Vad ska stallägaren stå för?

Sv: Vad ska stallägaren stå för?

kenneth skrev:
Det beror naturligtvis också på hur mycket man betalar. En billig stallhyra lämnar inte utrymme för en massa inköp av söndermockade grepar. Betalar man en högre hyra så kan man väl tänka sig bättre service. Dvs, man får vad man betalar för.

Ett kollektivstall delar på stallets gemensamma kostnader, det är medlemmarna själva som avgör hur mycket pengar de vill förbruka. Antingen genom att satsa på dyrbarare utrustning eller ha sönder sakerna i rasande fart. Ett kollektivstall skall endast disponera medel som täcker kostnaderna för utgifter samt återanskaffning. Sen avgör ju också avtalet om kollektivet behöver någon fond, dvs om man också måste bekosta tex reparationer på stall eller annan byggnation som tex hagar.

Står man installad så kan ju hyresvärden höja hyran genom att sakerna går sönder ofta, därför borde det ju ligga i sakens natur oavsett vilken form man har hästen i att vara aktsam om saker och ting. :angel:

* snor din knapp*

Jag som stallägare med inhyrda ser till att allt finns som behövs i stallet och köper nytt om det går sönder.
Vill inte ha inhyrda som plockar med sig grejjer vid flytt för då får man ju ändå köpa nytt.

*knapplån*
Står kollektivt eller vad man ska kalla det... S hyr ett helt stall och jag hyr in mig hos henne.

Stallägaren står för: bortforsling av gödselhög, snörröjning, sophämtningskostnader, el, vatten och för fasta inventarier typ att han bytt vattenkoppar, fixat till fönster mm mm Men sätter min häst sönder ex krubban, så får jag köpa dit en ny.
En skottkärra fanns i stallet och den fick vi använda.
Vi har byggt våra egna hagar, dvs jag har byggt upp till min häst och S har byggt upp till sina hästar. Ingen diskussion vems häst som bitit sönder stolpen mm ;)

Grepar, sopar osv har vi turats om att köpa om dom gått sönder och det har funkat bra

*Hugger knappen*

Okej, det jag menade var att vi har kollektiv skötsel, i ett stall som ägs av en mamma till en av hästägaren. Stallet ligger på hennes gård.
Vi har schema för fodringarna som följs och delas ut "per häst".
Det resulterar i att stallägarens dotter får dubbelt så många pass som vi andra då hon har två hästar, men hon får hjälp av sin mamma.

Iaf, så verkar de flesta tycka som mig.
Jag betalar en relativt dyr kallhyra, och jag tycker att om man har ett inackoderingsstall så ska man se till att det finns saker så att en korrekt hästskötsel kan hållas.

Dessutom tycker jag att det är väldigt fult att säja att man ska köpa en viss sak, och sedan köper massa andra saker också och kräver ersättning.

Har du ett avtal med hyresvärden? Titta vad som står i det, har det ändrats under vägens gång måste ju alla parter vara överens om det och inget man bara slänger ur sig hux flux.

Hon ska bara "kräva" att ni ska betala det ni kom överrens om.

Nu tycker jag inte det tär alltför mkt på ekonomin av att köpa ngn grepe.Men kan man inte komma överens om sånt skulle jag köpa en egen grepe.Det har jag gjort förr, då är det bara jag som använder den å går den sönder är det mitt ansvar att köpa en ny, likaså behöver inte jag köpa en ny grepe till stallet då jag inte använder den. :smirk:
När jag hyr ut stallplats tycker jag det är självklart att jag ser till att nödvändig stallutrustning finns, sopa, grepe, spade å skottkärra.Men är det ett kollektivstall så ska väl alla vara med å betala?

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Jag behöver hjälp, jag äger en shettis på sju år, hon är betäckt och förhoppningsvis dräktig. Iaf jag köpte henne i mitten av förra...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Foxx
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 104
Senast: Ganesco
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 934
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka