Vad ska jag träna 3åringen på till 4 års Championatet?

B

Bonnielove

Är det någon som vet vad jag ska träna 3 åringen på till 4 års championatet nästa år, alltså vad som krävs. Det är en C-ponny.
Vilka höjder är det i hoppningen och vilka rörelser i dressyren? Väldigt tacksam för snabba o kloka svar!:)

Sv: Vad ska jag träna 3åringen på till 4 års Championatet?

Ponnier går bara championaten som 5 och 6 åringar (om de är svenskfödda). Däremot kan du vara med på kvalitetsbedömning när din häst är 4. Där är det ingen uppsutten hoppning endast löshoppning och ridning i skritt, trav och galopp. För mer info gå in på SPAF sida http://www.spaf.info/

Min treåring gick treårstestet iår, mkt bra träning! Gick dessutom vidare till finalen så han får ett träningstillfälle till i höst. Det är kanon att komma bort o behöva göra bestämda saker på bestämd tid och inte bara ta allt som det passar på hemma plan. Att åka bort, vänta i transporten, gå runt på platsen, se folk/hästar/hundar osv osv är jättenyttigt och atmosfären kan ju inte fixas på hemmaplan.

Så åk bort på lite arrangemang, min ska/har dessutom visats på utställning två gånger i år och vart på en miljöträning (delvis riden), vart på terrängbanan under pågående träning osv.

Så, öva på momenten som ingår (kolla spafs-sida och träna endast löshoppning för en kunnig tränare som vet hur du ska visa!), öva konditionen (jag har honom mycket som handhäst i trav i backar bland annat för jag vill inte direkt rida honom till kondition när han är så ung), och ut på allt du kan komma på för att det inte ska ta för mycket energi att vara på nytt ställe.

Och ha ett upplägg. Till treårs hade vi 3-4 veckor intensivare träning och sista veckan helt lugn (två skrittpromenader) vilket funkade kanon - han var pigg som satan till visningen för hand som är sista momentet :D

tack för tipsen, träning på olika platser gör vi, men jag tänkte mer momenten:)

Då är det ju vet som ska kunna kolla hästen i munnen o hela kroppen. Vet som (innan har gjort böjprov) iaf vill se dem springa på rakt spår o så.

Visning för hand kan du ta hjälp av en som antingen visar unghästar på sådana här evangemang eller en som ställer ut hästar. "Grunden" kan ni träna själva/ med en medhjälpare som tittar på o agerar domare - att hästen rör sig rakt (inte med hals/kropp böjd mot dig eller liknande) i skritt o trav och inte tränger ut dig eller vinglar på linjen du bestämt, att hästen bryter av o sätter igång mjukt o lydigt, vänder i från dig för små hjälper och att den ställer upp (öppna sidan mot domaren) och står still (!) så länge som du vill. Med öppna sidan mot domaren menas att domaren ska se alla 4 ben och att paret närmst domaren står lite framför (fram) resp lite bakom (bak). Sidan mot domaren ska vara den manfria.

Sedan är det gången man brukar behöva hjälp med, man visar (inkl jag själv) i princip alltid för lite gång, en häst kan trava minsann :D Det ska vara energiskt men fortf taktmässig och inte överilad skritt och trav snudd på ökad trav inom ridningen.

Gångarter under ryttare är ju som ett vanligt litet ridpass där man ensam med domaren visar alla gångarter i båda varven. De burkar säga till när de vill se annan gångart eller andra varvet.

Lösgalopp får du förshoppningvis (!) lära dig av löshoppningstränaren, det är bra/viktigt att iaf på ett ungefär vet när/hur du ska driva din häst för att få en stor och bärig galopp och inget skenande på bogarna/för lite energi att visa register. Vet inte om det ingår, läste inte så noga.

Löshoppning får du oxå lära dig av tränaren - viktigt!

Senast ändrad:

tack så mycket för ditt svar, väldigt snällt. det är jag som ska visa hästen, måste skaffa mig så mycket erfarenhet som möjligt;) tack igen!:)

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 165
Senast: skogaliten
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama