Vad ska man göra??Fertil hane

Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Nej, perser borde kanske inte avlas efter dagens standard. Den är uppenbarligen inte hälsosam.

Perser har rinniga ögon pga sina stora ÖGON mestadels inte den intryckta näsan.
Mina katter har inga problem med näsan.

Dessutom så rinner alla perserkatters ögon mer eller mindre, dom som hävdar ngt annat snackar skit.
Då borde ju ingen få avla på Perser som dom ser ut idag.

Varför har du valt en så osund ras då? Om magproblem är så vanligt, borde man inte vilja komma ifrån det? Avla på friska individer?

Om persern är så pass osund så nej, då borde man faktiskt inte avla efter den extrema typ som ger dessa problemen.

ett tips till dig fettso är att om du nu vill avla på lite längre nos. Du har sagt att honan inte har lika intryckt nos som hanen så frågan är då om hanen är så bra att starta din uppfödning med. Kan du inte börja para din hona med en hane som inte har den där intryckta nosen som din marly har. Då kanske avkomman har bättre förutsättningar att slippa rinniga ögon.. bara ett tips.. =)

Fettso: får jag bara fråga om du har något stamnamn reg? Känner igen dina katters namn ifrån något. Har du ställt ut något? Är Ofelia uppfödd hos dig eller hos någon annan uppfödare? Jag har själv en liten perserkille här hemma nämligen som fick sina kulor bortklippta i förra veckan pga av lättare krypto, trist! Men det är en UNDERBAR ras! :) Har du någon bild på dina?

Jag har själv en liten perserkille här hemma nämligen som fick sina kulor bortklippta i förra veckan pga av lättare krypto, trist!

Nyfiken, hur kan en katt vara lätt krypto?
Antingen är väl båda kulor nere eller så är de inte det? Funderar bara. :D

jo, jag har faktiskt haft lite samma fråga men det är vad vet sa till mig - " han är kryptoschid (stavning?) men inte så mycket). Tror visserligen vet menade mer på hur den låg för att kunna tas ut. Den ena nere och den andra låg så ätt säga över penis mer in mot magen om du fattar hur jag menar ;)

Fettso: får jag bara fråga om du har något stamnamn reg? Känner igen dina katters namn ifrån något. Har du ställt ut något? Är Ofelia uppfödd hos dig eller hos någon annan uppfödare? Jag har själv en liten perserkille här hemma nämligen som fick sina kulor bortklippta i förra veckan pga av lättare krypto, trist! Men det är en UNDERBAR ras! :) Har du någon bild på dina?

Jag har skickat iväg stamnnamnsansökan men har inte fått ngt tillbaka ännu.
Ingen av katterna är födda hos mig.

Ofelia
25616377.jpg

Marly
22170444.jpg

Har du bild på din?:)

ett tips till dig fettso är att om du nu vill avla på lite längre nos. Du har sagt att honan inte har lika intryckt nos som hanen så frågan är då om hanen är så bra att starta din uppfödning med. Kan du inte börja para din hona med en hane som inte har den där intryckta nosen som din marly har. Då kanske avkomman har bättre förutsättningar att slippa rinniga ögon.. bara ett tips.. =)

Fortfarande har honan mkt mer rinniga ögon än hanen.

Det är väl därför du ändå bör välja en långnosad hane för att ge det en chans att komma tillrätta med problemet. Att avla med en lika kortnosad är ju som att måla om huset i samma färg fast än man var så trött på den gamla färgen. Fast en katt kan ändå bli uppemot 20år, det kan bli 7300 dagars torkande av rinnande ögon för dessa katter, förmodligen mer eftersom du ju skrev att det egentligen skulle behöva torkas två gånger.

Om du ändå inte är intresserad av utställning så spelar det ju ingen roll om du föder upp "långnosade" (mer hälsosamma) persrar som inte skulle favoriseras av dommare på utställning än att föda upp kortnosade (mindre hälsosamma) persrar som kanske skulle ha chans på utställning..

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 540
Senast: zelma123
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Ni med bukspottkörtelinflammation - se hit! Min dvärgschnauzertik har sen hon varit liten varit dålig i magen till och från. Bytt...
Svar
10
· Visningar
1 929
Senast: Filbunke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama