Vad ska jag tänka på när min katt är med ungar?

Sv: Vad ska jag tänka på när min katt är med ungar?

Tack för alla bra tips och råd:)

21sep +/- någon dag, ble hon parad.Så jag har räknat på att hon föder runt den 25november.

Senast ändrad:

Ha ägg och Dextropur hemma. Skulle hon behöva en energikick under förlossningen är uppvispad äggula med lite Dextropur i alldeles strålande.

Druvsocker, det finns i vanliga livsmedelsaffärer.

Vad spännande med kissebäbisar! :D Du måste ju självklart komma med en fet rapport och bilder på underverken sen! :D

Jag vill ha massa roliga namnförslag jue:)
Dissa står med på listan

Trubbel
Trassel
Panik
Kalabalik
Rummel
Rabalder

Namn i det stuket är de jag vill ha:D Men anna namn anttecknas:)

Har en lite fundering till:o

blir dom skabbigare i pälsen när dom är dräktiga?

Ja, det är min erfarenhet att pälsen blir sämre, de kan också få lite svårt att tvätta sig när de är högdräktiga. Avmaska och ge bra mat.:)

Min kattmamma har faktiskt riktigt fin päls denna kull efter att jag kört mycket BARF. :) Inte gjort det med tidigare kullar, och de gångerna har hon sett betydligt mer maläten ut. Till och med blivit lite tjock... :angel:

Tack så jätte mycket för svaret. Drar ju ihop sej så jag börjar bli så nervös.

Tack alla här inne för all hjälp. Nästan så att jag borde döpa dom efter er *kramar om*

Så man ska ska avmaska den dräktiga kattmamman?I vilket skede?Vad är det där BARF du pratar om för något??:o:)

Tror min katta är dräktig, hur mkt brukar en kattmamma i snitt öka i vikt när hon är dräktig??

Eftersom min katta är utekatt och äter råttor, får hon maskmedel i tre omgångar. :p Innan planerad dräktighet, mot slutet och i samband med första av maskningen av ungarna.

BARF = Biologiskt Anpassad Rå Föda. Dvs rått kött och fågel i huvudsak. Googla lite så hittar du massa intressant läsning. :)

Viktökningen har jag ingen koll på, har inte vägt mamman utan bara ungarna. Men man ska till och med kunna uppskatta antalet ungar i magen via viktökningen, så det kommer jag att göra nästa kull. :)

Vart kan man hitta information om hur mkt kattmamman ökar i vikt under sin dräktighet?Är det mest på slutet hon ökar eller??
Är fortfarande lite osäker på om min är dräktig!
Hon kanske löper??Men hon skriker,pratar inte.
Hon är hemskt kelen och har ganska stor mage.

Du kan fråga på ett annat Stort KattForum, ifall inte någon här svarar. Jag kan pma dig länk, ifall du inte hittar dit själv. :)

Okej, fixar det nu. :)

Jag ger mina honkatter babycat-foder när de är dräktiga. Alltså kattmat för små kattungar. Det viktiga är att det är näringssrik och fet mat efter som att ungarna växer in hennes mage och både behöver mycket näring men också tar mycket av mamman.

Honan ska också avmaskas före och efter förlossningen. Jag är dock inte avmaskningsidiot som följer detta med att avmaska varannan dag en period - det är för mig helt ofattbart - men iaf en gång innan och en gång efter förlossning tillsammans med ungarna.

Det kan ju vara bra att läsa och se bilder hur det går till med en förlossning. Man ska eg inte lägga sig i alls. Katten brukar tala om för en att nu är det dags, vanka runt, vara lite orolig. Krystbningarna kan komma och gå och hon kan föda en unge på ett ställe och en annan på ett annat ställe - ffa om det är första kullen. Det enda man ska göra är att vara med och vaka. Se till så att hon lyckas bita hål på hinnorna, att ungarna rör på sig, att moderkakorna kommer ut etc. Bara se på och vara en trygghet.

Det man förbereder med annars är att man har ett tel.nummer till en vet/klinik - gärna en som sett katten innan - som man kan ringa dygnet runt om man skulle ha frågor vid förlossningen. Bra då om kliniken finns nära så att man snabbt kan åka in om man måste. Man ska såklart bädda åt katten och ibland väljer den bädden och ibland hittar den ett eget ställe. Viktigast är att katten får välja en plats där den själv trivs. Den kommer troligen att bädda sista tiden på platser där den kan tänka sig föda och då vet du ju vart det troligen kommer att ske. Sista veckan håller jag mina honor inne om de har för vana att vara ute flera dgr i rad för att undvika att de föder utomhus.

Bra är om bädden är nånstans lugnt, många katter gillar små utrymmen som en kartong. Skyddat och bra. Där det är lugnt och inte går så mycket folk förbi regelbundet. Men det är ju såklart olika. Våra flyttade sina ungar vid flera tillfällen. Den ena honan födde först i ena bädden vi gjort, sen flyttade hon ungarna till den andra bädden (i samma rum), efter det låg de under sängen där då andra honan passade på att föda sina ungar. Och någon natt senare hjälptes de åt att flytta hela familjen till köket - under köksbänken.

Så man vet aldrig. När ungarna är pyttesmå bryr jag mig inte om vart de ligger men när de börjar gå och även kissa/bajsa så behöver de ju ha en liten klattlåda. Våra hade vi i köket så till dem hade vi en stor hundbur där vi kunde stänga in dem när vi åkte iväg så att de inte kröp ut och inte hann springa till lådan när de blev kissnödiga.
Som små barn. Man märker. ;)

Men bra mat, avmaskning och bäddar är nr 1. Jag måste alltid känna på magarna efter sparkar (urgulligt! :D) men man får inte trycka eller klämma.

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Liten
·
Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 814
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar