Sv: Vad ska man tänka på?
Jag har haft en hög med unghästar, den första var en 3åring som jag köpte när jag var 15år, han var en av de snällaste jag mött, det var bara att sätta sig upp och rida iväg så så okomplicerat var det.
Har du mycket hästerfarenhet och sunt hästförnuft så kan du mycket väl köpa en 2,5åring om det är vad du vill ha, köper man en så unghäst får man ju dock räkna med att det tar 1½år innan man har en fullt ridbar häst som man kan rida hyfsat ordentligt på.
Jag brukar tycka det är rätt lagom att unghästen går max så många dar i veckan som den är gammal, en 3åring 3dagar 4åring 4dagar osv.
Det beror ju på hur man är som person, vissa kan ju tycka att det är alldeles för lite att rida 3 dagar i veckan o då ska man nog satsa på en äldre häst om man inte har en till häst.
Man behöver inte ha någon direkt unghästvan själv även om det är en klar fördel, men se för guds skull till att ha någon van unghäst kunnig person till hjälp och kunna fråga etc, det är guld värt!
Tänk också på att det är bra att ha något vettig person till medhjälpare vid insittning/inridning etc.
Jag har alltid tömkört mina unghästar mycket så när det vart dags att väl hoppa upp så har de vart styrbara och kan halt, skritt, och trav på röstkommando vilket underlättar jätte mycket!!
Tänk på att ju mer du håller på med den o hittar på saker dessto mindre bryr den sig om nya grejer som tex ryttare på ryggen