Vad ska jag tänka på?

Beppo

Trådstartare
Har precis betäckt vårt sto och det är vårt första föl och stoets andra. Nu vill jag veta vad jag ska tänka på fram till födseln. viktiga datum? foder? motion? mm

allt ni kna komma på tas tacksamt emot! känner mig lite lätt nervös :d

Sv: Vad ska jag tänka på?

Köp boken Att bli med föl av Stig Holmstedt. Den tycker jag är jättebra som uppslagsverk. Kom dock ihåg att de flesta fölningar är mycket okomplicerade, vilket man kanske inte får uppfattningen av när man läser den boken... Annars skall stoet behandlas som vanligt, dräktighet är ingen sjukdom. Tänk på att hon inte bör stressa upp sig för mycket direkt efter betäckning samt att öka på fodergivan sista tre månaderna. Lycka till! Ni har en mycket spännande tid framöver. Kan säga att de närmaste 11 månaderna brukar bli ganska långa..... :)

Guud va mysigt!...de första månaderna kommer att va låååånga
innan det börjar hända saker...men men den som väntar på nå gott väntar aldrig för länge ;) Jag har en bok som heter Hästavel av Peter Rossdale...tycker den är bra att läsa men som sagt var så måste man ändå tänka på att när man kommer till avvikelser och sjukdomar så ska man inte tro att alla sjukdommar och händelser i boken kommer att hända dig och ditt sto...oftast går ju allt bra :)
Du har en underbar tid framöver...att följa ett dräktigt sto hela vägen och sedan får se ett litet föl komma till världen...det är en obeskrivlig känsla!
Lycka till :)

tack...har tänkt att köpa den boken. känns minst sagt aningen nervöst! har tänkt ta det lugnt med henne de första veckorna samt ge henne kraftfoder. återstår bara o se om betäckningen tog... tack för råden!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka