Vad ska man göra?? (långt)

Ahi

Trådstartare
Måste få ett råd. Jag känner en tjej som skafat sig en fd. travare på foder.Hästen är runt 16-17 år, problemet med det hela är att hon varken har kunskap, lust eller tid med hästen. PÅ 6 mån har hon kanske ridit hästen 2 veckor samanlagt vilket resulterat i att den nu ser riktigt "hemsk" ut. Saknar muskler har fått gallor på alla ben varav ett bakben har STORA gallor och den ser allmänt ledsen ut. Har försökt få henne att förstå att hästen inte mår bra, men hon fattar inte riktigt.Jag är riktigt orolig för gallorna, för jag har aldrig sett så stora förut, de är så stora så hela benet ser svullet ut, och han belastar inte lika bra som förut Har fått henne till att använda arnika på benet. Men eftersom hon är så "upptagen " med annat så orkar hon inte engagera sig i att behandla hästen mer än 1-2 dagar, sen tröttnar hon.Hon har inte heller skott hästen på hur länge som helst. När jag påpekade att den nog måste få sina hovar verkade sa svarade hon -javisst ska fixa det.. har gått 3 veckor sen dess.Finns hur många exempel som helst på att hästen inte mår bra. Ska inte dra upp allt här men vad tycker ni man ska göra? Känns som jag tjatar på henne hela tiden men inget händer. Borde man försöka kontakta ägararna? Man ska ju inte lägga sig i men när hästen lider då kan man ju inte bara se på eller hur?

Så hon äger inte hästen?
Hm... Det är klart att ägarna borde få veta hur det står till, men det är ju som du skrev lite känsligt att lägga sig i.

Känner du ägarna eller vet vilka det är? Isf kanske du kan lägga fram det lite fint om ni råkar träffas?

prata med hennes föräldrar och förklara hur det ligger till. Jag skulle nog försöka ta kontakt med ägaren till hästen och be denne komma ut på en oanmäld visit!

För hästen skull vore det bar om du kunde få fatt i ägaren...

Håller med. Visst, det kan vara lite känsligt men för hästens skull så. Man kan ju inte bara stå och se på om den mår så dåligt, och efter som tjejen som har den på foder inte verkar lyssna eller förstå så finns det nog inte så mycket annat att göra än kontakta ägarna. De blir nog tacksamma av att få veta hur det står till med deras häst!

varför har hon hästen överhuvudtaget på foder? hon verkar inte ett dugg intresserad av den?!
tycker absolut att du ska kontakta ägaren då denna antagligen vill att hästen ska ha det så bra som möjligt..

Tack för alla svar (råd) Jag känner inte ägarna i fråga, har dock träffat dem 2 ggr. Är väldigt känsligt detta eftersom jag känner henne ganska så väl. Men jag håller med er man kan inte bara strunta i det.Är inte bara jag som reagerat över detta utan alla i stallet hon står i.. Det var någon här som undrade varför hon har häst.. ja det kan man fråga sig. Tror det var så här: hon har ridit när hon var yngre, kom nyligen på att det skulle nog vara kul att prova på igen. Och vips skaffar hon sig en häst. Sedan är det nog lite "status" i hennes umgängeskrets att kunna säga att man har häst. Hemskt men tyärr sant. Önskar jag kunde säga att hon inte är så gammal men tyvärr är hon en bra bit över 20 men inte så mogen ändå. Ska fundera lite mer på detta å förmodligen får jag nog försöka få tag på ägarna.

Jag skulle inte tveka... I detta fallet bör ägaren informeras. Det är deras sak att ta upp vården av hästen med fodervärden.
Om hon inte bättrar sig så får de ju hämta hem sin häst.

Jag skulle bli väldigt glad om jag ägt denna häst... och fått den informationen....

Absolut håller med dig. Skulle oxå velat veta om det var min häst. Ägarna lånade ju ut hästen för att de inte hade tid med den, och den fick det sämre!! Svårigheten är att de bor i en helt annan del av länet och jag har inte ens namnet på dem. Så jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Är det en fd travare kan du ju alltid gå in på www.travsport.se och leta upp hästen där. Förhoppningsvis är den registrerad under ägaren personligen och inget företag. Men prova kan man ju alltid.

tyvärr så har jag kollat det tidigare men den står inte reg. på någon .. så det funkar inte. Får försöka få tag på dem på något annat vis..

Jag tycker också du ska försöka leta upp ägaren och be denne komma ut på en oanmäld visit. Din kompis behöver ju aldrig få veta att det var du som ringde, det är väl inte så konstigt att ägaren känner att h*n vill åka förbi och bara hälsa på sin häst en dag? ;)

Hoppas det går bra, kramz (och bra att du bryr dig! Men svik inte hästen nu, hans/hennes framtid kan faktiskt hänga på dig :( Dom har ju mycket svårare att repa sig igen när dom är så gamla... Försök få det att inte gå längre, kontakta ägarna)

Lycka till!
/Mi

mmm jag vet.. räddade min häst från en människa som inte kunde nått å behandlade hästen som skit! Tog mig 2 år att få ordning på den. Därför vill jag inte att den här hästen ska råka lika illa ut.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 250
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 202
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat