Vad ska jag tänka på? (Ersättning)

Lamborghini

Trådstartare
Elias är inte så pigg på att amma vissa timmar på dygnet, han är alldeles för rastlös och har inget tålamod till det alls (eftermiddag/kväll). Medan andra tider på dygnet går det som på rälls (natt/morgon/förmiddag).

Har ingen tid hos BVC förrän i veckan och har nu fått ge honom ersättning (NAN tetra 200ml) två kvällar för han bara har skrikit när han ska ammas - klart han blir bekväm med flaskan ;) Han älskar att äta ersättningen! Klarar inte att pumpa ur för det är alldeles för obekvämt + att det inte kommer ut så mycket som förr. Känns som brösten slits sönder och samman.. Hua!

Han är 3 månader och snart 1 vecka gammal - hur mycket ska han äta/mål? Han får ju sällan i sig samma mängder när han ammas som med ersättningen så jag blir lite fundersam till hur mycket jag ska ge honom. Vill att han ska slippa magont men överflödet kanske kommer upp direkt?

Vad ska jag tänka på om jag ger ersättning lite då och då?

Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag tänka på? (Ersättning)

De spyr upp det om det blir för mycket.
Står på paketen också hur mycket man kan ge vid specifika åldrar.

Ha bara i åtanke att han kan ( inte alls säkert ) rata bröstet helt om du forts att ge flaska någon/några ggr per dag.

E äter 170ml per gång nu, det överflödiga kommer upp..

På E:s ersättning står det inga rekomendationer, kan vara för att det är så himla individuellt, på sempers ersättning stod det att en 3 månaders äter ungefär 160-220 ml har jag för mig.

Men det är som med amning, dom ska äta tills dom är mätta :)

det är en tillväxtpuckel där runt 3 månader, det är nog därför han inte är helt nöjd på kvällar, för att signalera tätare amning (/flaska..) så mjölken kommer ikapp.

Upplevde det precis så som du skriver. Vissa perioder blev detlite skrikigt eller så ammade Tuva oftare. Då ökades produktionen.
Jag hade inte gett ersättning.

Fast jag har för mig att du inte tycker amning är det bästa som finns ändå? Ge ersättning, så mycket han vill ha och sen kommer resten av överflödet upp.

Bah så mycket!? Elias åt typ 100 ml sen var han nöjd, det var klockan 21. 2.30 ville han ammas - vilket gick utmärkt o sen kl 7.30 igen, gick lika bra den gången också.

Men vad bra då vet jag att han får äta tills han är mätt och nöjd. Jo jag vet att han kan rata helt sen men jag ska förhoppningsvis ändå sluta om ett tag :) Ska prata med BVC när jag ska dit nästa gång.

Ahaa är det så det är. Fast jag tycker mer det känns som att han blir förbannad innan det runnit till - om jag går med honom samtidigt som han äter blir han mindre arg och när maten väl kommit är han nöjd. Men det tar sin tid och han hinner bli jätteledsen - tycker det känns grymt onödigt, både han och jag blir olycklig :p

Upplevde det precis så som du skriver. Vissa perioder blev detlite skrikigt eller så ammade Tuva oftare. Då ökades produktionen.
Jag hade inte gett ersättning.

Tycker inte Elias vill äta oftare men han blir argare på dom tidpunkterna och det är bara 1 eller 2 amningstillfällen, men nog så jobbigt.

Jag tycker hellre att han ska bli mätt och nöjd ístället för att jag ska envisas o han bli förbannad. Stressig situation och man ser inte direkt fram emot eftermiddagsmaten när alla andra matningar går som på räls..

Fast jag har för mig att du inte tycker amning är det bästa som finns ändå? Ge ersättning, så mycket han vill ha och sen kommer resten av överflödet upp.

Nej amning är överskattat (:D), alltså inga problem och så men jag ser det inte som en sak jag kommer sakna eller som en mysstund :) Känns inte som att Elias tycker det är speciellt toppen förrutom enstaka gånger. Man hör ju om bebisar som tycker att det är det mysigaste som finns.

Emilia äter max 120ml/gång, ngn enstaka gång kan hon vilja ha mer. Enligt paketet äter hon den mängd som är till en 3 veckors bebis när hon är 4 mån. Men hon äter ist lite fler gånger/dag än det står på paktetet. Hon får äta så ofta och hur mycket hon vill och går upp bra i vikt.

Så ge du Elias så mycket han vill äta.

*Skrattar*

Så olika det kan vara för i min "mammagrupp" äter Ella minst ersättning utav de bebisar som äter det ( 3 st ).

Jag håller med vindvissla, gör det som känns bäst för dig..

/C :)

Precis :)

Fri amning blir till fri flaska om man flaskmatar..

Jag är inte mycket för rekomendationerna eftersom alla bebisar är olika, då litar jag hellre på vågen och på allmäntillståndet ..

Sebastian får ersättning när jag inte är hemma och han är perfekt anpassad ( ;) ) för ett tetrapack, 150-200 ml brukar han få i sig, äter han mer spyr han hur mycket som helst.
Igår var jag borta 05 -20 och under den tiden åt han totalt 1000 ml babysemp, två iskuber med majspuré och lite vatten till maten och inte såg han särskilt lycklig ut när jag kom hem heller... :((;))

Jag säger som vissa andra här. Att han säkert har en ökningsperiod. Här har det också varit nåt liknande fast vid varje måltid och jag har fått gå runt och amma för att han ska vara lugn men efter ett par dagar har han varit som vanligt igen. Men så är jag fullt inställd på att amma ett tag till och vill slippa ge ersättning av ren lathet från min sida ;)

Sen tycker jag självklart attman ska göra det som känns bäst. Har du ändå planer på att sluta amma snart kanske det är läge nu?! Angående ersättning så vet jag ingenting då jag aldrig gett det.

Lycka till :)

Fast det blir ju en lathet också att ge flaska eftersom man kan dela mer med pappan ;)

Skämt åsido..

Vill man amma länge är det bara dumt att blanda in flaskan kanske, eftersom risken finns att barnet vägrar bröstet.
Men Lambo verkar rätt ok med det och då kan man ju köra på ersättning lite då och då..

Glömde ju hälften av det jag skulle skriva.
Emilia har också svårt att äta em/kväll, trots flaska. Hon dricker en klunk gnäller/skriker lite, dricker en klunk osv.
Men jag kan tänka mig att det är lättare att ha tålamod med flaskan än med amningen, om man inte tycker så mycket om att amma.

Vi kompletterade med ersättning 1-2 ggr om dagen från att L var 1 månad tills han var 5 månader ungefär, sedan började han käka gröt etc o tyckte ersättninga var larvigt ;). Vi hade inga problem att kombinera amning o flaska, vi kanske hade tur? Han åt så mycket han kände för, men om jag var borta en hel kväll och jobbade (ca 15-20) så åt han nog uppemot 200 ml på den stunden. Nu, vid 8 mån, ammar jag fortfarande som komplement till maten, men däremot är det som sagt länge sedan vi slutade med ersättning.

För mig var det guld värt att T kunde mata honom med flaska så att jag hann greja i stallet ett par h på em/ kv :). Jag började ju som sagt även jobba en kväll i veckan när L bara var 2, 5 månad o det hade ju aldrig gått om han inte tagit flaska.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 085
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Hej hopp! My blir 5 månader på lördag och är just nu inne i en period fylld av frustration :D Hon vill så mycket men kan inte allt...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka