Vad ska man göra?

Ponsse

Trådstartare
En häst sprang precis förbi mitt fönster, haha:D. Jag bor i ett bostadsområde så det var lite oväntat. Den hade ett smutsigt täcke på sig, grimma och grimskaft, så den har antagligen slitit sig från något stall. Vi har ett par stall runtom vårat område, ca 5 min till närmaste.
(Ja, jag gick ut, men jag tror inte att jag har en chans att springa ikapp den, när den har 2 min försprång och jag inte ens vet vilket håll den sprang åt)
Men nu till min fråga; vad gör man om man "hittar" en häst? Ska man ringa polisen eller leta efter ägaren? Skulle ju vara bra å veta om det händer någon annan gång :)

Sv: Vad ska man göra?

Oj! Lite spänning i vardagen!:D

Om jag hade "hittat" en häst skulla jag ha fångat in den och sedan larmat polisen som i sin tur kontaktar ägaren.. Det skulle nog innte vara kul att springa runt med en okänd häst överallt..:crazy:

Hehe oj vad förvånad man skulle bli! Jag skulle nog också ringa polisen sen hållt hästen för att se om det kom någon ägare gående, sen antagligen gå mot hållet hästen kom ifrån.

Haha det har hänt mig :D jag satt me familjen i lugn och ro och åt frukost..så plötsligt vibrerar hela marken så tjoff så sprängen en stor brun häst stänglset till kosstjurarna och en vit springare kmr efter hela familj såg nog ut så här::eek: men efter kom några människor så de blev infångade( gcik förbi nåra veckor efter, då kunde de rymma hur lätt som helst för stänglset på ena sidan fanns inte där:confused: ) aja, hade nog gjort som de andra om det kom okända hästar som rymt ;)

Delvis KL.

Ja, okej! Nästa gång det springer förbi en häst ringer jag polisen :rofl:.

Men nu till min fråga; vad gör man om man "hittar"
De frågan har jag behövt ställa mig en gång.
Det var så att jag var på väg till jobb när jag upptäckte att bilarna framför och mötande bar sig konstigt åt.:confused:
Efter en liten stund såg jag att det var en liten ponny som sprang på vägen och bilarna bara sicksack runt den.
Utan att tänka mig för stannade jag bilen i vägkanten och hoppade ut mitt bland bilarna. På något sätt fick den vid här laget väldigt skärrade ponnyn syn på mig och jag kunde få tag i honom. Som hästmänniska är man ju alltid klädd:angel: så jag tog snabbt ut ett grimskaft ur bilen och knäppte fast honom.

Sedan kom frågan, "Vad gör jag nu då?":confused:
Hade ingen mobil var mitt ute på slätten inte en hage, träd eller buske i synhåll och ett par kilometer till närmaste hus. Ingen annan bil hade någon som helst tanke på att stanna. De trodde förmodligen att det var min häst. Så där stod jag och ponnyn. Började fundera på om jag skulle lämna bilen och gå med ponnyn eller om det skulle gå att hålla honom genom fönstret om jag körde.
Just då dök en bil till upp som stannade Det var ponnyns ägare som var ute och letade efter honom. Så den gången löste det sig.;)

Haha, vad roligt :laugh:.
Jag berättade om hästen för min syster, som i sin tur berättade det för en tjej i hennes klass som har egen häst. Den tjejen berättade att han hade sprungit från stallet, till oss(tar 20 min att gå), och sedan till ett annat område som ligger typ 30 min härifrån när man går :confused:. Stackars häst och ägare säger jag bara!

skulle jag "hitta" en lös häst så skulle jag gå med den till ägare bor ien liten by där alla känner alla så man vet lätt vems häst det är :)

Jag skulle nog gå ut och kolla om jag kan göra något, och ringa polisen i vilket fall om hästen redan försvunnit för att tala om att jag sett den.

Man ringer polisen om man hittar en häst som man inte vet var den hör hemma. Har man stora stall i närheten kan man ju naturligtvis först höra med dem också.

Jag har också varit med om att ha hittat en lösspringande häst som jag inte visste vem som ägde. Med hjälp av mobilen och 118118 så ringde jag runt till alla grannar och lyckades genom en av dem hitta ägaren.

Polisen ringde jag en annan gång, med mindre lyckat resultat. Jag hittade en lös hund. Polisen tyckte att om jag inte lyckades hitta ägaren, så skulle jag släppa lös den igen... :eek:

Eftersom den var öronmärkt (fast det gick inte att läsa siffrorna) så åkte jag in med den till smådjurskliniken som hjälpte mig att klippa rent i örat och genom SKK:s ägarregister på webben lyckades vi lista ut vem ägaren var.

Carina på Silver Arabians

Fast polisen säger nog inte att man ska släppa en häst lös igen:cool:

Anledningen att man ska ringa polisen är att man som ägare gör det om en häst kommit lös och är ute i trafiken ev och springer, och därför vet polisen ofta när man ringer vem ägaren är:idea:

Alltså är det inte för att polisen ska ta hand om hästen utan för samordningen av information, om en stor häst är lös och riskerar att springa ut på trafikerade vägar är det bra om polisen kan varnas om det. Dessutom om bilister ser en lös häst på en väg rinnger DE polisen så, som sagt för samordningens skull. Sen är det väl bara bra om man själv letar aktivt via stall man känner till i närheten också, självklart.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 107
Senast: Nahar
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 055
Senast: shia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 898
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka