Vad ska man ha för vagn?

westernsuzie

Trådstartare
Funderar på att sälja min rockard och köpa en ny vagn... Har ni några bra tips? Skulle vilja ha en vagn där man kommer lite högre upp så man ser mer än bara en hästrumpa ;) Vart ska man leta? Det behöver absolut inte vara värsta tävlingsvagnen, jag kör bara lite för skojs skull och för att hästarna ska få snygga muskler :)
Vart hittar man bra o billiga maratonselar?

Sv: Vad ska man ha för vagn?

Kolla Tidaholmsvagnar, det är jätte bra vagnar som håller en evighet, mycket rubustare vagnar om du funderar på att köra lite maraton (eftersom du frågar om maratonsele), det är jensas vagnar för klena för. Ska du ha en maratonsele som verkligen håller för maraton så finns det inte så mycket som är både bra och billigt, antingen är det bra eller billigt.

Tidaholmsvagnarna är ju helt underbara :) tusan också att de ska kosta så mycket bara. Men det kanske lönar sig att spara ihop lite pengar och sen verkligen satsa på en riktigt bra.
Jo det är nog alltid så.. man får det man betalar för. Jag vet inte om det är just en maratonsele jag ska ha, men någon slags bröstsele som är av åtminstone hyfsad kvalitet så den känns bra för hästen att dra med och så måste den hålla bra förstås.

Har någon av er en sele som heter Ideal harness de luxe? Den såg jättefin ut på bilden och var inte så dyr, men man vet ju aldrig förrän man har känt på lädret...
Någon som har erfarenhet av selar från Pfiff och Zilco?

Ja jag tycker man absolut man får mycket för pengarna hos Tidaholmsvagnar, dom håller "hur länge som helst" och det är väldigt bra andrahandsvärde på dom.

Pfiff och Zilco är inga favoriter hos mig. Jag har själv aldrig provat Ideal men jag har hört flera som är nöjda med den så det kan nog vara ett bra val :)

Jag tror ta mig tusan att de blir en Ideal då :cool:
Nu blir jag riktigt sugen på en tidaholmsvagn :) tänk om man kunde hitta nån fin begangnad, det vore perfekt :) eller om man ska satsa (och länsa både spargrisarna, sparkontot och råna ett par banker :eek: ) och köpa en ny..

Åååh braa :) Hur är lädret på dem? Och är selarna hyfsat ställbara? Jag har nämligen en kallblodstravare (152 cm hög och väldigt nätt, utom nu på sommaren haha ;) ) och en ponny (hon är 137 nu men blir nog en d-ponny) så jag funderar på om fullstorlek kan passa på båda :cool: Det vore perfekt..

Jasså du! :) samma frågor till dig:
Hur är lädret på dem? Och är selarna hyfsat ställbara? Jag har nämligen en kallblodstravare (152 cm hög och väldigt nätt, utom nu på sommaren haha ) och en ponny (hon är 137 nu men blir nog en d-ponny) så jag funderar på om fullstorlek kan passa på båda Det vore perfekt..

Jag har en Ideal, maratonmodellen, storlek Cob. Jag har en Haflinger 139,5 cm. Den räcker gott o väl till. Så hade jag varit dig så hade jag tagit en Cob. Har en kompis som har en Full till hennes lite nättare häst, men den är lite stor. Mkt bra sele.

Har även en vagn från Jensa, som jag tycker är toppen. Tycker nog den är lite liten till en stor häst, men till min ponny så funkar den kanon.

Okej :) tack så mycket för tipset! då blir det cob istället :)
Jag har tittat lite på Jensa, de hade en storhästrockard som såg fin ut (och bra pris också :) ). Tyvärr gick det inte att förstora bilden o se på närmare håll :(
Du råkar inte ha nån erfarenhet av rockardarna från Drive out förresten? De ser riktigt fina ut på hemsidan ialla fall :)

Ja det är den jag har till min ponny. Jag beställde den för jag tyckte den såg ut att passa ponny istället, jag ändrade lite på skaklarna sen blev det bra. Jag är jätte nöjd med vagnen!

Drive Outs vagnar är bra, Cämz här inne på buke har haft en. Du kan fråga henne. Hälsa från mig!

Åååh braa :) Hur är lädret på dem? Och är selarna hyfsat ställbara? Jag har nämligen en kallblodstravare (152 cm hög och väldigt nätt, utom nu på sommaren haha ;) ) och en ponny (hon är 137 nu men blir nog en d-ponny) så jag funderar på om fullstorlek kan passa på båda :cool: Det vore perfekt..

Lädret är helt okej tycker jag. Det är rejäla spännen och kraftigt läder. Jag tror att den kan passa båda hästarna. Har själv 20 cm mellan mina shettisar och den passar båda.

Det känns mer o mer som att de blir en ideal :)
tack så jättemycke för alla tips o svar :)

hade cob ideal till en nätt d ponny p 145 cm. allting satt i mittersta hålet och hade 2 dm till godo överallt, bröstan var lite stor.

kan rekommendera ideal.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp