Vad ska stallägaren stå för?

Cezzan

Trådstartare
Jag har min häst uppstallad i ett kollektivstall.
Vid ett tillfälle gick alla grepar utom en sönder under en veckas tid. Detta är ju inte så konstigt då alla grepar är köpta samtidigt, och därför slits ungefär lika mycket.
Men stallägarens dotter A, blev iaf irriterad och tyckte att vi inackoderingar skulle vara med och betala.
Detta tyckte vi var lite fel, då vi tycker att stallägaren ska tillhandaha sådant material att en korrekt hästskötsel är möjlig.
Nåväl vi gick iaf med på det utan att bråka.

A åker iväg, och handlar grepar, två nya vattenbaljor och en ny spade (fast den vi har är i utmärkt skick och knappt används) och kräver nu att alla är emd och betalar.
Vi inackoderingar tycker dock det känsn väldigt konstigt, iochmed att det i förväg sas att vi skulle vara med och betala på GREPARNA.
Och framförallt vattenbaljor till hagarna tycker jag att stallägare ska stå för.

Vad tycker ni?

Sv: Vad ska stallägaren stå för?

Jag tycker stallägaren ska tillhanda ha redskap så som grepar, skottkärror, vatten baljor m.m.

I ett stall jag stor i för något år sen så hade stallägaren ungefär smma filosofi som din, att vi i stallet skulle betala när nått gick sönder.
Vad ska man göra?..men att din stallägare går och köper en massa andra saker utöver de so är överenskommet tycker jag är hel, risken är väl att det blir tråkig stämning i stallet om nu hästägare bara betalar för grepen....och de är ju trist.

Men jag förstår dig, jag hade blivit irriterad jag med!

Vi kom överens från början angående vad vi (stallägare) skulle stå för och vad hyresgästen skulle vara med och betala.
Vi stod för grepar, skottkärra och sopkvastar mm. Medans hyresgästen fick inreda boxen som den ville dvs sätta på ringar till vattenspannar osv och då fick den stå för kostnaderna själv. Men om hyresgästen tar sönder någonting som är i bra skick då får den köpa en ny eller betala halva. Fast för att slippa sura miner är det nog lugnast om stallägaren ser till att det finns hela redskap utan att blanda in hyresgäster.

Jag tycker absolut att stallägaren ska stå för de kostnaderna.

Vad stallägaren ska stå för, framgår väl av det kontrakt som är upprättat?

När du skriver följande, Jag har min häst uppstallad i ett kollektivstall, så kan faktiskt tolkningen bli minst sagt luddig. Varför, jo ett kollektiv är nämligen en samling av personer som gemensamt delar på kostnader som uppstår i kollektivet.

Sen skriver du plötsligt stallägaren, så frågan är har ni ett kollektiv dvs då delar ni på ansvar och kostnader eller är hästen uppstallad med en viss egen arbetsinsats.

Sen avgör ju naturligtvis erat kontrakt som Bengall påpekade, vad som skall ingå eller inte.

I vårt stall står stallägaren för redskap, vattenbaljor m.m. men tyvärr tar det ganska lång tid innan det köps nytt om något går sönder. Så vi (jag och syrran) har valt att köpa egna redskap, som vi sedan bara använder själva. Dvs de andra i stallet får inte låna dem "till vardags". Låter kanske snålt, men alla har ju den möjligheten, och det har hänt förut att vi lånat ut saker som sedan gått sönder och då har "ingen" haft sönder dem...

Problemet om alla ska vara med och betala blir ju om någon flyttar, vad händer då? Man kan ju knappast ta med sig en del av ett redskap, eller ska den nya hyresgästen köpa den andelen av den förra?

Boxinredning köper man själv i vårt stall, både för- och nackdelar med det tycker jag; man kan välja själv vad man vill ha men det blir ju lite struligt om man flyttar; ska den nya hyresgästen köpa inredningen eller ska man skruva ner den...m.m.

Fast jag kallar också mitt stall för kollektivstall. Vi är en samling hästägare som delar lika på in-utsläpp, fodringar, mindre skötsel av stallet, stolpar hagar m.m. Men vi betalar en stallhyra tilld e som äger stallet och de står också för material och redskap. Vad kallar du ett sådant stall då?

Kollektivstall arrenderar oftast stallarna av stallägaren (de jag kommit i kontakt med). Då ingår ingen utrustning och i arrendeavtal har du dessutom skydlighet att underhålla byggnaderna (om du arrenderar byggnader).

Står själv i kolletivstall och där ingår INGENTING. Köper själv det vi behöver och vill ha.

Jag tycker det ska framgå i hyreskontraktet vad som gäller.
Min syster hyrde en gång stallplats i ett stall där stallägaren redan från början klargjort att det var hästägarna som fick sköta allt.
Stallet låg på en mycket fin plats och hade varit tomt sen 70-talet för att ägaren ville inga hästar ha.
Tills ett gäng hästfolk enträget tjatade sig till att få ha hästar där igen.
Så hästägarna fick sköta allt från inköp av saker till staket och annat.
Hade taket rasat in så hade ägaren troligtvis sagt att nu är det dags att flytta, men nu var inte stallet i så dåligt skick.
Hur som helst kan ju alla ha olika regler, det finns inget givet utan man får komma överrens om hur det ska vara.

Jag har ett sk. kollektivstall. Man betalar kallhyra och sköter allt gemensamt. Jag tyckte att det var ok. att betala för den utrustning som behövdes (skottkärra, gepar mm.) MEN på ett år gick typ 5 st. grepar sönder, de flesta var nya, men en var av äldre modell, men av samma fabrikat, och den hade hållt i 10 år!!! innan inackorderingarna flyttade in...och det konstiga är att greparna aldrig går sönder för mig... Men jag vet hur man ska använda dem för ATT de ska gå sönder! Så jag förstår lite hur din stallägare tänker, MEN man måste ju komma överrens om sådana saker, och gärna ha kontrakt.
Mvh. Matten

Det beror ju på vad ni kommit överens om i kontraktet.

Jag står också i ett stall jag kallar för kollektivstall. Jag betalar 600:-/månaden för min box i sk. "kallhyra" då inkluderas vattenkopp, att hästarna morgonfodras och släpps ut,
lunchfodras samt kvällsfodras. Vi tar dock in våra hästar själva, det beror dock mest på att alla har olika åsikter om hur länge hästarna ska stå ute.

Sedan får man själv bära ut sitt morgonhö och lunchhö till hagen, om man inte har en häst som står i en hage där de får fri tillgång på hösilage.

Men vad beträffar material och så, så finns det skyfflar vid torven, samt att det även finns krattor, skyfflar, sopkvastar m.m. i stallet. Det finns ett par grepar där med som man får använda men det finns även de som har egna, så hos oss är det lite blandat.

Kollektivstall fick du ju förklaring på, sen kan man ha sk kollektiv skötsel men det är en helt annat sak. Det innebär inte att stallet är ett kollektiv stall för det, det är då endast skötseln dvs tex in och utsläpp samt alla eller delar av fodring som sköts kollektivt. Men utgifterna kan ändå skötas av en annan person, förmodligen den person man betalar till för att hästen skall få bo kvar.

Jag tycker att mockningsverktyg är stallägarens sak att tillhandahålla. Det borde ju också ligga i stallägarens intresse att ha spångrepar i bra skick, eftersom det spar spån och innebär mindre på dyngstacken om folk kan sila ströet ordentligt, vilket man bara kan med fräscha grepar.

På den tiden jag stod inackorderad hade jag visserligen egen spångrep ändå, eftersom det stallet jag stod i bara hade spade och kratta att mocka spånet med. När jag inackorderar igen kommer jag också att ta med spångrep, eftersom jag HATAR HATAR HATAR spångrepar som det är det minsta glapp i + att det måsta vara bra balans i dem så att man får rätt feeling... :D Min egen grep höll för övrigt i nästan tio år, varav de flesta av åren med mockning av fyra boxar per dag. Nu har jag fått byta själva grep-delen dock. Den ska väl hålla i tio år till får vi hoppas.

Jag tycker stallägaren ska stå för dessa utgifter.
Pengarna som hon får in från er som hon har inackorderade
ska ju gå till t.ex. sådana saker.
Hinkar, grepar mm mm mm

Boj skrev:
Kollektivstall fick du ju förklaring på, sen kan man ha sk kollektiv skötsel men det är en helt annat sak. Det innebär inte att stallet är ett kollektiv stall för det, det är då endast skötseln dvs tex in och utsläpp samt alla eller delar av fodring som sköts kollektivt. Men utgifterna kan ändå skötas av en annan person, förmodligen den person man betalar till för att hästen skall få bo kvar.

Fast det är ju din definition. Alla här verkar inte vara överens om den. Kollektiv skötsel av ett stall är för mig definitionen av ett kollektivstall. Vi sköter ju i princip stallet själva, det är bara kallhyran som betalas till stallägaren (nu är det lite speciellt i vårt stall eftersom stallägaren också ingår i kollektivet med sina hästar). Vilken form du än har på stallets skötsel m.m så lär du ju ha en ägare till stallet som tar in hyra eller arrende eller hur det är upplagt. Annars ska man ju ha någon slags kollektivt ägande, men då är det väl snarare ett andelsstall eller något?

Om bara delar av fodringar m.m sköts kollektivt tycker inte jag heller att det är ett kollektivstall, då är det ett inackorderingsstall där du förväntas lägga in eget arbete

Man kan man ha ett stallkollektiv, men då finns en ansvarig person som sköter inköp av tex grepar, foder, strö, eller annat som har med stallets förvaltning att göra. Samma person kan också vara den som inkasserar pengar och betalar hyran till sin arrendator. Ett stallkollektiv sköter endast om fodringsrutiner in och utsläpp, övrigt åläggs en ansvarig person.

Om man står i ett stallkollektiv eller kollektivstall avgör avtalet, om det står på ett bestämd person då räknas denne som din hyresvärd och har även ansvaret i första hand. Du kan ändå vara med i ett stallkollektiv.

Kollektivstall, då arrenderar/hyr en förening byggantionen. I denna kan man sen bli medlem genom olika åtgärder, i de flesta fall genom att man helt enkelt betalar sin del av stallet genom tex en box. Här kan det fortfarande finnas en ansvarig person som sköter inköp av allt, men inköpen bestäms av medlemmarna som också är de som får betala för kalaset med sin bestämda andel. Skötsel kan ske gemensamt, men ett kollektivstall har även möjlighet att lägga ut fodringar, in och utsläpp på en annan person mot betalning. Det är fortfarande ett kollektivstall genom att alla medlemmar ansvarar för utgifteran stallet har.

Senast ändrad:

Det beror naturligtvis också på hur mycket man betalar. En billig stallhyra lämnar inte utrymme för en massa inköp av söndermockade grepar. Betalar man en högre hyra så kan man väl tänka sig bättre service. Dvs, man får vad man betalar för.

Snagget skrev:
Jag tycker stallägaren ska stå för dessa utgifter.
Pengarna som hon får in från er som hon har inackorderade
ska ju gå till t.ex. sådana saker.
Hinkar, grepar mm mm mm

VARFÖR ska pengarna gå till sådana saker?! Det är väl upp till stallägaren att avgöra vad pengarna ska gå till? Om saker (grepar, skottkärror, staket mm) konstant går sönder så tröttnar man som stallägare på att betala. Isf är det billigare att inte ha några inackorderingar alls. Det är väl mer än "hinkar, grepar mm" som kostar att hålla ett stall??

Nä, se till så att sådana saker står klart och tydligt vad som gäller i kontraktet. Är båda parter med på att stallägaren ska bekosta allt, så fine. MEN, som sagt, går saker konstant sönder pga slarv så tycker jag personligen att hyresgästerna ska stå för det.

(OBS, detta var inte riktat mot trådskaparen, jag vet inte hur sakerna sköts eller vad som står i erat kontrakt)

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Jag behöver hjälp, jag äger en shettis på sju år, hon är betäckt och förhoppningsvis dräktig. Iaf jag köpte henne i mitten av förra...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Foxx
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 104
Senast: Ganesco
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 934
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka