Vad ska jag plantera här?

wrangler

Trådstartare
Utanför stallet har vi en gammal pil som nu har dött. (i den vita cementringen utanför stalldörren, detta var när den fortfarande levde - vi var tvugna att klippa ner den ofta då det annars täckte hela ingången :angel:)
Vi funderar på att gräva upp den och plantera något annat där, men vad?

Gärna ett träd och något som blommar vackert och luktar gott. Det ska gärna gå att plantera blommor eller annat runtomkring i cementringen.

Funderar på körsbärsträd. Vad tycker ni?

Eller ska man låta "liket" stå kvar och göra något annat? Plantera något runt det? Idéer mottages tacksamt.

Mjserudstall.jpg

Sv: Vad ska jag plantera här?

Jag tycker att ett körsbärsträd är en lysande idé. Men jag hade även kunnat tänka mig någonting annat som gärna blommar mycket på våren, så ingen björk eller annat trist lövträd.

Men, having said that, så hade jag själv tagit ner liket och bara planterat blommor i cementringen. Vad har trädet för syfte egentligen liksom? I med massor med blommor istället tycker jag.

Ja du syftet med trädet har jag också funderat på :D
Men det stod där när vi flyttade hit och det kändes fel att ta bort det när det levde och var ståtligt. Sedan vet jag egentligen inte varför jag tänker träd där nu.... kanske har vant mig vid det :D

Men jag har fram tills nu planterat blommor blandat med murgröna runt trädet och det kommer jag nog fortsätta med oavsett om det blir ett nytt träd där eller ej. Vill hur som helst inte ha något lika yvigt och stort.
Tänkte att körsbärsträd är ganska fina och luktar gott (bonus med naturlig "doftgran" utanför stallet) plus att man kan knapra lite körsbär när man går förbi men dom blommar väl inte sålänge varje säsong iof.

Jag hade låtit liket stå kvar och satt en massa klätterväxter som kan klättra på det. Tillsammans med perenner såklart!

Jorden är kanske iofs bra där under, men det ser liksom lite trångt ut för ett träd. En pil kan växa var som helst i stort sett, men körsbär är lite mer kräsna.

Ja den tanken har slagit mig. Vilken typ av klängväxt är snygg, växer fort och är extremt lättskött? :D

Jag har ingen koll alls på detta med plantering och träd osv så det är mycket möjligt att du har rätt och att det är ett knasigt ställe att sätta ett nytt träd på!

Kaprifol, den luktar fantastiskt gott.
Klematis är snyggt.
En ros på stam är också fint.
Det finns många varianter. Åk till en handelsträdgård och rådfråga.

Humle är extremt lättskött och växer fort. Pipranka är jättefint enligt mig, liksom vildvin.

Komplettera med kaprifol eller clematis som blommar.

Jag tycker att det ser fint ut med ett träd ändå. Ett klotkörsbär kanske som inte blir så stort? Personligen hade jag nog hellre satt några blommande buskar nedtill än sommarblommor. Kolla tex på Ölandstok, det finns nya sorter som är lägre och blommar hela sommaren och kan komplettera körsbärsblomningen. Vita (finns tex en som heter Limelight med lite gult i) eller rosa blommor är jättefint.

Nackdelen med att klä in liket med en klängväxt är att det ser himla trist ut under halva säsongen när det inte finns något grönt eller fin form att titta på. Klematis drar ju dessutom igång ganska sent på säsongen. Murgröna eller annan vintergrön klängväxt är det enda som kan göra det hela lite roligare i så fall.

Behåll trädet och plantera murgröna som ju är en vintergrön växt som får slingra på trädet.

Jag hade helt klart låtit trädet stå och planterat klätterros som fick klättra upp längst med stammen. Hur fint som helst sedan när man har ett blommande torn av rosor.

Jag kan inget om blommor, men snygg gård!!

Jag hade behållt liket och försökt plantera något runt och om möjligt klätterväxter uppför stammen.

Jag skulle kunna tänka mig en snygg städsegrön växt. Kanske en thuja brabant eller liknande som man kan formklippa. Den är som sagt grön året om och är fin med julbelysing i vid säsong. Och så kan du ju ff plantera i ringen.

Pipranka är väldigt fint, det tycker jag också. Men väldigt skräpigt när den fäller sina blad, tyvärr.

Jo, absolut! Ett fint träd med ett vackert grenverk som blir frostigt och kanske har en fin bark är bra mycket finare på vintern än en död kapad stam som sticker upp med en risig vintervilande klängväxt. Den enda anledningen att behålla liket är i så fall att det är enklare och billigare.

Men som sagt, vi vet ju inte hur jorden ser ut under. Vad jag kan se så ser det ut som en vändplan och antagligen är jorden då packad, iofs inget problem för en pil, men de flesta andra träd fixar inte det.

Man kan ju också göra en fin perennplantering med olika höjd och färg och då sätta nåt miniatyrträd i mitten om man nu vill ha belysning på vintern.

*kl*

Tack för alla svar!!!

Nu är jag ännu mer förvirrad :rofl: Allt låter superfint :D

Fortsätt gärna spåna så ska jag sätta mig och googla samt se om jag kan försöka utröna hur det ser ut under trädet.

För övrigt ÄLSKAR jag rosor men har fått för mig att dom är svåra för en newbie samt kräver mycket skötsel?

Det finns ett träd som har röd stam och det skulle ju se läckert ut mot den vita väggen. Tyvärr så minns jag inte vad trädet heter men har för mig att det var något japanskt körsbär. :confused:

Glanskörsbär, Prunus serrula, finns Prunus mackii också som har kopparfärgad stam.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar