Vad ska man satsa på?

Tilllevi

Trådstartare
Jag har inte ridit på flera, flera år och saknar det otroligt mycket, men kommer inte kunna börja förrän jag flyttar hemifrån och har stabil inkomst. Hursomhelst, jag red tidigare på ridskola, alltså dressyr + enstaka hopplektioner nån gång ibland, men att rida där med otrevlig ridlärare + ryggproblem tog död på min lust att fortsätta med dressyren.

Jag har blivit lite mer sugen på att börja rida islandshäst eller western, men hur gör man för att faktiskt bestämma sig? hur gjorde ni?

Det bästa är ju att testa rida båda typerna, men vet inte när jag skulle ha tid eller råd med någon lektion/uteritt. Uteritter lockar mer än att rida dag ut och dag in i ridhus (men på vintrarna är det ju skönt att inte vara helt begränsad till kalla och isiga vägar

Du kan ju alltid testa turridning med både islandshäst och westernridning och se vad som faller dig bäst i smaken, och sedan ta det vidare därifrån.

+ 1 på @Sasse ! Men hur menar du med att svårt att hitta tid/råd för turridning/enstaka lektion? Om du vill börja rida igen så är väl förutsättningen att man kan avvara åtminstone en dag i veckan :p

Jag har haft lite samma resa som du. Lessnade på ridskolans hårda driv-och-dra-ridning. Var medryttare på en islänning ett tag, åkte på en 4-dagars-kurs i westernridning, red ett par sitslektioner för AR-tränare.. Jag har alltid varit en sökare i ridningen. Senaste åren har jag bara varit skogsmulle.

Så, som sagt. Turridning/kurs i western och island så du får prova på.

@Sasse Det är det som är planen, men har svårt att hitta något i närheten av mig :P

@hier Ja, alltså jag planerar ju inte att skaffa häst nu, utan det jag menar är att jag går i skolan vilket tar mycket av min tid, och sen har jag en hund som tar resten (och alla mina pengar) i stort sett pga att jag inte har en bil - jag skulle alltså bara hinna med en bussresa innan jag skulle behöva vända och åka hem för att inte vara borta för länge :laugh:

Turridning känns ju som det smartaste, islandshäst är enklast att hitta, men just western känns nästan helt omöjligt haha :banghead:

@Sasse Det är det som är planen, men har svårt att hitta något i närheten av mig :P

@hier Ja, alltså jag planerar ju inte att skaffa häst nu, utan det jag menar är att jag går i skolan vilket tar mycket av min tid, och sen har jag en hund som tar resten (och alla mina pengar) i stort sett pga att jag inte har en bil - jag skulle alltså bara hinna med en bussresa innan jag skulle behöva vända och åka hem för att inte vara borta för länge :laugh:

Turridning känns ju som det smartaste, islandshäst är enklast att hitta, men just western känns nästan helt omöjligt haha :banghead:

Ja, då blir det svårt :D Du måste ju testa på något sätt innan du bestämmer dig. Turridning och kurser i western (på lånad häst då) finns det några stycken av där jag bor, men jag bor å andra sidan i Fjollträsk också. Var bor du?

Bor i utkanten på stockholm i en liten håla - Rimbo. Jag gör det säkert bara extra komplicerat för mig - tror nog att min mamma kanske skulle kunna passa min hund medan jag testade på att rida western eller islandshäst.

Men som skogsmullehäst - finns det någon speciell hästras/typ som kan vara att föredra för någon som inte ridit på ett tag? Är ju uppvuxen i stall, men hos min farmor finns en uppfödare/travhästägare som har nordsvenskar, och de hästarna har fortfarande en speciell plats hos mig. Riktigt trevliga - men de var ju aldrig inridna, så de var inte direkt roliga att sitta på :p Förstod inte ens skänklarna och tyckte det var allmänt tråkigt och konstigt att bli riden :D

Enda gången jag ridit islandshäst (kom på att jag har gjort det) var också en oinriden häst - ett sto som enbart användes i avel för att hon avskydde att bli riden och kastade av alla. Jag tjuvred då henne i en skitstenig hage i enbart grimma och grimskaft utan hjälm :rofl: så tror inte det räknas heller

I Vallentuna finns där en westernridskola, tror inte jag får länka till hemsidan i forumet dock. Men är du intresserad kan jag PMa, eller om du söker på "westernridskola Stockholm".

Du kan ju fråga din mamma om hon kan passa hunden, eller om du har någon kompis. Hundpassare kanske annars kan vara något?

En lugn och trygg individ är väl att föredra om man inte har ridit på ett tag, och inriden såklart. Gå på individ hellre än ras.

Tack! Ska göra det :up:

Mamma skulle säkert kunna passa :)

Haha ja, jag vet, men det är ett så annorlunda tänk än från hundvärlden (som jag nu är mer insatt i) - där är det ju ras man först bestämmer, sen individ. Är lite fast vid det. Tänkte om det kanske finns någon typ av häst som är lite "coolare"/inte lika lättskrämd tex :P

Haha ja, jag vet, men det är ett så annorlunda tänk än från hundvärlden (som jag nu är mer insatt i) - där är det ju ras man först bestämmer, sen individ. Är lite fast vid det. Tänkte om det kanske finns någon typ av häst som är lite "coolare"/inte lika lättskrämd tex :P
Kallblod är väl rätt generellt kända för att vara stabila och trygga. Många verkar dock även ha bestämda åsikter. Men om du trivs med kallblod kan du ju alltid kolla om det finns en sådan häst. Tänker du medryttarhäst? Sätt ut en annons och skriv vad du söker :)

Det finns även islandshästar ute på annons ibland där ägaren inte kräver islandshästsvana. Annars borde det finnas ridskola även för islandshästar, om du nu ville prova på.

Uteritter är trevligt, men jag tänker att det kan vara värt att lära sig grunderna inom det ridsätt du väljer. Och rida på tur/ha medryttarhäst utöver det.

Inte medryttarhäst, kikar på vad som skulle vara intressant om några år när jag har möjlighet att skaffa egen :)

Kallblod är ju det jag är van vid (förutom ridskolehästarna), så de har jag ju självklart fastnat för. Men måste nog försöka rida lite olika typer av hästar för att se vad jag kan tänka mig. Uteritter är inte allt jag vill göra, speciellt inte när det är sämre väder :P

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar