Vad ska jag vaccinera mot?

Snowflake

Trådstartare
Köpte min häst för ett år sedan och när jag köpte honom sa ägaren att han nyligen vaccinerats mot "det vanliga" och dum som jag var frågade jag varken om vad han fått för sprutor eller när han vaccinerades. Nu ska dem andra i stallet vaccinera och jag tänkte hänga på men vet ju inte vad jag bör vaccinera mot?! Passet jag fick med är ett dubblikat så står ingenting om tidigare vaccinationer :/

Om du inte har något "intyg" på att vaccinationerna är gjorda så måste du göra om grundvaccinationen. Sen vad du ska vaccinera mot kan du ju prata med veterinären om :) Stelkramp och hästinfluensa är de vanligaste, botulism om hästen äter ensilage/hösilage.

Ska du tävla med hästen? i så fall behöver du en ny grundvaccinering av hästinflensa. annars hade jag utgått ifrån att den hade normal grundvaccinering och vaccinerat med influensa och även kanske stelkramp just in case vid ett tillfälle.

Jag hade tagit om grundvaccinationerna för att ha ett skydd som jag kan lita på, och för att få godkänt på anläggningar t ex.

Hästinfluensa och stelkramp satsar jag på. Beronde på foder och rutiner får du fundera på botulismvaccination.

Han tävlas inte utan går bara som skogsmulle hemma. Blir nog att köra grunden igen och sen höra vad vet tycker jag ska vaccinera mot :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 836
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama