Vad ska man se på?

H

Havremoppen

(vet inte var denna tråd hör hemma så flytta den gärna)
Har bestämt mig för att kolla på 2 st 3 åringar (varav en är mkt intressant). Ej inridna än men välhanterade.
Vad ska jag titta på, titta efter?
Kommer besikta men bör man röntga med? (hur mkt?)

Är tänkt som tävlingshäst för höga klasser.
 
Sv: Vad ska man se på?

kolla rörelserna på den.
jag vill gärna se hästen lös i alla gångarter och gärna löshoppad.(om de är en hopphäst då).
sen gärna arbetad oxå.. i lina eller tömkörning så man ser att den tar jobbet utan att konstra allt fö rmycket.

känn igenom benen , kolla vinklar i benen att dom är raka, rör sej rakt och inte viftar åt nått håll.
 
Sv: Vad ska man se på?

är de en import så röntga både ben och rygg.
sen beror de på priset om ja skulle röntga en svensk häst.

att jag röntgar en import är pga att försäkringen kan strula om de visar sej att den har röngten förändringar.
 
Sv: Vad ska man se på?

Den är svenskuppfödd.
Köper av uppfödaren.
Okej den är ej löshoppad tidigare så kanske svårt att bara löshoppa rakt av?
Jo tänkte låta den springa lite lös på banan och "visa upp sig" samt longera den för det är de vana med.
Benställning kollar jag självklart.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 018
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 915
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp