Vad ska jag ta mig till!!!!

Sv: Vad ska jag ta mig till!!!!

rådet att vara försiktig med att ge pellets eftersom han haft fång

Oavsett innehåll?:confused:

Lucern är lucern, oavsett om det är i hack eller pelletsform.

Uppblötta pellets måste ju vara en stor fördel för en häst som har svårt att tugga, till friska hästar är det en annan sak.

Han har INTE svårt att tugga.
Pellets är mer koncentrerat har jag hört och det låter ju logiskt,eftersom det är typ hö i hacket.Något annat förslag??

Nä, jag har inget mer förslag, men jag måste bara få ifrågasätta lite...;)

Det är inte hö i lucernhacket, är det inte Kraffts Lucern Mix du tänker på? Där är lucern och gräsfröhalm blandat. I "vanligt" lucernhack är det bara lucern, precis som i pelletsen.

Läser du näringsvärdena så ser du att det är exakt lika.

Jag vill inte bråka, men jag undrar vad din fakta kommer ifrån?:)

Att du läser innehållsförteckningen är mitt förslag. För det (hack/ pellets) innehåller exakt lika mycket PER KILO. Äldre hästar kan dessutom få ökat näringsbehov, så då kan det vara läge att ge nåt som innehåller än mera för kapaciteten för att äta ökar inte - snarare tvärt om.

Och om tänderna inte är kollade på snart ett år så skulle jag inte stupsäkert stå och säga att hästen har en god tandstatus, tyvärr kan detta ändras fort. Så Veterinär som sagt är nog en bra idé.

Vi tog bort vår gamling för snart tre år sedan. Det var en lite speciell historia med honom. Trots detta ett tufft beslut, som jag dock i efterhand inser var det rätta. Just då kändes det inte så.

fullblod4ever skrev:
Ja men jag mebar lusern pellets inte hack för det hjälpte inte min iaf,men om du bara verkar tjurig så behöver jag inte ge några råd,dom kan någon annan få............

Jag är inte tjurig, jag tyckte det lät lite underligt att du tipsade om att ge lucern och olja - som hästen redan fick. Ingenstans i ditt första inlägg stod det att du menade pellets.

Till Tess,nej inte till dig,jag e inte så haj på det här med att svara,det var någon som skrev att jag skulle läsa att hästen redan fick lusern o olja,men jag menade pellets och det e lättare att få i dom större mängd,särskilt om han e gammal o börjar få dåliga tänder. Min gubbe har inte många schysst a tänder kvar men äter sitt lucern pellets blött och äter havre kross,han e för tillfället mkt rund o fin,han tappar hull direkt när jag tar bort lusernet.

Ja du ska vara försiktig med kraftfoder pellets till en fånghäst men Lusernpellets o Lusern hackad strå är precis samma sak fast i olika form, ungefär som makaroner o spagetti. Uppblött pellets är lättare för en gammal häst att äta o då tillgodogöra sig all näring. Förstår om du blir skeptisk till pellets men det är typ krafft groov, grund, hippo mm mm du ska vara försiktig med inte Lusernet.

Hur mycket olja ger du? Man kan ge mycket! 1 dl/100 kg och dag och lite till om de inte blir løsa i magen. Trikset er att øka dosen långsam.
Billig matolja finns att køpa hor billighetskedjorna.

fred skrev:
Tyvärr måste jag hålla med dig ,hur tråkigt det än är att höra det så tycker jag att det verkar vara dags för det svåraste beslutet av alla,låta hästen få vandra vidare på de evigt gröna ängarna i Trapalanda
Skönt att veta att det inte bara är jag som tycker så.

Jag tycker att det är underbart att du vill göra allt för hästen. Men ibland räcker det inte med mer eller nya oljor eller vitaminer.
:(

Ta ett blobprov för att utesluta att levern och annat inte börjar svika..För oftast brukar det vara det som gör en äldre häst mager att organen sviker till slut!

Annars skulle jag köpa ett foder anpassat till äldre hästar! Dodson & horell har bra foder för äldre

Skulle vilja veta på vilka grunder en del av er kan döma ut en osedd häst,tragiskt tycker jag,hästen må vara gammal men det kan va annat oxå

Det är väl ingen som dömt ut hästen? Men det kan ju faktiskt vara dax att ta det svåra beslutet, och varför får man inte framföra den idéen här på Buke, precis som man hade gjort IRL?

Visst kan det vara dax,men det e ingenting för oss att berätta för hästägaren,det tror jag att hon kan avgöra alldeles själv,hon ser ju sin häst varje dag och vet hur han funkar.

Det är inte min erfarenhet. Min erfarenhet är att många blundar för att det kan vara dax. Att börja fundera på det gör faktiskt ofta beslutet lättare, hellre än att få det kastat i ansiktet när veterinären är ute.

Vet inte hur många jag försiktigt fått meddela att det kanske är dax för hästen/hunden/katten/kaninen att få somna in... Det är inte för att jag är en elak och omänsklig person, det är för att det är lätt att bli hemmablind. Och jag hoppas att någon säger till mig, den dagen jag glömmer att göra realitycheck!

Vilket medel har du avmaskat med? Alla medel tar tex inte stora blodmasken. Prova avmaska med ett medel som tar det. Man märker skillnad efter några veckor om det är så att han har/har haft blodmask. Har du varit i kontakt med veteriär?

Hej!:)
Har haft/har ett flertal gamla ponnyer 25-30 år
,Den äldsta här hemma nu är 28 år.
Hennes dotter som är 24 ser älddre ut. Men är fånghäst.
Under hennes fångperioder utfodras hon knappt alls ,mest betfor och hö/ensilage.
min pålla klarar att gå på bete #skogsbete" alltså ett magert bete på sommaren och klarar sej fint hittills.Får även lite kraftfoder mest betfor för sällskaps skull.
Annars utfordrar jag med musli foder ,fiberi ,linfrö ,vitlök och(inflammationshämande)
betfor. Om de är magra lägger jag till en 1 dl solrosolja.
Har träffat ett flertal ponnyer över 30 år och tyvärr måste jag väl säga att de alla varit tagna av åldern och varit magra.
Om man känner sin häst vet man när det är dags att låta den vandra vidare.Det är ett svårt beslut ,men man måste förbereda sej på den.
Lycka Till":crazy:

Var länge sedan jag skrev här nu.Har haft ut vet. Tänderna var fina iaf. Han fick komma ut på lite bete 4 veckor nu i höst och tog sig riktigt bra i hullet. Pust säger jag :) nu går han på fri tillgång på hö. Han blev nog deppig när han inte fick komma ut på bete i våras som han fått gjort i hela sitt liv.Nu är han glad o pigg igen :banana:

Skulle vilja veta på vilka grunder en del av er kan döma ut en osedd häst,tragiskt tycker jag,hästen må vara gammal men det kan va annat oxå

Helt enkelt för att TS faktiskt ställer frågan vad hon ska ta sig till med sin MYCKET GAMLA häst som har fallit ur dramatiskt i hull. Ingen har försökt döma ut den, och jag tror knappast att TS är så styrd av vad några Bukefalister säger att hon utan att reflektera vidare ringer slakten i morgon dag...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka