Sv: VAD SKA JAG TA MIG TILL!!!!
Gammal tråd men ändå..
Min schäferhanne fick i början på sommaren fel på sin bukspottkörtel.
Han hade dessutom levervärden som var över 10 gg det normala!
Veterinären sa att om han inte hade "sett med egna ögon" hur pigg vår hund var så hade han beordrat oss raka vägen till akutmottagning för inläggning. Men vår Lus var helt normal, förutom att han hade tappat vikt ganska snabbt och haft diarré som inte ville gå över.
Vikten hade han tappat pga den "lätta" mat han fick. Ris, fisk, kyckling för att få stopp på diarrén.
Vi började att medicinera honom, 2 tabletter Pankreon i fil före varje mål 3 ggr dagligen. Han fick oxå Hills I/D till mat samt innan tuggben(små) så fick han oxå en tablett Pankreon i fil.
Han ökade sakta i vikt och så småningom så började vi att minska ner på medicinen. Vi skulle prova oss fram till en bra lösning.
Han fick 1 tablett+fil och mat 2 ggr/dag och vi provade även att ge lite tuggben(malda) utan medicin, det fungerade utrmärkt.
Han varken tappade i vikt eller fick diarré.
Så nu har vi kommit till det läget att vi endast ger 1 mål med medicin och ett utan, han behåller vikten och är fortfarande bra.
Nästa steg är att helt ta bort medicinen för att se om det funkar. Jag är lite rädd för att börja med det, men ska snart testa.
Hans kullsyskon avlivades nyligen pga denna sjukdom. Denne kunde inte äta något utan sin medicin och om barnen råkade ge något litet så tappade han väldigt mycket och blev riktigt dålig.
Vår hund har aldrig vart påverkad i sättet av detta, samma pigga glada hund med fin lyster i pälsen hela tiden. Endast diarré och viktminskning.
Just i början när detta hände så pratade jag med kullsyskonets ägare om detta och hon var väldigt duktig i ämnet, men pessimistisk så klart pga av hennes hunds problem.
Vår veterinär tror att Lus kan ha drabbats av en akut bukspottkörtelinflammation och att det faktiskt kan ha gått tillbaka.
Jag hoppas att så är fallet och det ser just nu lovande ut.
Vi håller tummarna.