Vad ska vi göra med en SHETTIS ??

I

Idrus

;) Hejsan!

Jag och en kompis känner en person som har en shettis som dom har som sälskap till andra hästar. Vi tycker lite synd om han och ahde velat göra något med han. Vi hade tänkt tömköra och senare köra med han. Men vad ska vi tänka på ? Och vad kan man typ mer göra ?

Sv: Vad ska vi göra med en SHETTIS ??

Jag antar att ni är för stora för att rida på honom ?

Kör honom, gå brevid på promenader och liknande. Han uppskattar nog det mesta :)

Tänk på å inte sätta igång han för hårt bara, utan trappa upp träningen. Om ni nu ska träna regelbundet?

Lära den cirkuskonster kanske? :angel: :smirk:. Va me på ponnyridningar. gå promenader...

Löshoppa, tömköra, promenader, körning, longering, agility, ha den som handhäst - bara fantasin sätter gränser.

Löshoppa! Jag har också en shettis som jag är för stor för. Jag är ute och går, löshoppar(hoppar själv med över). Dessutom så har jag hittat en jättesnäll tjej som älskar att rida på honom. Hon är dessutom lagom stor och hoppar problemfritt själv.
Så mitt tips är att gå ut och gå, eller helt enkelt lära upp/hitta någon i "rätt storlek".

Gå på promenader är alltid kul. När jag började sköta min shettis (innan jag köpte henne) gick jag och en kompis säkert flera mil i veckan med dom stackarna. Ibland på helgerna var vi ute mer än 4 timmar:angel: , löshoppa (vi byggde en trängbana som vi sprang och hoppade med hästarna) , agility, konster, tömköra och massor av annat!

Hejsan!!

Okeej ;D Tack för era svar..

PS. Syrran: Tror du det är kul att stå i en hage hela livet med två stycken getter ??

Vi hade också en shettis som sällskap för ett år sedan, den löshoppade vi till 80cm han var dock bara ca.85cm och väldigt känslig och bakskygg så gick inte att köra med vagn bakom men tömköra gick jättebra. De flesta shettisar blir jätte glada över att göra något än att bara stå i hagen hela dagen. De är bara bra för dom att röra sig! tycker det låter som en bra idé att den får göra något!

Hejsan!

Ja, okej Monny :)
Men det är så att det är en till sak också, det är en shettis HINGST, den är ju inte en stor häst, men eftersom han e hingst, ska man tänka på nått ?? annars brukar jag hålla på med en stor hingst (shagya-arab) men en shettis hingst har jag aldrig gjort nå med, e dom som "vanliga" hingstar ?

dom brukar vara väldigt kvicka

den vi hade var en valack, fast hade varit hingst rätt länge. Han hade inte korrekt benställing eller nåt så blev inte godkänd. Men han var väldigt känslig och pigg! har inte heller haft någon hingst förut, så vet tyvärr inte men det bror ju på hur hingsten är. Det finns ju hingstar som är väldigt snälla och lugna och andra som är bersvärliga. Men ta det lugnt i början och känn efter!

Idrus skrev:
Tror du det är kul att stå i en hage hela livet med två stycken getter ??
Inte om man är människa men shettisen kanske inte misstycker! Hästar är lata av naturen. Det beror kanske på hur hagen ser ut osv. Jag tycker iof att alla hästar ska ha en uppgift i livet, även om det bara är att finnas så att tant Agda 95 kan klappa o mata med morötter. ;)
Ponnymorsan

Samma sak här. Min förra sköthäst är en underbar shettis kille, men jag är för stor för honom nu :( Och jag och mina kompisar började gå ut med honom, i ca ½ timme, och till sist tog vi med några andra småpållar och de tyckte det var jättekul, vi travar jättemkt och galopperar också. Vissa gånger kom det små hinder i vägen och det var skojigt att skutta över. Jag kunde inte göra allt jag ville göra med honom eftersom han står på ridskola. Men jag hade massa förslag.
Löshoppa, longera, tömköra, promenera, allt du kan komma på.
De är ju nästan som små hundar ;) Eller stora snarare.
Ni kan ju ställa upp i tävlingar också, rykttävlingar och annat om det finns något.
Annars kan ni komma på tävlingar som ni har och bjuder in folk till, smart sätt att tjäna en slant på och ha kul :D
Lycka till och hoppas du kommer på något.

En hingst är en hingst är en hingst, det spelar ingen som helst roll vilken ras den är. Det är fortfarande en hingst. Och precis som alla andra hästar så är shettisar också hästar, även om vi vill kalla dem ponnyer för att precisera storleken. Man kan väl i princip göra samma saker med en shettis som med vilken annan häst som helst, men man behöver givetvis anpassa tempon och höjder m.m. efter shettisens storlek.

Då är inte min shettis som de flesta andra, han att vara ute i hagen men tycker det är skittrist att göra annat ex promenader m.m om det inte innebär att få gå o käka grönt i dikeskanterna.
När det har kommit ungar o ridit har de fått kämpat för att få honom framåt även när han blir ledd för att han tycker det är tråkigt.

Min Shettis vägrar om det inte är någon annan häst
med på promenad eller ridtur.
Med häst-sällskap tycker han att det är jättekul.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur