Vad ska man tänka på?

L

Lord_Calvert

Vid köp av unghäst?
Jag är sugen på att köpa en 2,5 åring, men skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på innan man köper en så ung häst...

Har ni några erfarenheter? Tips tack!:bump::D

Sv: Vad ska man tänka på?

Jag har inte själv erfarenhet men en bekant till mig.Vad du ska tänka på är att en sån unghäst har ingen erfarenhet själv och tar över dig om det finns tillfälle till det.Den är inte som alla andra hästar och vet inte gränserna när de är nådda.Testar dig till max och jag lovar att jag menar till MAX.Det har slutat med nu att min bekant är rädd för honom och han bestämmer vart de ska gå och när de ska gå.Min bekant har inte så mkt häst erfarenhet sen tidigare och insåg nog inte vad hon gjorde.Nu mera vill jag inte ens fara dit och se hur det går!Hon vill ju inte ens ha hjälp!

:eek:Ajdå, det lät inge vidare du... Men det finns väl inte bara negativa grejer med att köpa unghäst hoppas jag ;)
Jag känner att det skulle vara så kul med en utmaning och få "skapa" sin egen häst precis som man vill ha den...

Kom igen allihopa....:bump:Några mer tips?!

Det är jättekul att få "skapa" sin egen häst.. Det är ju verkligen en utmaning, och det gäller ju att man är kunnig och har varit med om det förut. Jag vet också en som köpte unghäst fast hon inte kunde någonting om dem.. Det slutade med att hästen blev världens vildaste galning så hon fick sälja den.. Så jag tror definitivt att det gäller att vara kunnig, också att vara konsekvent. Det är ju himla roligt med en häst som är så ung, och man kan ju knyta riktigt starka band med dem.

Tålamod får man ju inte glömma att ha.. det ska man väl ha med alla hästar, men mycket med de yngre. Man får nog inte vara för mesig om man ska ha med unghästar o göra.

Jag har inte själv erfarenhet men en bekant till mig.Vad du ska tänka på är att en sån unghäst har ingen erfarenhet själv och tar över dig om det finns tillfälle till det.Den är inte som alla andra hästar och vet inte gränserna när de är nådda.Testar dig till max och jag lovar att jag menar till MAX.Det har slutat med nu att min bekant är rädd för honom och han bestämmer vart de ska gå och när de ska gå.Min bekant har inte så mkt häst erfarenhet sen tidigare och insåg nog inte vad hon gjorde.Nu mera vill jag inte ens fara dit och se hur det går!Hon vill ju inte ens ha hjälp!

Det är nog mycket möjligt att det kan sluta så här. Om man inte har så mycket erfarenhet av hästar sedan tidigare och köper en tvååring som ej är hanterad sedan tidigare eller på något sätt ej rätt hanterad. Det kan man i och för sig råka ut för även med en äldre häst om man ej är hästvan.
Men att en tvååring inte vet gränserna och testar en hela tiden till max vet jag inte om jag vill hålla med om. Jag hade ridit i tjugo år och hållt på en del med unghästar när jag köpte min tvååring för fyra år sedan. Då bytte jag visserligen ner mig till ponny. Jag har gett upp det här med stora hästar. De blir alldeles för stora för mig eftersom jag är ganska liten. I alla fall min lilla tjej var nog inte mycket hanterad av uppfödarna men det de hade gjort med henne hade de gjort bra. Jag har faktiskt aldrig upplevt att hon har testat mig eller så har jag inte märkt det. Jag har hela tiden hanterat henne utan problem både på marken och i sadeln. Hon har alltid respekterat mig och aldrig på något sätt försökt ta min plats eller inte velat göra det jag ber henne om.

till ts
Man bör nog ha en god hästvana, gärna en hel del unghästvana. Man bör se till så att man kan få hjälp om det behövs. Sedan kam man ju också se till att hästen man köper redan har respekt för människor.
en sak till att tänka på
Det tar massor av tid att utbilda en häst. Man kanske ska bestämma sig för om man verkligen vill lägga ner den tiden och det som det då kostar på en häst som man inte kan rida från början. Det kanske är roligare att köpa en mer färdig häst.
Jag tycker att det är kul att ha dem från början. Men om jag av någon anledning skulle köpa en idag skulle jag kanske hellre ta en som var mer utbildad - vet ej.

Senast ändrad:

Jo det håller jag med om att det inte är alla unghästar som är besvärliga.Det beror också på hur mycket hanterade de är från uppfödaren och hur de har blivit fostrade.Just den här unghästen jag vet om hade kommit från en familj som ej hade tid med honom och han hade fått gå som han velat.Det finns alltid risker med alla sorts hästar gamla som unga.Man vet ju inte alltid vad man får.Hästvana i flera år eller unghästvana är nog nåt jag rekomenderar!

min FÖRSTA häst var en ohanterad ettåring och idag, efter två år är en ängel mot allt och alla, hur går det ihop?

Vad jag menar är att visst är det bra att vara kunnig, men nån gång måste vara den första, nån gång måste man lära sig av sina misstag för det är så människor lär sig.

Jag kan erkänna att allt jag visste om unghästar var en femårig arab som jag ridit på ridskolan, hade inte hanterat någon yngre häst what so ever innan, ändå lyckades jag så bra med den här ohanterade ettåringen. Dock hade jag ridit sedan fyra års ålder och träffat en del olika hästar, alltifrån nervösa travare till envisa shettisar men aldrig en häst under 5 år ;)

Man kan vara hur "kunnig" som helst utan att ha sunt hästvett ;) Tro mig - har träffat måna :crazy:

Mehn som sagt, det tar tid, man får inte vara rädd för att fråga, man måste vara tålmodig, konsekvent, envis - ja....det är en del jobb :D

Vid köp av unghäst?
Jag är sugen på att köpa en 2,5 åring, men skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på innan man köper en så ung häst...

Jag tycker att har man inte tillräckligt med erfarnhet och tålamod så kan det vara tufft eller rättare sagt det är tufft
Vem som helst kan stort sätt rida in en häst, men att utbilda den är en helt annan sak!
Det är just där ridningen har en stor del, det är så många idag som rider dåligt och skaffar en unghäst och sen är hästen förstörd.
Men vill du skaffa en unghäst så ska du då kunniga männsikor på backen, när du rider!
Känner du att du inte klarar av det så be om hjälp och våga fråga!

Senast ändrad av en moderator:

Att tänka på innan är väl om du verkligen har tiden och tålamodet till det. Och framförallt kunskapen! Bara för att man rider "vanliga" hästar bra, så betyder inte det på långa vägar att man själv har vad som krävs för att utbilda och forma en unghäst till en stabil och trevlig vuxen häst. Krävs också att man är ödmjuk och kan be och ta emot hjälp från andra.

Annars är det väl det gamla vanliga när man väl köper, var noga med röntgen så att det inte finns till exempel lösa benbitar någonstans. Kolla stammen så att hingsten och sto´t är hållbara och bra.

Så du tycker man ska röntga unghästen innan man köper den?

Jag har gått på naturbruksskola och har varit med o ridit in unghästar, så jag känner att jag inte är helt ny på fronten iaf! Även om man inte kan "allt" så är det klart att jag kommer ta hjälp från andra.. absolut!

Ja, visst är det det allra bästa om man är riktigt hästvan när man skaffar unghäst. Men man kan inte få erfarenhet utan att någonstans börja, eller hur? Är man helt ny så ska man absolut inte skaffa en unghäst, men är man rutinerad så varför inte? Kan nog bli en rejält krävande tid framöver för dig, men samtidigt givande och rolig. Det beror ju så mycket på personligheten på din blivande häst. Vissa unghästar är nog enormt krävande då andra anpassar sig snabbt. Är åxå sugen på att skaffa en ung häst i framtiden för det vore så kul att få forma den själv och utvecklas tillsammans. Hur som helst så lär man vara beredd att lägga ner mycket tid i alla fall, men är man hästmänniska och vill skaffa unghäst så är det ju förmodligen det man vill. :smirk:
Good luck!

Absolut röntga hästen. Fast jag är för röntgen varesig man köper unghäst eller vuxen häst. Det är många svindlare som säljer hästar tyvärr.

Och annars så måste jag nog säga att har du "bara" gått på naturbruksskola skulle jag abosolut INTE råda dig att köpa en unghäst. Unghäst är något man köper när man har STOR vana av att ha hästhållning själv i många år. En kurs i gymnasiet ger en inte en tusendel i vad som kommer krävas av dig. Skaffa äldre häst först och kanske sedan börja krypa ner i åldern. Först en 8åring, sen 5åring, sen 3 åring och så vidare..

Börja absolut inte med en unghäst som första häst. Det är som gjort för katastrof.

Jag har haft en hög med unghästar, den första var en 3åring som jag köpte när jag var 15år, han var en av de snällaste jag mött, det var bara att sätta sig upp och rida iväg så så okomplicerat var det.

Har du mycket hästerfarenhet och sunt hästförnuft så kan du mycket väl köpa en 2,5åring om det är vad du vill ha, köper man en så unghäst får man ju dock räkna med att det tar 1½år innan man har en fullt ridbar häst som man kan rida hyfsat ordentligt på.
Jag brukar tycka det är rätt lagom att unghästen går max så många dar i veckan som den är gammal, en 3åring 3dagar 4åring 4dagar osv.

Det beror ju på hur man är som person, vissa kan ju tycka att det är alldeles för lite att rida 3 dagar i veckan o då ska man nog satsa på en äldre häst om man inte har en till häst.

Man behöver inte ha någon direkt unghästvan själv även om det är en klar fördel, men se för guds skull till att ha någon van unghäst kunnig person till hjälp och kunna fråga etc, det är guld värt!
Tänk också på att det är bra att ha något vettig person till medhjälpare vid insittning/inridning etc.

Jag har alltid tömkört mina unghästar mycket så när det vart dags att väl hoppa upp så har de vart styrbara och kan halt, skritt, och trav på röstkommando vilket underlättar jätte mycket!!
Tänk på att ju mer du håller på med den o hittar på saker dessto mindre bryr den sig om nya grejer som tex ryttare på ryggen :angel:

Och vad är det som säger att det skulle bli en katastrof.. Jag har länge gått och väntat på att köpa häst, men tiden har inte räckt till! Jag känner inte att jag inte är efraren nog.. Och jag menar inte att jag kan allt bara eftersom jag gått på naturbruksskola..

Men jag är sugen på en utmaning och vet att jag skulle ha tålamod att vänta på min unghäst att utvecklas med mig..

Vid köp av unghäst?

Att hästen kan falla kraftigt i pris/öka i värde efter 3-årstest. I och med att du köper en oinriden häst vet du inget om ridbarheten och om man inte är säker på gångarts/hoppbedömning kan man gå på nitar. Jag skulle hellre köpa en häst som har fått ett omdöme, för att försäkra mig om att hästen är bra. Det är det värt!

Därför att en unghäst kräver mkt erfarenhet och kunskap och den kunskapen är omöjlig att ha efter bara gymnasiet och vid så ung ålder.

Det är för att oerfarna personer tar sig vatten över huvudet som man får alla oreglerbara hästar och så kallade "ök". Visst det är jätte skoj att skaffa unghäst, men det är långt ifrån alla som gör det som är redo för det. Jag kan inte ens räkna på fingrar och fötter hur många unghästar jag har sett som har haft oerfarna ägare som är "hemmablinda" och tycker att deras hästar har blivit jätte fina när dom knappt är hanterbara, och ännu mindre ridbara.

Därför att en unghäst kräver mkt erfarenhet och kunskap och den kunskapen är omöjlig att ha efter bara gymnasiet och vid så ung ålder.

Det är för att oerfarna personer tar sig vatten över huvudet som man får alla oreglerbara hästar och så kallade "ök". Visst det är jätte skoj att skaffa unghäst, men det är långt ifrån alla som gör det som är redo för det. Jag kan inte ens räkna på fingrar och fötter hur många unghästar jag har sett som har haft oerfarna ägare som är "hemmablinda" och tycker att deras hästar har blivit jätte fina när dom knappt är hanterbara, och ännu mindre ridbara.

Jag tror säkert att det är så att många oerfarna personer har misslyckats totalt med sina unghästar. Men hur kan du veta att ts är en sådan person? Jag vet ungdomar som precis har slutat gymnasiet, då ej något gymnasium där ridning ingår, som har ridit många unghästar och har stor erfarenhet av detta.
Det är ju ganska omöjligt för oss att veta vad ts kan.
Sedan kan jag bara hålla med de som säger här att själva utbildningen sedan är det som är det svåraste. Att hantera hästen och att vänja den vid att man rider på den ex ute i skogen är en sak. Men att sedan utbilda den ex i dressyr som jag är intresserad av tycker jag är betydligt svårare. Om man är intresserad av att komma vidare i sin ridning så är det nog bättre med en mer utbildad häst.

Jag har ingen aning vad TS har för erfarenhet, men har hon bara gymnasieutbildning med en unghästkurs och aldrig haft egen häst så tycker jag det är fel att skaffa unghäst direkt.

Såklart så kommer jag ju isf inte att utbilda hästen alldeles själv.. Kommer att ta hjälp av erfarna personer..!! Man kan inte få kött på benen om man inte vågar prova något.. Hur ska jag få mer erfarenhet av unghästar om jag köper en äldre häst, då kan man ju säga att man aldrig skulle kunna köpa en då.. För då har man ju inte handskats med så många unghästar..!

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 522
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
282
Senast: lillan222
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama