Vad ska man tänka på om man ska ha en foderponny

Felicia

Trådstartare
Hej! Vet inte om jag lade in denna tråden rätt men får hoppas på det! :)
Jag funderar på att skaffa en foderponny i mars.
Men jag vet inte till 100% hur mycket man ska kunna och vem som ska betala för vad osv.
Men här kommer iaf lite frågor.
- Ungefär hur mycket ska man kunna om olika sjukdomar, läxemedel, skötsel, ridning m.m?
- Vem står för vad?
- Hur länge borde jag ha ridit för att ha en foderponny?
- Mina föräldrar är inte riktigt hästvana (Och som sagt är jag bara tolv år.) men dom är väldigt engagerade och skulle gärna hjälpa mig i stallet då och då, och dom kan liksom grunderna, Men tror ni att jag skulle kunna sköta om en häst i stort sätt själv?
- Hur mycket tror ni att det skulle bli ungefär i månaden?
-Var får man tag på hö, kraftfoder m.m?
- Hur kan man stabilisera ponnyns foderstat?

Skulle jätte gärna få några svar! Som sagt så funderar jag bara på det och är inte riktigt säker på att jag är redo ännu, men jag känner att det är viktigt att jag får svar på dom här frågorna redan nu.
Mvh Felicia

Sv: Vad ska man tänka på om man ska ha en foderponny

En fodervärd står för alla hästens kostnader, ibland betalar dock ägaren försäkringen.

Som fodervärd behöver du kunna samma saker som en hästägare. Du ska kunna planera och genomföra hästens träning. Du ska kunna ta hand om mindre skador och kunna avgöra om hästen behöver veterinärvård. Du ska kunna följa upp hästens utfodring och se om foderstaten funkar eller om den behöver ändras.

Om du inte kan alla de här sakerna själv behöver du ha någon som hjälper dig med det. Stå uppstallad i ett stall där det finns kunnig personal och rida för en tränare som hjälper dig att lägga upp träningen.

Det är väldigt olika vad det kostar i månaden att ha häst, men räkna med mellan 2000 och 4000.

Om du bara har ridit på ridskola och aldrig har skött om en privathäst är det nog bättre att du försöker hitta någon häst att bli medryttare på innan du skaffar en egen foderhäst.

Ska du ha hästen i eget stall behöver du kunna mycket. Ska du däremot stalla upp den i ett inackorderingsstall eller ridskola har du ju ridlärare och stallägare till hjälp. Saker att tänka på:

-fortsätt rida lektion med den nya hästen. Då ser läraren/tränaren om något inte står rätt till. Samt att det är väldigt svårt att som ovan hästägare fortsätta hålla hästen trygg/lydig/i bra form om man plötsligt är enda ryttare.
-ta med ridläraren eller annan hästkunnig att titta på hästen.
-veterinärbesikta innan du tar hem den
-fråga vad hästen åt på förra stället och hur mycket så har du en grund att börja med
-be ridläraren föreslå ett ungefärligt veckoschema i början så du lägger dig på en lagom nivå med vardagsmotionen.

Hej! Vet inte om jag lade in denna tråden rätt men får hoppas på det! :)
Jag funderar på att skaffa en foderponny i mars.
Men jag vet inte till 100% hur mycket man ska kunna och vem som ska betala för vad osv.
Men här kommer iaf lite frågor.
- Ungefär hur mycket ska man kunna om olika sjukdomar, läxemedel, skötsel, ridning m.m? Har du någon duktig som kan hjälpa dig om hästen blir sjuk tex? Du bör kunna ganska mycket om sjukdomar och skötsel eftersom det är ditt ansvar, men du kommer lära dig massor under tiden, bara du vågar fråga om råd. Ridning spelar inte jättestor roll, men du måste såklart ha grundkunskaper och kunna hantera hästen i de flesta situationer och rida så att hästen mår bra och håller.
- Vem står för vad? Det kommer du och ägaren överrens om i kontraktet, men oftast står fodervärden för alla kostnader, ibland betalar ägaren försäkring.
- Hur länge borde jag ha ridit för att ha en foderponny? Det beror ju på, men minst fem år tycker jag i alla fall.
- Mina föräldrar är inte riktigt hästvana (Och som sagt är jag bara tolv år.) men dom är väldigt engagerade och skulle gärna hjälpa mig i stallet då och då, och dom kan liksom grunderna, Men tror ni att jag skulle kunna sköta om en häst i stort sätt själv? Jag var 13 när jag fick två foderhästar, mina föräldrar kan heller inte mer än jag lärt dem. Det är nästan tidigt tycker jag, du skulle nog klara den dagliga skötseln och så men själva ansvaret, med att hästen får rätt foder, motion, skoning, veterinärvård, avmaskning osv... Det är mycket. Och även om jag tycker att det är värt allt slit ska du tänka igenom det ordentligt, vad händer om ni åker bort? Dina föräldrar kanske inte vill åka på semester utan dig ;)
- Hur mycket tror ni att det skulle bli ungefär i månaden? Beror helt på var du har hästen.Stallhyra från några hundralappar i eget stall till kanske runt 5 tusen eller mer i ett lyxigare stallmed skötsel, plus foder, hovslagare, avmaskning, veterinär, ev. träning/tävling, utrustning o.s.v. Räkna lite på det själv om du vill. Och kom ihåg att det blir mer än du tror!
-Var får man tag på hö, kraftfoder m.m? Hö köper du från en bonde, kanske har stallet redan foder som du kan köpa av, eller så kolla runt i närheten eller på annonser.
- Hur kan man stabilisera ponnyns foderstat? Du måste ha hjälp för att kunna ge hästen rätt foder, ägaren vet vad hästen behöver äta

Skulle jätte gärna få några svar! Som sagt så funderar jag bara på det och är inte riktigt säker på att jag är redo ännu, men jag känner att det är viktigt att jag får svar på dom här frågorna redan nu.
Mvh Felicia

Lycka till! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 844
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 720
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka