Vad ska man göra??Fertil hane

Sv: Vad ska man göra??Fertil hane

Han är 3 år nu och fortfarande dålig:crazy: låter inte precis som något bra avelsmaterial

Personligen tycker jag främst att det är väldigt själviskt att hålla honom fertil. En katt som mår dåligt behöver inte stressen fertiliteten medför. Jag tror han har mycket bättre förutsättningar att bli frisk om han kastreras.

Kan meddela att nu är han helt bra i magen, har fått kokt fick och nu äter han torrfodret igen och ingen mer filmjölk!:)

Kan meddela att nu är han helt bra i magen, har fått kokt fick och nu äter han torrfodret igen och ingen mer filmjölk!:)

grattis iaf att din hane blivit mirakulöst frisk på 2 veckor efter du skrev första inlägget i denna tråd fast du inte fått bukt på magen på 2.5 år innan dess...:angel:

Han har alltid blivit bra efter en veckas dietmat, det är därför han aldrig blivit ordentligt utredd.
veternären säger alltid att man ska börja med det.

Brukar sätta honom för sig så får han kokt fisk(ris äter han inte).
Sedan går jag långsamt över på Sensitive, har fungerat alla ggr hitills.
Han får det ngn gång om året oftast när jag byter mat eller som nu när jag gav filmjölk till dom.

grattis iaf att din hane blivit mirakulöst frisk på 2 veckor efter du skrev första inlägget i denna tråd fast du inte fått bukt på magen på 2.5 år innan dess...:angel:

Vet inte vad du vill med detta inlägg?
Han har inte varit dålig i magen i 2,5 år! han har haft diaree 3 ggr i sitt liv och han har alltid blivit bra på en veckas diet!

Fast du skriver i ursprungsinlägget att han haft problemmage sedan han var liten?

Han har alltid blivit bra efter en veckas dietmat, det är därför han aldrig blivit ordentligt utredd.
veternären säger alltid att man ska börja med det.

Jag skulle då säga till veterinären, om jag upplevde att katten hade återkommande problem, att jag som ägare är den som betalar notan och därmed vill ha en ordentlig utredning.

Annars hade jag bytt veterinär.

Jag jag har också reagerat över att dom avfärdar och säger att jag ska sätta honom på dietmat och om det inte blir bättre höra av mig igen.
Han blir ju alltid bättre därför så hör jag ju inte av mig igen.

Dom säger att det är vanligt förekommande på Perser med magproblem, just nu är han normal i magen iaf.:)

Han kanske är allergisk!
Vill du avla vidare och riskera att ungarna också får det?

Dom säger att det är vanligt förekommande på Perser med magproblem, just nu är han normal i magen iaf.:)

Det är väl ett ännu större skäl till att inte använda din hane i avel? problematik vill man ju få bort, inte avla vidare på!

Så du tycker det är OK att avla på ett hälsoproblem bara för att det är vanligt inom rasen? Tex. magproblem och rinnande ögon...

Märkligt resonemang får jag säga.

Man får ge och ta helt enkelt.

Marly(hanen) har icke så rinniga ögon, behöver inte rengöras mer än var 3:dje dag ungefär.
Han har inte lika stora ögon som Ofelia, men mer intryckt näsa och som sitter precis mellan ögonen.
Han har lite problem med magen ibland men är inte mager.

Ofelia(honan) har mkt rinniga ögon och behöver rengöras minst en gång om dagen gärna två.
Hon har vääldigt stora ögon och det är det som ger rinnigheten!

Men du talade ju tidigare så illa om att avla på defekter, huskattsavel var ju så mycket bättre.
Varför söker du då inte efter friska avelsdjur eller söker dig emot en annan ras utan så stora rasbundna problem?

Marly(hanen) har icke så rinniga ögon, behöver inte rengöras mer än var 3:dje dag ungefär.
Han har inte lika stora ögon som Ofelia, men mer intryckt näsa och som sitter precis mellan ögonen.

Ofelia(honan) har mkt rinniga ögon och behöver rengöras minst en gång om dagen gärna två.

Ska inte uppfödare arbeta för att förbättra rasen? För att avla bort åkommor och defekter som andra uppfödare åmakat rasen, avla bort för att göra rasen friskare. Uppfödare ska inte favorisera djur de har som sina favoriter och bara avla på dessa. En uppfödare måste vara beredd på att välja bort ett djur som inte håller måttet även om djuret har ett skyhögt personligt värde. Alla djur som är hos bra människor har ett skyhögt personligt värde. Men bara för att man har en favorit betyder det inte att den passar till avel.

Om nu rinniga ögon är en defekt som man vill få bort på perser, så borde du ta dig i kragen och välja en annan hona eller om du promt ska avla på henne och välja en hane med längre nos så att ungarna i alla fall har en chans att bli rinnfria. Jag hade inte velat köpa en kattunge av någon som medvetet avlar på defekter i alla fall. Åtminstone inte för fullpris :crazy:

de första du borde göra innan du ens funderar på att använda honom i avel är att kolla med personen som födde upp han anser att han ens ska gå till avel öht, för du har tidigare skrivit (om det var här eller sks) att du köpt han som sällskapskatt.
Du är ju även som jag förstår negativ till utställningar, hur ska du då lära dig hur en perser ska se ut?:crazy:

Tycker även du ska läsa lite mer om avel och genetik för du verkar har stora glapp i din kunskap.

Ge och ta när det gäller hälsa? För mig är grundregel nummer 1:

- Avla bara på friska djur.

Det är väl grundregel nummer ett för alla seriösa uppfödare?;)
Jag kan inte förstå hur man kan tumma på hälsan!:(

Nä, fettso gör la som hon vill, men jag tror att karma kommer slå tillbaka hårt förr eller senare, för hon har ju bevisat gång på gång att hon inte är villig att varken lära eller lyssna.
Det tragiska i allt detta är ju bara att djuren kommer i kläm vilket gör mig väldigt ledsen.

Perser har rinniga ögon pga sina stora ÖGON mestadels inte den intryckta näsan.
Mina katter har inga problem med näsan.

Dessutom så rinner alla perserkatters ögon mer eller mindre, dom som hävdar ngt annat snackar skit.
Då borde ju ingen få avla på Perser som dom ser ut idag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 540
Senast: zelma123
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Ni med bukspottkörtelinflammation - se hit! Min dvärgschnauzertik har sen hon varit liten varit dålig i magen till och från. Bytt...
Svar
10
· Visningar
1 929
Senast: Filbunke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama