Vad ska man välja....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moonlightmotala
  • Startdatum Startdatum
M

moonlightmotala

Tänkte nog mest skriva av mig....
Får hem ett fullblodsto nästa vecka med föl. Ska betäcka henne igen, men vet inte riktigt med vad :grin:
Årets föl har dressyrstam, men jag och medägaren funderar på att pröva en hoppinriktning.
Några tips?

Sv: Vad ska man välja....

Kan säga att mina två fullblodsston kommer att gå till Chirlon resp Belamour i år.
De har föl i år efter Nobel och Black Coffee.

Mmmm, fast än vet jag inte såå mycket om henne :-)
Men hon har ett lugnt temperament.
Jag är tyvärr dålig på hoppstammar, så jag är mest ute efter lite tips på olika hingstar som man kan kolla vidare på :)

Förra årets föl är efter Roosevelt och årets föl efter Wladimir O.A

okej, jag tycker själv om hästar med mkt fullblod i sig.

Förslag:
Dee jost van dyke (Colouer Rubin - Irco Marco), ännu ung men med ett mkt stort hopp, lär blir en stor stjärna!
Empire (Emilio)
Tornesch (Lux)
Non Stop R (Lux)
Cyklon (Cardento - Cortus)

Niveau har nog det bästa hoppet på länge inom svensk avel
Jaguar Mail OS-häst
Alligator Fontaine gammal välbeprövade passar utmärkt till fullblodsston

Niveau (om han ej gerr lågställt)
Empire (verkar ge riktigt bra o har bra preststam bakom sig men kanske litet på xx?)
Colour Rubin (Onekligen intressant härstammning)

Cagancho ( Verkar passa riktigt bra med xx!! Jag har en jättefin men har även sett andra riktigt fina med den kombinationen)

Caremè ( intressant typ o härstammning)

Synd bara att de som verkar intressanta är så pass nya...

Cagancho är äldsta av dessas avkommor. Calidoblodet verkar riktigt bra med xx o kanske Camaro M oxå ger bra med xx?

Alligatorn är nog bra som Masse skriver men Jaguar Mail vet jag ej vad han ger. Tycker han verkar ha dålig frambensteknik. Hur gamla är hans äldsta?

Senast ändrad:

Mina fullblods ston går i år till
Balougraph
Laptop
en Donnerhall son

Förra året gick de till:
Looping
Alligator Fontaine
Eighty Eight Keys xx

Några andra jag har tittat på i år och förra året:
Ludwigs Champion
Business x
Niveau
Jaguar Mail

Något som ofta behövs förstärkas på xx-ston är frampartiet samt grundgångarterna, om ditt sto nu är använt i gångarts aveln så borde man ju kunna anta att hon rör sig ganska väl, det tycker jag ni ska bevara även om ni ska avla hopp-inriktat i år.
Ludwigs Champion och Niveau är två yngre hingstar som nog kan bli riktigt bra på tävlingsbanan i framtiden, båda har väldigt höga poäng på så väl hoppning som gångarter.
Med "Ludde" ser jag inga direkta nackdelar, han har mycket massa men det passar ju bra med xx, Niveau kanske har ett lite för dåligt framparti för att användas på ett xx sto, men det finns ju även xx-ston med bra framparti så why not.

Nu går mitt xx-sto till xx-hingst i år, men hade hon inte gjort det hade jag utan tvekan valt Ludwigs Champion till henne.
Hon hade en riktigt fin unge förra året e.Camaro M, så det kan också vara ett tips.

Har även hört att Cagancho lämnar väldigt fina ungar.

Tack för alla tips :)
Har pratat med min delägare :) Vi köper stoet tillsammans.

Förra året lämnade hon en hingst efter Roosevelt som fick fäljande resultat på fölbedömningen:
Typ: 8
HHB: 9
Extr: 8
Skritt: 8
Trav: 9
Galopp: 9
Totalt: 51p

Vi funderar även på om vi skulle ta ett gångartsföl till.....
Några tips där????

Hej
Det verkade ju som om det var en väldigt bra kombination med Rosvelt, varför inte testa igen.

varför inte satsa på Roosevelt igen? Verkar vara ett väldigt bra komplement till ert sto!

Tack för alla svar!
Vi kör på dressyr i år igen.
Idag kör jag sto med föl till Eklunda. Vi valde Sandreo :)

Mmmm, fast än vet jag inte såå mycket om henne :-)
Men hon har ett lugnt temperament.
Jag är tyvärr dålig på hoppstammar, så jag är mest ute efter lite tips på olika hingstar som man kan kolla vidare på :)

Förra årets föl är efter Roosevelt och årets föl efter Wladimir O.A

Aha då vet jag vilket sto du köpt(??)

Tittade lite på henne också när jag köpte mitt fullblodssto :D

Alligatorn är nog bra som Masse skriver men Jaguar Mail vet jag ej vad han ger. Tycker han verkar ha dålig frambensteknik. Hur gamla är hans äldsta?

Jaguar Mails äldsta borde vara runt en 5-6år. Och de har redan vunnit en hel del unghästbed.

Tror inte att frambenstekniken nedärvs speciellt mycket. Alla hans syskon hoppar med bra framben liksom hans föräldrar.

Syster: http://www.youtube.com/watch?v=HAzFKgWzDX8
Laudanum:
laudanum5.jpg

Hand In Glove:
hand_in_glove_01.jpg

Här är en video på en avkomma till jaguar Mail, och jag hade inte tackat nej till den

http://www.youtube.com/watch?v=I0w6bpC4CnE
http://www.youtube.com/watch?v=U8zWZLh4eKw

Lite kuriosa kring Jaguar Mail är att han är pappa till kommande föl u. Headley's Brittania :bow: och att han dessutom används till Winsom's Adante mamma och två stycken av syskonen till honom

Här är en dotter till JM

PlayBI.jpg

Och även sonen Play Again Dorchival har vunnit unghästtester, han såldes dessutom för 100 000 euro till Jan Tops som 3åring

Sorry för lite OT

Mina fullblods ston går i år till
Balougraph
Laptop
en Donnerhall son

Förra året gick de till:
Looping
Alligator Fontaine
Eighty Eight Keys xx

Några andra jag har tittat på i år och förra året:
Ludwigs Champion
Business x
Niveau
Jaguar Mail

Något som ofta behövs förstärkas på xx-ston är frampartiet samt grundgångarterna, om ditt sto nu är använt i gångarts aveln så borde man ju kunna anta att hon rör sig ganska väl, det tycker jag ni ska bevara även om ni ska avla hopp-inriktat i år.
Ludwigs Champion och Niveau är två yngre hingstar som nog kan bli riktigt bra på tävlingsbanan i framtiden, båda har väldigt höga poäng på så väl hoppning som gångarter.
Med "Ludde" ser jag inga direkta nackdelar, han har mycket massa men det passar ju bra med xx, Niveau kanske har ett lite för dåligt framparti för att användas på ett xx sto, men det finns ju även xx-ston med bra framparti så why not.

Jag tycker lite som dig när det gäller Niveau, är lite rädd för hans framparti

Därför valde jag istället Alligator Fontaine till mitt fullblodsto

Jag tycker lite som dig när det gäller Niveau, är lite rädd för hans framparti

Därför valde jag istället Alligator Fontaine till mitt fullblodsto

Intressant, jag hade ju Alligatorn till mitt ena xx förra året, just den med "sämst" framparti, Niveau hade passat henne utmärkt om det inte hade varit för just fronten.
Vi verkar ha lite samma smak :)

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
730
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 510
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
248
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka