Vad ska vattnet ha för temperatur??

Mary91

Trådstartare
Vilken temperatur ska vattnet till hästar ha?

Undrar detta därför vi har en flottör med värme i ute i lösdriften och där kan man ställa in vad man vill att det ska vara för temperatur i vattnet så det inte fryser vid minus grader.

Just nu har vi att den ska börja värma om det blir kallare än 4 plus. Så i själva flottören så blir det aldrig kallare än 4 plus.

Ska vi ändra temperaturen i flottören så den börjar värma t.ex. vid 3 plus eller 2 plus?

:)

Sv: Vad ska vattnet ha för temperatur??

Det fryser ju inte förrän temperaturen går under 0 så jag kan tycka att värmning vid +4 är tämligen onödigt, varför värma när det ändå inte fryser? Går det inte att sätta den lägre än vid +2? Hade själv satt den att börja värma vid +1 eller tom vid 0.

Den går allt och sätta lägre än +2 men eftersom vi inte ville riskera ngt nu när vi precis har satt upp den så satta vi att den skulle börja värma när det blev under +4.

Undrar även vilken temperatur hästar föredrar på vattnet när dom ska dricka?? Finns det någon som vet det? :)

Så här har ThermoBar enligt hemsidan
termostat som slår ifrån när rätt vattentemperatur är uppnådd, (ca 15-20°C)

Det fryser ju inte förrän temperaturen går under 0 så jag kan tycka att värmning vid +4 är tämligen onödigt, varför värma när det ändå inte fryser? Går det inte att sätta den lägre än vid +2? Hade själv satt den att börja värma vid +1 eller tom vid 0.

Eftersom det går åt en hel del energi för hästarna att "värma" det kalla vattnet de dricker så är det faktiskt en bra ide att värma vattnet när det är betydligt över nollan. Släpper man ut en nyss arbetat häst i hagen som klunkar i sig kallt vatten kan det orsaka en chockeffekt i hästen kropp.

Dessutom föredrar hästar att dricka lite mer "ljummet" vatten! :idea:

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
346
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
406
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur