VAd ska jag tänka på ?? :/

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mupp
  • Startdatum Startdatum
M

mupp

hej .. jag skulle behöva hjälp ! jag ska börja med avel . skulle behöva hjälp med några frågor !
hur märker man att förlossning närmar sig ?
hur förbereder man sig och djuret ?
stadierna i förlossningen ?
hur tar man hand om fölet när det väl kommit ?
är det något annat jag bör tänka på ?
tack så jätte mycket för hjälpen . /jennifer :bump:

Sv: VAd ska jag tänka på ?? :/

Ett mycket bra förslag är att praktisera bland erfarna hästuppfödare.
Få vara med vid fölningar och allt däromkring..

Att läsa boken "att bli med föl" kan förbereda ditt teoretiska kunnande men inte det praktiska.

Så innan du "börjar med avel" så skaffa dig lite erfarenhet.:idea:
AM

jag har läst ganska mycket om avel , men vill lixon ändå höra av andras erfarenheter .
tack så mycker för svaret !:banana:

När mitt sto fölade förra året var det mitt livs andra fölning, den andra hade varit 25 år tidigare och då fick jag titta på avstånd.

Jag pluggade in boken "att bli med föl", hade några kunniga vänner jag kunde fråga, och kände min häst mycket väl och kunde se minsta förändring.

När fölet kom var hon och jag ensamma, hon ville ha mig med och blev orolig när jag tänkte lämna henne ifred. Innan han rest sig kom en erfaren kompis och var med mig och hjälpte mig med allt jag behövde tänka på. Jag hade tur då mitt sto hade en helt okomplicerad fölning, men se till att ha nummer till veterinärer, ammajour och erfarna till hands!

En bra början är ju att sluta kalla en fölning för en förlossning.

Hmm.. och olika namn i sina trådar!:angel:

Jag tror att det spööökar på Buke!!?:eek:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 807
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar