Vad ska jag tänka på? (Ersättning)

Sv: Vad ska jag tänka på? (Ersättning)

Jag säger som vissa andra här. Att han säkert har en ökningsperiod. Här har det också varit nåt liknande fast vid varje måltid och jag har fått gå runt och amma för att han ska vara lugn men efter ett par dagar har han varit som vanligt igen. Men så är jag fullt inställd på att amma ett tag till och vill slippa ge ersättning av ren lathet från min sida ;)

Sen tycker jag självklart attman ska göra det som känns bäst. Har du ändå planer på att sluta amma snart kanske det är läge nu?! Angående ersättning så vet jag ingenting då jag aldrig gett det.

Lycka till :)

+ ditt andra inlägg

Jag får också gå och amma! Fast inte ens det funkar nu för tiden. Faktiskt har det gått att amma nu på kvällen kl 21 fast han fick en flaska urpumpad mjölk två timmar innan. Så han verkar vilja lite då och då :D Gick absolut inte att amma honom kl 16 idag, han blev ursinnig :D

Ska prata med BVC om att trappa ner på det, planerade att helamma i 4 månader så vi får se vad som händer.

Ja helt klart lättare eftersom han är tvärnöjd när han äter ur flaskan, inte ett pip utan han bara myser :)

Vi kompletterade med ersättning 1-2 ggr om dagen från att L var 1 månad tills han var 5 månader ungefär, sedan började han käka gröt etc o tyckte ersättninga var larvigt ;). Vi hade inga problem att kombinera amning o flaska, vi kanske hade tur? Han åt så mycket han kände för, men om jag var borta en hel kväll och jobbade (ca 15-20) så åt han nog uppemot 200 ml på den stunden. Nu, vid 8 mån, ammar jag fortfarande som komplement till maten, men däremot är det som sagt länge sedan vi slutade med ersättning.

För mig var det guld värt att T kunde mata honom med flaska så att jag hann greja i stallet ett par h på em/ kv :). Jag började ju som sagt även jobba en kväll i veckan när L bara var 2, 5 månad o det hade ju aldrig gått om han inte tagit flaska.

Vad skönt :) Alltså resterande tid av dygnet går det att amma utan problem så vi verkar också kunna kombinera. Jag har ju fått för mig att börja springa på gym 4 dagar i veckan (jag är grymt stolt över mig själv :D) så det är toppen att Elias pappa kan mata honom med ersättning/urpumpad bm om det behövs medan jag är borta!

NAN verkar vara den som är populär här, semper verkade han få ont i magen av plus att han inte riktigt åt - bara geggade runt med flaskan och tyckte d smakade skumt (gissar).

Inte för att vara så, men det fungerade klockrent för oss också tills så en dag E bara vägrade ( efter typ 2½ månad ) ;)

Men får många fungerar det, men man ska dock veta att det kan hända :)

Semper blev totalsågad av Ella, NAN fungerar okej, men hon älskar verkligen HIPP och hennes mage är så klockren på den ersättningen :)

Inte för att vara så, men det fungerade klockrent för oss också tills så en dag E bara vägrade ( efter typ 2½ månad ) ;)

Men får många fungerar det, men man ska dock veta att det kan hända :)

Semper blev totalsågad av Ella, NAN fungerar okej, men hon älskar verkligen HIPP och hennes mage är så klockren på den ersättningen :)

Ja men för min del gör det inget om han ratar bröstet för flaskan :D Så jag är fullt medveten och beredd!

Ska ha HIPP i åtanke om NAN börjar fungera dåligt :)

Semper gillades inte här heller, eller hon åt den men hennes mage tyckte inte om den. Spydde mycket och det luktade verkligen illa. Nan är ok men hon spyr mycket av den. Här använder vi ett märke som heter Milupa, blir att packa ner mkt av det när vi åker till Sverige om 2v. Men Hipp kanske vi ska testa om den vi tar med skulle ta slut.

Ja jag har bara hört positivt om Hipp.

NAN fungerar på E, men hon blir inte alls så bra i magen som på HIPP :).

Lambo: Skönt, då är det bara att prova sig fram ..

Ja jag har bara hört positivt om Hipp.

NAN fungerar på E, men hon blir inte alls så bra i magen som på HIPP :).

Lambo: Skönt, då är det bara att prova sig fram ..

Vad hände med hennes lilla mage på NAN? Märker inte så mycket skillnad på Elias när vi ger ersättning förrutom att det blir mer som jordnötssmör i blöjan :D Men nu verkar det gå trögt i den istället, tomt i blöjan! Så kanske är bättre om Hipp får igång kaggen?

Edit: Jag tror jag börjar älska ersättningen :D Elias är på dagsutflykt med sin pappa och jag är hemma - utan stress över att jag "är maten".. Love it!!

Senast ändrad:

Dom ska helst bajsa varje dag om dom äter ersättning, Ella blev hård i magen av NAN ( fast inte lika cement som på Semper ).

Med Hipp är hon som när hon enbart åt bröstmjölk och bajsar gör hon varje dag, fast det har hon gjort sedan hon föddes i och för sig :D

Okej det kom en rejäl dos idag annars :D Han åt ingen ersättning igår kom jag på *stupid*...

Vad olika det verkar vara! L käkade ju semper när han åt (delvis - ett eller två mål om dagen) ersättning, o det funkade kanon. Angående bajseri så hade han uppehåll i flera dagar precis som om han bara atit bröstmjölk, o det var inga bekymmer alls. Tror kanske att det är allra viktigast att de bajsar varje dag om de bara äter ersättning? ger man mest bröstmjölj o bara kompletterar så är det nog ingen fara om det håller upp (i a f sa min bvcsköterska så när jag frågade, och det funkade så på L).

Och härlig är blöjan när bäbin haft bajsuppehåll i 5 dagar, det kan jag intyga :)....

Ja såklart, det var det jag menade ( att dom ska bajsa varje dag om dom endast äter ersättning ).

Annars kan det gå någon dag, men dom ska iaf bajsa oftare än om dom enbart äter bröstmjölk ( sagt av bvc här ).

Jag har faktiskt hört "många" bebisar som inte fungerat bra på sempers, men sålänge det fungerar för individen är det ju bra och annars får man byta. :)

Jag tycker det är praktiskt att E gör i blöjan varje dag ( 1 gg ) då blir det inte så mycket som om det skulle vara uppehåll i FEM dagar :eek::D

*KL*

Om jag inte minns fel så innehåller Hipp mer socker än NAN. Kanske värt att ha i åtanke.

Jag har suttit och jämfört nu, vart räknas sockret in ?

Det som står är NAN: skummjölkspulver, mjölksocker, mjölkprotein.

Hipp: Skummjölkpulver, vasslepulver.

Men inte på någon fp anger dom hur mycket, är det under Energi?

Tror det stod vid kolhydrater, om jag inte minns fel.

Det står ju iof bara kolhydrater:

NAN: 58 gram varav laktos 58

Hipp: 56,7 gram varav laktos 56,7

Kan inte hitta någonstans att Hipp skulle innehålla mer socker än NAN, men om så är fallet så tar jag det iaf ..

Hellre bra i magen på lite mer socker än hård och trög mage med pip/gnäll.

Man får prova sig igenom om det man använder inte passar och passar den ersättning man ger finns ju ingen anledning att byta.

Senast ändrad:

laktos är ju mjölksocker (som finns i all mjölk, bröstmjölk är äckligt söt) men det verkar ju som om hipp och nan har lika mycket ändå. typ.

Ja precis, tom så att Hipp har marginellt mindre ;) ( bara för att frågan togs upp ).

Men som skrivet, hade Hipp haft lite mer socker än NAN hade jag ändå forts ge E den ersättning eftersom hennes mage fungerar bäst då.

Varit på BVC nu o dom tyckte jag kunde ge 1-2 mål ersättning/dag för att han är så stor och växer bra. Snart ska jag börja ge honom gröt också :eek: (7280 gram, 66 cm!!!!).

Oj vad Elias blev ledsen när han fick sprutorna, han fick jääätteont och till o med så han glömde andas för några sekunder :( Men nu sover han (:love:)och verkar som han sover över den värsta smärtan. Lilla, lilla älsklingen..

Ang HiPP så sa BVC att dom gör jättebra burkmat (för senare bruk). Så sa jag att vi skulle byta från NAN's mjölkersättning till HiPP om det inte funkar, tyckte hon lät jättebra så jag tror det är bra grejer :)

Senast ändrad:

Vi har redan klivit upp på 2:an ( ersättning ) eftersom Ella inte blir mätt på 1:an och ger man henne mer så spyr hon bara upp ( fullt i lilla magen ).

I natt har hon sovit hela natten utan att äta ( :D )..

Vi har börjar lekt lite med mos, men ännu är det inget som hamnar i magen ( skrattar)..

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 085
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Hej hopp! My blir 5 månader på lördag och är just nu inne i en period fylld av frustration :D Hon vill så mycket men kan inte allt...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka