge, så blir nog bäst så, tänker jag iom att vi vill ha den så olika tillagad med =)

//r

Tack för tips! Ska definitivt föreslå pulled beef för sambon.

Yes den sidan har jag koll på! Tack ändå :)

Haha låter precis som mig och sambon :D

Entrecote är riktigt gott att skiva upp i ca. 3-4cm tjocka skivor och grilla eller steka, med klyftpotatis och någon god sås till.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 367
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama