Vad ska man ha egentligen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HippoLover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 244
H

HippoLover

Vad ska man egentligen ha för utrustning när man rider "vanlig lektionsridning"?

Jag ska börja rida privatlektion med en urmysig tinker men vet inte riktigt vad jag behöver ha på mig. Var 10 år sen jag red lektioner och då hade jag ridskor och hjälm och det räckte. Hästen i fråga är världens snällaste och lugnaste häst. Vi kommer att rida i en paddock.

Det är en djungel därute tycker jag av olika chaps, stövlar, skor, säkerhetsväst, hjälmar osv. Finns det någon som kan hjälpa mig med alla mina frågor så vore jag tacksam.

Behöver jag säkerhetsväst? Finns det någon som är stor i storleken? (Jag är kort och rätt så tjock)
Ridskor, eller ridstövlar, vad blir skillnaden? Varför ska man ha chaps?
Måste man ha ridbyxor, ska dom vara hel eller halvskodda? Klarar man sig med vanliga byxor i bomull?

Tusen frågor :)

Sv: Vad ska man ha egentligen?

Börja med att köpa en ordentlig hjälm och skor. Stövlar ger en stabilare skänkel, men är inget måste, likaså chaps.
Sen så bör du ha ridbyxor, de behöver inte vara några dyra.

Beror på hur mycket rörlighet/stabilitet du vill ha i skänkeln. Har du skor blir det rörligare och kräver därmed lite mer av dig att kunna hålla skänkeln bra.

Vad ska du göra på banan? Ska du hoppa är det lämpligt med väst och givetvis ska du alltid ha en godkänd hjälm.

Sist jag red lektion på den nya ridanläggningen i kommunen så hade jag gamla ridbyxor, smutsig tröja, trasiga chaps (älskar dock dessa chapsen :love: ), vanliga gympaskor, godkänd väst och hjälm.

Alla andra som tränade hade klätt upp sig fint bara för att åka och träna :crazy:

Jag ska inte göra något avancerat till en början med. Jag har reumatism och ska rida för att öva upp balans och stabilitet bland annat. Och sen bara för att få en motionsform som passar mig. Jag kommer inte att hoppa i början.

Ska man ha chaps om man har ridskor? Jag tror jag kommer att köpa ridskor eftersom det är lättare att hitta. Annars måste jag hitta stövlar som tar mina breda vader och det tror jag blir svårt :) Chaps har jag sett finns från fuller fillies som jag borde kunna ha.

Vad gör ridbyxorna för skillnad mot andra vanliga byxor? Kan man ta något tyg och sy på skodden själv på byxor man kan kan ha funderar jag på. Är det läder man har?

Hjälm ska jag garanterat ha :) Provade en säkerhetsväst på affären idag men den var för liten. Tror inte jag kommer att hitta en väst som är tillräckligt stor tyvärr.

Jag är som tidigare nämnt rätt så tjock så urvalet av ridutrustning är ju minimalt för att inte säga obefintligt. Det verkar som om det är tabu för tjocka människor att rida. Det är synd eftersom det är en väldigt bra träningsform för att gå ner i vikt.

Tack snälla för era svar :)

Nu förutsätter jag att det är engelsk ridning med blandat dressyr, hoppning och markarbete du ska rida...
*Hjälm är såklart det viktigaste, och den ska sitta bra och allt sånt men det vet du säkert.
*Säkerhetsväst tycker jag känns bra att ha, men den är väl inget måste. Vid hoppning tycker jag den är jättevettig att ha. Gå in på en välsorterad ridsportbutik och be om hjälp så hittar du säkert en som passar dig :)
*Ridstövlar ger stadigare skänkel än ridskor. Bara ridskor + byxor kan ge skavsår av stiglädren, därför har man ofta shortchaps till ridskorna. Det ger också lite stadigare skänkel. Själv föredrar jag ridstövlar, men det är egentligen en smaksak :)
*Ridbyxor måste du inte ha, det är också en smaksak om de är hel eller halvskodda. Däremot ska ju gärna byxor man rider i sitta ganska tajt (så din tränare ser hur du sitter) och utan sömmar på insidan (så du inte får skavsår) och jag har inte hittat några såna byxor som inte är ridbyxor. Men du får prova med vanliga byxor och se hur det känns och så.
*Handskar är bra att ha också, annars får iallafall jag väldigt lätt skavsår. Jag rider aldrig utan handskar. Eller jo, på skritturer om det är 30 grader varmt. Men har dem ALLTID annars. Såna vanliga bomull med gummipiggar fungerar utmärkt.

Så, om jag var du, skulle jag försöka satsa på det här: Ridhjälm, säkerhetsväst, ridbyxor (finns knäskodda i bara tyg som är billiga och jättesköna), stövlar eller skor + shortchaps (läder är inte nödvändigt om du inte rider jätteofta tycker jag) och handskar. Och så bra tröja/jacka! Så tränaren ser hur du sitter osv, figursydd alltså. Sen beror det ju på hur ekonomin ser ut och så också, du BEHÖVER ju inte allt men mycket går att köpa begagnat eller billigt på lågpriskedjor. Det enda du behöver köpa nytt är hjälmen, om du inte redan har en sådan. Resten kan du köpa begagnat :)

Chaps passar utmärkt till ridskor.

Ridbyxor har du för att slippa skavsår men de visar ju hur du sitter också eftersom de är tajta. Sen är det ju det många ryttare är inkörda på. Nu vet jag inte vilken storlek du har men det finns större storlekar, och tänk på att de är stretchiga!

Att försöka sy på en skoning är ganska komplicerat, märkte jag när jag försökte, om du inte är väldigt duktig. Dels ska det passa men du måste också ha en maskin som kan sy extremt hållbart, annars spricker sömmarna garanterat.

Säkerhetsväst är inte ett måste för en vuxen ryttare om du inte känner dig väldigt osäker.

När vi får nya elever till ridskolan så är det allra viktigaste skor med klack. Hjälm finns att låna på de flesta ridskolor, men de flesta skaffar egen ganska snart. Ur säkerhetssynpunkt är det även bra om man inte har luva på sin tröja/jacka. Säkerhetsväst är inget krav hos oss, men vi brukar rekommendera det, särskilt vid hoppning eller uteritt ifall olyckan skulle vara framme.

Vad gäller ridbyxor måste det ju inte vara "riktiga" ridbyxor, har själv ridit i både mjukisbyxor och jeans om jag mest ska "åka" häst (har även ridit i shorts nån gång när jag var yngre, men det rekommenderar jag att undvika. Mycket ajaj i låren)

Tackar för era svar!

Jag ska köpa in ridbyxor från Fuller fillies har jag bestämt mig för. Jag har mejlat med dom nu. Dom ska få in min storlek i september så jag får ha lite tålamod och så hoppas på att jag kan ha dom :) Annars får vanliga byxor duga helt enkelt. Dög dom när jag red i fyra år tidigare så borde dom duga nu också tills jag kan få på mig ett par ridbyxor.

Fuller fillies har även chaps som jag enligt deras måttabell borde kunna ha. Ridskor ska jag leta efter på ridaffärerna som finns där jag bor. Hjälm kommer jag att köpa. Jag har två hjälmar hemma som passar men jag vet inte om man ramlat med dom någon gång för dom var min mans och han minns inte.

Vantar har jag sedan förut och dom duger. Det är synd att mina termoridstövlar inte fungerar längre för dom är sköna. Dom är för trånga för att dra upp dragkedjan men passar ändå.

Säkerhetsväst verkar inte finnas i min size. Jag får trösta mig med att hästen jag ska rida på är typ världens cool-lugnaste. Den gjorde inte en fluga förnär när jag var ute och red i skogen i två timmar. Men det är ju en tinker så ...:-)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 686
Senast: Wingates
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23