Vad ska man ha för grejer hemma inför fölningen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prinsus
  • Startdatum Startdatum
P

prinsus

Tänkte sammanställa ett barnmorske-kit inför fölningen. Vad skall ingå i det tycker ni? Sax, peang, lindor?
Vad är det för nummer till amma-jouren eller vad det heter ifall något skulle gå snett?

Har du nära till ett nattöppet apotek så behöver du inte så mycket hemma.

Handdukar
Varmvatten
Termometer
Jodopax (utspädd och klar för användning)
Linda till stoets svans
ren halm

Om allt inte går som det ska kan detta behövas:

Veterinär (allt möjligt oförutsett)
Draghjälp (felläge eller uttröttat sto)
Steril sax ( om inte navelsträngen brister )
Peang eller avbindningstråd ( om inte naveln sluter tätt efter en stund = bör inte bindas av om det inte är absolut nödvändigt)
Nappflaska ( om inte fölis kan resa sig själv och dia eller det hänt stoet något )
Varmvatten och tvål till den som ska mjölka stoet. (renheten är jätte viktig)
Råmjölk
mjölkersättning
microlax (om fölet är förstoppad)
varm filt ( om fölis är prematur och verkar frysa )
mm.

Tips är att ha alla telefonnummer du kan behöva som till veterinär( jour veterinär eller hästklinik ), duktig uppfödare med "mjölkbank" och ammajour uppskrivet med stor text på boxdörren, för är något galet är det lätt att gripas av panik och svårt att komma i håg vart man gjort av alla nummer.

Lycka till

Lill / Stall Nöbbeled

Det här hade jag och klarade mig bra med:

*Engångsplasthandskar (tog på dem när jag jodopaxade navelstumpen)
*Outstpädd jodopax (vet rek att man baddar outspätt)
*Termometer
*Microlax
*Nytt paket bomull
*Väl rengjord (kokt) nappflaska (för lamm)
*Ren skål (för att mjölka ur i vid behov)
*Rena, torra frottéhanddukar (att torka av fölis med)
*Något att slänga använt material i

Vi har utdraget varmvatten till stallet. Det underlättar ju med.

Lycka till! Håller tummarna för dig/er! :)

PS Navelstumpar ska inte klippas av, om den inte går av av sig själv. Den ska dras av isåfall. Då håller man ena handen längst ner mot magen på fölet (om stumpen), för att inte påfresta, och drar med andra handen. Alternativt naggar med tummen i det försvagade området på navelsträngen (brukar vitna). Hoppas du förstod! Har läst om en del som klippt av navelsträngen i år...inget bra alls. Och sen på med ordentligt med jodopax! Jag hällde ut i handen och lät stumpen bada i det, efter rek från vet.

Outspädd jodopax?? Det har jag aldrig hört.
Den är ju nästan trögflytande och kan ge hudirritation. Där ser man.

Lill / STall Nöbbeled

Nja, nästan trögflytande vill jag inte hålla med om! Den jag har hemma är precis lika flytande som nåt annat.

Liknande trådar

Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 082
Senast: Badger
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 206
K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar