Nä men bara för att du aldrig upplevt det betyder ju inte det att det inte händer andra? Är ju uppenbart fler i tråden som varit med om det, så varför ens ifrågasätta?
Jag är bara så nyfiken hur tusan man lyckas med det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä men bara för att du aldrig upplevt det betyder ju inte det att det inte händer andra? Är ju uppenbart fler i tråden som varit med om det, så varför ens ifrågasätta?
Jag är bara så nyfiken hur tusan man lyckas med det.
Har inget svar tyvärr. Dock när jag tänker efter så är det nog själva stiglädret som nyps (när det ligger dubbelt), inte stiglädret mot kåpan.Jag är bara så nyfiken hur tusan man lyckas med det.
Har inget svar tyvärr. Dock när jag tänker efter så är det nog själva stiglädret som nyps (när det ligger dubbelt), inte stiglädret mot kåpan.
Jag har fått det en gång, fruktansvärda blåmärken. Jag har ridit utan short chaps eller stövlar många gånger utan att få det också såklart men jag gör inte om det om jag kan undvika då slår jag hellre en hammare på tummen eller något.Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!
Aldrig hört talas om det. Bara att folk gillat stabiliteten stövlar ger.
Jag har för övrigt aldrig har några problem med shortchaps heller.
Nej jag förstår inte heller hur det gick till, men hände gjorde det och som sagt jag tänker då inte göra om detMina skänklar ligger löst men intill och jag klämmer definitivt inte. Som sagt, det är helt nytt för mig att stigläderna kan nypa en på vaderna Jag förstår inte hur det går till. Aldrig upplevt det.
Jag hade absolut tagit sår under knäet av shortchaps framför blåmärkena av klämda vador mot stigläder, efter att ha ridit med båda. Det första är i alla fall en ren smärta.Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan jag senast red behöver jag uppdatera lite av min garderob och jag kan fastnar på detta med chaps vs strumpor. Förr i världen red jag ofta många timmar i sträck men jag kan inte komma ihåg vad jag brukade föredra.
Kriterier:
Jag vill inte spendera för mkt pengar (så lite som möjligt)
Jag vill inte få skav av stiglädret
Jag vill inte få skav av chapsen
Mina gamla chaps (strl M) är för höga egentligen, de liksom klämde på insidan av knävecken på mig. Mindre storlek (strl S) sitter obekvämt tajt runtom. Jag har provat olika chaps men det är samma problem med alla. Hööks-tjejerna har då sagt att chapsen blir mjukare och kommer säcka mer sen men min gamla gjorde aldrig det. Är det en dålig idé att rida med ridskor och långa ridstrumpor? Stor risk för skav?
Hjälp mig gärna med era tankar . Ridstövlar är inte ett alternativ på den här resan.
Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!
Det har aldrig hänt i vuxen ålder heller. Red 2 år på ridskola och sen 6 år som medryttare på några olika hästar. Jag förstår inte ens hur det skulle gå till att bli nypt på vaderna när man rider.
Ja!! Speciellt vanliga, men kan faktiskt hända även med T-läder..Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!
Shortchaps alla gångerJag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan jag senast red behöver jag uppdatera lite av min garderob och jag kan fastnar på detta med chaps vs strumpor. Förr i världen red jag ofta många timmar i sträck men jag kan inte komma ihåg vad jag brukade föredra.
Kriterier:
Mina gamla chaps (strl M) är för höga egentligen, de liksom klämde på insidan av knävecken på mig. Mindre storlek (strl S) sitter obekvämt tajt runtom. Jag har provat olika chaps men det är samma problem med alla. Hööks-tjejerna har då sagt att chapsen blir mjukare och kommer säcka mer sen men min gamla gjorde aldrig det. Är det en dålig idé att rida med ridskor och långa ridstrumpor? Stor risk för skav?
Hjälp mig gärna med era tankar . Ridstövlar är inte ett alternativ på den här resan.
Dessa är bra. Mjukt läder, mjuk kant upptill, elastiska i sidled. Du kommer att vilja fortsätta använda den när du kommer hem! https://www.mountainhorse.se/se-se/en_GB/cat/FOOTWEAR-9245/prod/165285/Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan jag senast red behöver jag uppdatera lite av min garderob och jag kan fastnar på detta med chaps vs strumpor. Förr i världen red jag ofta många timmar i sträck men jag kan inte komma ihåg vad jag brukade föredra.
Kriterier:
För mig är det spännena till sadelgjorden som skaver/klämmer/nyps.Jag är bara så nyfiken hur tusan man lyckas med det.
Slog till på dessa. Stort tack för tipset! Om de inte känns bra så kör jag på @CaisaCax tips och går igenom hästnet.Dessa är bra. Mjukt läder, mjuk kant upptill, elastiska i sidled. Du kommer att vilja fortsätta använda den när du kommer hem! https://www.mountainhorse.se/se-se/en_GB/cat/FOOTWEAR-9245/prod/165285/
Alltså lyckas och lyckas. Alla är väl olika känsliga bara . Jag är lättskavd överallt.Jag är bara så nyfiken hur tusan man lyckas med det.
Alltså lädren ligger an mot sadeln hela tiden, men då man rör på skänkeln (fram eller bak) ens en millimeter så kan huden klämmas in mellan lädrena eller läder och sadel. Det gör så satans jävla ont.Jag är bara så nyfiken hur tusan man lyckas med det.
Jag håller med till 100%. Jag kan inte rida utan stövlar eller shortchaps för jag får stora blåmärken. Samma för mig när jag red 8 st hästar om dagen och när jag rider ut på min skogsmulle.Och jag har alltid alltid haft det problemet, även då jag red flera hästar om dagen och hade en stilla och stabil skänkel.
En westernsadel har inga stigläder utan fendrar. De är ju mycket bredare och formade efter benet så de nyper inte.Har aldrig ridit i westernsadel men tänker att de nog inte heller nyper.
Jag fick inte bara blåmärken, jag fick brännsår med vätskande svårläkta sår. Har fina ärr efter "jag ska bara" några gånger utan stövlar.Jag håller med till 100%. Jag kan inte rida utan stövlar eller shortchaps för jag får stora blåmärken. Samma för mig när jag red 8 st hästar om dagen och när jag rider ut på min skogsmulle.