Vad ska man ha för vagn?

Sv: Vad ska man ha för vagn?

Ja gud vilken djungel :crazy:
Men egentligen är det ju en kul djungel, inte som med sadlar :rofl:

Men hursomhelst; Ja jag har ju då egentligen två hästar som ska köpas vagn åt. Har kollat på jensas rockard och hade faktiskt till och med bestämt mej. Men så läste jag denna tråd och hänger helt med i ditt tänk.

Den äldre hästen skulle jag ju rent teoretiskt kunna tävla redan nästa år och är därför liiiite sugen på en bättre vagn för ATT kunna tävla. Om inte annat så vill jag kunna TRÄNA maraton nästa år med honom. Därtill lär vi ju köra lite mer här hemma också, där det är backigt och "jävligt" (= vill ha något sånär bra bekvämlighet för både mej & hästen). Och då läste jag i denna tråd att jensas vagn inte är att rekommendera? Vad köper man då? En Drive Out? Eller något ändå dyrare, typ som den här som du beställt?

Den yngre hästen ska inte ut och tävlas än på ett par år, och jag antar att jag inte heller kommer träna på några maratonhinder närmsta året. Fast vem vet, det vore ju kul och nog har jag sett andra 3-åringar här på Buke som gått maratonträningar...total förvirring alltså.
Hursomhelst kommer han ju köras betydligt lugnare här hemma också, korta turer på relativt plan mark osv - så det känns ändå inte som om jag borde lägga ner massa pengar ännu. (bättre att vänta ett par år då - men då lär ju vagnen jag köper nu ha ett bra andrahandsvärde då!)

Man ska ju ha råd också...Kan nog inte lägga mer än högst 20´ totalt på vagnar, till båda hästarna. Som sagt, jag är väl inte säker på om jag verkligen kommer vilja köra "mycket" i framtiden.

Gosh....
Det lutar ju åt två Jensa-rockarder (eh hur skriver man rockard i plural?) men man blir ju sugen...speciellt på sånt där som bromsar, bekvämlighet för kusken, hjulen...

Nu har jag bestämt mig för en vagn! Det ska bli en superfin gigg :) Men vad tusan ska man ha för färg på den? Jag såg en vagn som var jättefint målad med svart och silver på mitten av hjulen som övergick till svart och silverrandning på vagnen. Hoppas ni fattar! :D
Någon som har nåt fint förslag? Jag har en svart sele och min ena häst är mörkbrun och den andra brunblack.

Jättenyfiken:bump:....vad är det för "märke" på vagnen?????
och.......kostar vad??

Den är från Equus driving, fast ingen av modellerna som finns på hemsidan utan jag ringde dit o sa vad jag vill ha så ska de bygga en sån :) Det kommer ialla fall bli en gigg med skivbroms, svängel, bakselefästen, stora hjul och den ska gå att balansera och flytta sätet på så den passar båda mina hästar :D Och lite andra detaljer.. jag skrev upp en aslång lista på saker jag vill ha innan jag ringde :D hihi..
Oj vad jag svamlar nu, är lite upprymd o glad :bump: Men den kommer kosta 21000 :eek: Men då kommer han upp med den till mig och provar den och om nåt inte funkar fixar han det :)

Oj! Det var väldigt bra pris för en nytillverkad gigg med alla de grejorna! :D

Så sant så sant :p När jag köpte min pålle (i slutet av mars i år) så köpte jag även en maratonvagn från Karin på Flyinge, nu vill jag dessutom ha en gigg, hehe... ;) Man blir aldrig nöjd, eller hur... :smirk:

Så är det! Jag kommer nog också köpa en sån där fyrhjulig rackare förr elle senare :p
Vad är det för pålle du har? ;)

Ja jag tycker de är super och ska man tävla maraton är det nästan ett måste enligt mig. Jag har en New Forest, 16-årig valack som just debuterat som tävlingshäst ;) Vad har du för någe? :)

En kallblodstravare, 8 år och en korsningsponny, fjording/nordsvensk som är 4 år :) båda ston :)

Aha okej :) Inga bilder? ;) Hur går det på körfronten med dem då?

Sessan (kallblodstravaren):
11075410.jpg

9140836.jpg

Lillponnyn (Angelica):
12497090.jpg

Lillponnyn är inte inkörd så henne har vi börjat tömköra lite smått vilket har gått väldigt bra :) Hon är så cool! :)
Sessan är travkörd innan jag köpte henne, men hon är väldigt stressad och lite lurig så henne har jag börjat helt från början med. Har arbetat henne jättemycket från marken under det året jag haft henne och så har jag tömkört rätt mycket. Om en vecka ska vi hem från betet och då tänkte jag att lilla Sessan ska harva ridbanan :) hehe..
Så än har vi inte kommit så värst långt men det går framåt sakta men säkert :)
Har du bilder på din häst? ;)

Senast ändrad:

Men vilka fina pållar! :) Ja det är klokt att ta det i deras takt. Man behöver ju inte stressa fram några resultat, utan ta det lugnt och metodiskt. Jag har några länkar till bilder iaf :p

http://static.apberget.se/images/p/g/fd9/fd9ab20345830e0f13f51337bc50c1d0_640_456.jpg

http://static.apberget.se/images/p/g/fe7/fe70713423fcbf7d2739a5dc1db56371_491_640.jpg

http://static.apberget.se/images/p/g/d82/d827b0c9aae75c69b247a6f415389a7c_640_453.jpg

http://static.apberget.se/images/p/g/eed/eed039b732983121f34a8006e4d3d850_640_407.jpg

Några åtminstone :p

Ååå va fin häst! Jag älskar svarta hästar :love: (eller han kanske är svartbrun, han såg lite brunare ut på ett foto såg jag nu :) ) är han d-ponny?
Väldigt fin vagn också, ett stiligt ekipage måste jag säga :) Hoppas mina små pållar blir lika duktiga :)

Tack :D Han är i själva verket mörkbrun, men han ser nästan svart ut på vintern. Jag har också en förkärlek till svarta hästar, särskilt de med bläs och strumpor på alla fyra :love: Han är C-ponny (137 cm) men han känns som större när man kör. Tack tack, jag är själv rätt nöjd med grejerna ;) Ja det kommer de säkert, vi kanske möts på tävlingsbanorna snart? ;)

Ja vem vet, Sessan kanske lugnar ner sig om sisådär 25 år :p haha... Men lillponnyn hoppas jag mycket på :) Hon är så cool och smart! :)

Nej, minsta godkända spårvidd för tävling är väl 125 cm för både ponny och häst i enbet?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp