Vad ska man tro?

putte_nutte

Trådstartare
Har en häst som har börjat fälla sommarpälsen och sätta vinterpäls, det jag märker är att pållen lätt blir flåsig och dessutom lite slö och låg. Flera av mina bekanta säger sig ha upplevt samma sak när deras hästar växlat päls, själv kan jag inte minnas att det drabbat mig.

Denna häst är helt ny för mig, köptes nu i somras så jag vet ju inte hur den har betett sig tidigare. Gamla ägaren kan jag inte nå för ögonblicket, kanske senare men jag vill veta nu hur det kan förhålla sig.

Feber, nej. Äter som vanligt, men verkar lite trött mellan varven. Hyfsat pigg att rida, men brukar vara mera alert än så här. Kort sagt jag märker inget konstigt, så kan det vara pga fällning/sättning? :confused:

Sv: Vad ska man tro?

Många hästar blir lite matta av pälsfällning och pälssättning, på vissa kan det hjälpa att ge extra b-vitamin..

Direkt matt i pälsen är han inte, däremot ser man att han har fått en rejäl början till vinterpäls och redan nu är pälsen mycket tjock på sina ställen. Han får B-vitamin, ½ dl per dag fn skall man öka det då?
Han fäller fortfarande rejält av den gamla sommarpälsen, det fullkomligen rasar när man borstar honom. :crazy:

Tror att Carran menade att HÄSTEN blir matt, alltså trött, av pälssättning... :)

Oki, så då är det alltså inte ovanligt med hästar som blir matta i det läget. Har aldrig haft en häst som gjort så här, en viss ömhet vid fällning har jag upplevt men inte att hästen har blivit så påtagligt matt. Jag hittar ju inga andra fel på honom, och allt annat verkar vara normalt.

Jag har islänningar som bägge fäller som galningar, den ena behagar också ha satt en ansenlig mängd vinterpäls med tillhörande tyrolerbrallor och allt. Just denna häst är också lite trött just nu, man märker det genom att hon gärna sover en stund om hon får stå i fred. Även i ridning är hon lugnare just nu, men de får extra B-vitamin och damen en liten extra skvätt havre något som hon annars aldrig får äta. :angel:

Det var veterinären som sa att jag skulle ge en liten skvätt havre i början av sättningen, detta skulle tydligen vara gynnsamt av någon orsak jag glömde fråga om. Hon blir mycket bättre, fast det vete :devil: hur det går till. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka