Vad ska man ha för vagn?

Sv: Vad ska man ha för vagn?

Jag har ideals "maratonsele" till min shire och gillar selen jättemycket! Verkar rejäl och robust och känns bra i lädret. Köpte min "begagnad" och känner mig så nöjd över mitt "klipp" - en sele som bara är använd kanske 15 ggr och då fick jag den för 4000 i stället för att ge de 6700 en ny skulle kosta!

Nu har jag beställt en ideal-sele :D så nu fattas bara vagnen... och att göra hästen körduglig förstås :p

Okej :) tack så mycket för tipset! då blir det cob istället :)
Jag har tittat lite på Jensa, de hade en storhästrockard som såg fin ut (och bra pris också :) ). Tyvärr gick det inte att förstora bilden o se på närmare håll :(
Du råkar inte ha nån erfarenhet av rockardarna från Drive out förresten? De ser riktigt fina ut på hemsidan ialla fall :)

Drive Out gör mycket bra rockards. Dom kostar runt 12 har jag för mig. Den jag hade var gjord till sån där konstig sele (icke loksele) men det gick bra ändå. Du ser den på deras hemsa. En grön "för Nordsvensk" står det. När dom var hemma hos mig sist hade dom med sig nån polsk vagn som dom börjat importera. Såg rätt okej ut. Fast han hade "glömt" skaklarna den fegisen så vi kunde inte se om den höll för ett hårdpass ;-)

Drive Out gör mycket bra rockards. Dom kostar runt 12 har jag för mig. Den jag hade var gjord till sån där konstig sele (icke loksele) men det gick bra ändå. Du ser den på deras hemsa. En grön "för Nordsvensk" står det. När dom var hemma hos mig sist hade dom med sig nån polsk vagn som dom börjat importera. Såg rätt okej ut. Fast han hade "glömt" skaklarna den fegisen så vi kunde inte se om den höll för ett hårdpass ;-)

De har tydligen slutat sälja den modellen, så nu funderar jag på deras Rockard 2 som finns på hemsidan. Asfin :) men så kostar den 18000 :eek: Blir makaroner med ketchup tre år framåt :p

På drive out kan man välja mellan två spårvidder, 126 och 138 cm, och två hjulstorlekar, 25" och 27". Den större spårvidden borde ju vara stabilare, så det blir nog den. Men har det några fördelar eller nackdelar med större hjul? Eller är det bara en smaksak? Ser snyggare ut med de större kanske... ;)

126 är väl för liten ponny.

och det är mycket snyggare med stora hjul, och lättare att ta sig över saker. Välj järnekrar om det finns alternativ.

Drive-Out håller på att förbättra sin egen vagns-modell. Kommer i höst! Priset blir runt 15-16000:-, om jag uppfattade det rätt när jag pratade med dem.

Jag har oxå letat runt efter vagn! Har nu precis beställt en polsk vagn genom Ewa Angantyr o Gunilla Björn (http://www.selar.se). Klicka vidare på vagnar så kan du se modellerna + du kan klicka in dig på vagns-tillverkarens sida oxå. Där finns det ännu fler modeller!! Jag har valt en CB3 för 17500:-. En 2-hjulig vagn för ALLA 3 disciplinerna. Med bladfjädring, skivbroms, avtagbar groom-platta m.m.:rofl:

Ojojoj det där va verkligen intressant! :D
Nu kan jag inte bestämma mig!! Det står nog mellan CB3 och rockard 2 på drive out. När får du hem den? Om du får hem den hyfsat snart kanske du kan skriva en djupgående provkörningsrapport till mig ;)

Det tar ca. 6-8 veckor innan jag får vagnen. Den görs på beställning. Man får välja färg själv på deras vagnar + så görs den efter mått på hästen och kusken!! Jag har valt att få min i svart med mörkröda "detaljer", svart dyna och rostfria beslag.:d
Så tyvärr får du vänta på rapport från mig.:(
Jag har oxå varit inne på en Drive-Out, både deras egen och den imp. Har även kollat en del på jensa-vagnen. Varför jag valde den jag beställt var för att jag tyckte jag verkade få mest för pengarna. Med den kan jag om jag vill (och när Shiloh har växt klart) tävla i, i vilken disciplin som helst! Då jag kan köra både dressyr och marathon med den + även presicion....eller bara nöjes-körning!;) Och....skulle det vara att vi inte är intresserade av körning om nått år, kan jag nog sälja den utan problem och få pengarna "tillbaka".
Jag hade egentligen valt en CB13 men av någon underlig annledning satte polackerna upp priset till 22000:-. Då det inte är nån större skillnad på vagnarna valde jag CB3:an istället. Men som Ewa sa, antagligen kommer den oxå att gå upp till nästa beställning. Så är du snabb och överväger en CB3:a så kanske du kan vara med på denna beställningen de har gjort!!! Ring o prata med Ewa!!:idea:

Jag satt och spånade på selar.se och blev också intresserad av den där vagnen. Blev ju ändå lite mer intresserad nu när du skriver att man kanske hinner vara med på en beställning! Men finns det någon som HAR vagnar därifrån och vet att det är bra kvalitet på dem? :confused:

Jag är fasligt snål egentligen ch det är mycket pengar - vill vara hundra säker på att det ÄR bra grejer och att det är bra andrahandsvärde på dem, särskilt eftersom jag är osäker på hur mycket jag ska köra egentligen.

(Varför ska allt vara så dyrt för? :crazy: )

Den finns i både Ponny & Häst-storlek - jag undrar vad som skiljer storlekarna åt? Enbart skaklarna eller mer? Finns det någon möjlighet att kunna använda samma vagn på både den store och den lille :confused: Går det att balansera om sätet? Det står "lätt att balansera" - så lätt att samma vagn kan anpassas efter en B-ponny OCH en stor häst...? (HOPPAS kan man ju :rofl: )

balansera innebär nog att sätet kan flyttas så vikten på hästens rygg blir exakt rätt.

Tror inte du kan ha den till b ponny och häst, då pekar skaklarna neråt :)

Om jag var i din sits skulle jag göra något av följande
* låna pengar till en riktigt bra utrustning som du kan ha i många, många år framöver och vara nöjd med om du vet att du kommer fortsätta med körning, och om du vet vad du vill ha. =Allt klart och bra ifrån start!
* Köpa utrustning billigt som fungerar för stunden för att kolla om körning är kul medans du sparar ihop till det du vill ha och köpa det senare. (Då får man oxå anpassa körningen efter utrustningen...) = Du måste tänka över hur du kör och hur hästen belastas men du får tid att spara och hinner fundera ut vad du vill ha ut av sele och vagn.

Ska du ha rockard? (är su säker på det :confused:) Har du kört 4-hjuligt någon gång? Det är helt otroligt mycket bekvämare med 4-hjuligt för både häst och kusk, dessutom mer lättkört tycker jag!

jag tycker fyhjulare skiljer sig mycket i svårighetsgrad. Du är ett större ekipage, vilket kräver lite mera försiktighet.
Om hästen backar, så välter vagnen till sist.

dyra om du ska ha med fjädring, broms mm.

Men visst, skönare för hästen, och kul att kunna köra saker o folk!

Jo, men jag tycker man får mer för pengarna när man köper 4-hjuligt, och jag personligen tycker det är mycket mer lättkört!
Har gissat mig till att hästen i fråga redan är körd och antar därför att kusken har koll på framåt och bakåt... men jag tror i regel det bästa om alla! :D
Vill bara hjälpa till lite med mina åsikter och erfarenheter... och jag förespråkar 4-hjuligt! Det var införskaffandet av 4-hjulsvagn som väckte mitt riktiga körintresse! Har hört fler med samma positiva reaktioner när de investerat i 4-hjuligt...

Om du tittar på bilden av vagnen ser du en "ratt" bak. Den vrider du på så att du får rätt balansering av vagnen.
Jag har inte någon större erfarenhet av olika vagnar och har letat efter en som verkar bra. Min häst är en ett-åring och inkörd i sommar. Just för att jag inte har vetat hur kör-intresset, för bådas del, kommer att bli i framtiden. Har jag även vägt in hans låga ålder, vad vi ev. kan använda den till, och inte behöva byta vagn inom kort och att den har så många av de funktionerna som jag har förstått är bra. Såsom bladfjädring, broms, balansering, bra hjul, högt säte osv.
Vagnen blir dessutom "skräddarsydd" för Shiloh (till hans ungefäliga sluthöjd på) ca.165 cm + min längd på 158 cm. Sen har jag förstått att det är bra med en 2-hjuling då den inte "viker sig" om han skulle backa el. dyl. Han är ung, så det tar ju några år innan han är "full-lärd".
Efter att jag träffat Gunilla (selar.se) och vet att hon har stor erfarenhet och är kör-domare, så tror jag inte det är något direkt "skit" de tar hem. (Hon har själv beställt en 4-hjuling). Och Ewa har väl stor erfarenhet av vagnar och inkörningar, vad jag förstått. Henne har jag inte träffat, men hon låter som en mycket seriös människa per telefon.
Men visst, det är ju lite som att köpa grisen i säcken....men så är väl det för det mesta?? Det känns BRA i varje fall!:)

Ska du ha rockard? (är su säker på det :confused:) Har du kört 4-hjuligt någon gång? Det är helt otroligt mycket bekvämare med 4-hjuligt för både häst och kusk, dessutom mer lättkört tycker jag!

Problemet är att jag har en lite lurig häst som gärna backar som en dåre när hon bli rädd för något. Känns lite farligt med en stor fyrhjulig vagn som kan "vika sig" åt alla möjliga håll plus att det känns som det är större risk att den välter. Självklart kan det vara farligt med rockard också så därför ska jag träna henne massor innan jag ger mig ut på vägarna :d men jag känner mig ändå tryggare med det på min vildhäst :D

Om jag var i din sits skulle jag göra något av följande
* låna pengar till en riktigt bra utrustning som du kan ha i många, många år framöver och vara nöjd med om du vet att du kommer fortsätta med körning, och om du vet vad du vill ha. =Allt klart och bra ifrån start!
* Köpa utrustning billigt som fungerar för stunden för att kolla om körning är kul medans du sparar ihop till det du vill ha och köpa det senare. (Då får man oxå anpassa körningen efter utrustningen...) = Du måste tänka över hur du kör och hur hästen belastas men du får tid att spara och hinner fundera ut vad du vill ha ut av sele och vagn.

Jag har jobbat hela sommaren så jag har råd att köpa hyfsad utrusting iaf :D Sen känns det lite onödigt att köpa en helt vansinnigt dyr maratonvagn till exempel, eftersom hästen och jag är långt ifrån tävlingsskick än på länge... hehe.. :p

Jo, men jag tycker man får mer för pengarna när man köper 4-hjuligt, och jag personligen tycker det är mycket mer lättkört!
Har gissat mig till att hästen i fråga redan är körd och antar därför att kusken har koll på framåt och bakåt... men jag tror i regel det bästa om alla! :D
Vill bara hjälpa till lite med mina åsikter och erfarenheter... och jag förespråkar 4-hjuligt! Det var införskaffandet av 4-hjulsvagn som väckte mitt riktiga körintresse! Har hört fler med samma positiva reaktioner när de investerat i 4-hjuligt...

Fasen! Nu börjar jag tveka igen!! ;) :devil:
Fast min häst är som sagt en galning och kommer antagligen så att förbli :cool: (och det är ju jag med... hehehe)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp