Vad ska jag plantera här?

Sv: Vad ska jag plantera här?

Kommer du fram till att du vill ha träd liket kvar med något som klättar på det så skulle jag rekommendera vildvin :love:
Sååå fint när det börjar gå emot sina röda toner efter ett tag på säsongen och överlever i många år och växer tacksamt.

Sv: Vad ska jag plantera här? *ett till objekt*

TACK!!! För alla tips!

Jag har en till... som jag behöver hjälp med!

Vi har ett urgammalt äppelträd i trädgården. Stammen är i princip ihålig, och ganska kraftig. Hålet som syns på bilderna är ett av "ingångshålen" och på den andra sidan finns ett lika stort fast längre ner, och stammen är som sagt ett hålrum så man kan i pricip se rakt igenom det. Katterna älskar att leka i det, hoppa in i ena hålet o kuta ut i det andra... :angel: Trots det så lever trädet och bär frukt varje år, inte så lite heller. Hur det nu kan gå till.... :confused:

Jag har en inre bild av hängrosor som planteras i trädet och hänger vackert ur hålet..... är det möjligt? Att fylla håligheten med jord (o hästbajs finns det ju också gott om) och plantera rosor. Vad tror ni, skulle det funka eller är det helgalet?
(ja ni får idiotförklara mig, jag kan inget om växter och plantering jag får bara vilda bilder i mitt huvud :D )

Rosor är vackra men är otäckt stickiga. Därför vill inte jag ha rosor (eller annat med taggar) i min trädgård.
Det finns massor av andra fina växter! En klematis skulle kunna vara jättefin i hålet i trädet.

Fyll för allt i världen inte håligheten med jord och plantor om du inte vill ta död på trädet! :eek: Plantera hellre en vacker klätterros som får leta sig upp från marken, vill du inte ha taggar så kaprifol eller clematis.

Till det döda trädet hade jag kunnat tänkt mig klätterhortensia. :idea:

l_Hydr_pet_s_blo1_KB.jpg

Snabbväxande, tålig och med stora vita blomklasar.

Jag tycker att ett körsbärsträd är en lysande idé. Men jag hade även kunnat tänka mig någonting annat som gärna blommar mycket på våren, så ingen björk eller annat trist lövträd.

Håller med och min första tanke är träden som växer på Järntorget som blommar så otroligt fint på våren:love:.. Som jag inte har den blekaste om vad de är för några dock:(

Mmm, Tokyokörsbär om man ska vara ännu nogrannare. Uttrycket japanska körsbär täcker hur många sorter som helst i alla former och storlekar, typ som att säga äppelträd trots att det är många olika sorter:)

*kl*

Ja jag har ju inget tålamod med något och vill att det ska blomma o prunka NU, dessutom visade det sig vara väldigt svårt att få upp det där liket med rötter så jag har nu planterat en Klematis brevid trädetliket (i ringen) och HOPPAS att det ska växa av bara sjutton och bli ett "klematis-träd". :D
Kanske man kan lägga till något vintergrönt klängigt sedan?

Har planterat en vit klätterros brevid det stora äppelträdet och hoppas den ska växa fint och leta sig upp längs stammen, den som lever får se :D
Här provar vi vilt :o
Eftersom det tydligen inte var så smart att fylla hålligheten med jord :angel: så tänkte jag att jag skulle köpa någon vacker hängväxt i kruka/ampel som jag helt sonika kunde montera in i hålet och låta det hänga ut, så det ser ut som det växer i trädet. Skulle det funka tro?
Tips på något fint som kan passa ihop med vita rosor?

Tack för att ni hjälper en trädgårdsnovis! :bow:

Rosor är vackra men är otäckt stickiga. Därför vill inte jag ha rosor (eller annat med taggar) i min trädgård.
Det finns massor av andra fina växter! En klematis skulle kunna vara jättefin i hålet i trädet.

Att det blev rosor vid äppelträdet är -förutom att jag älskar rosor- pga att jag har en bulldog som gillar att hoppa upp i trädet :bump: och jag är rädd att hon kommer paja om jag sätter något där som inte sticks avskräckande :angel:

Såg hos någon en vinbärsbuske (tror jag det var) som hade vildsått sig upp i ett träd, i någon hålighet :D

Rätt troligt att ngn fågel hjälpt till, vi har samma sak i en lönn men den lär inte bli långlivad då den sitter i en klyka utan hålighet eller jord.

Men Pilen är ju inte död! Det är ju en massa gröna skott på den som kommer att växa ut.
Den är ju beskuren som när man hamlar vilket gör att den ser hemsk ut nu men kommer få nya grenar.

mhv Eva

Men Pilen är ju inte död! Det är ju en massa gröna skott på den som kommer att växa ut.
Den är ju beskuren som när man hamlar vilket gör att den ser hemsk ut nu men kommer få nya grenar.

mhv Eva
fast det står (om än lite otydligt) att kortet är taget när den fortfarande levde :)

Ang första trädet skulle jag gräva upp liket och plantera något nytt, kanske någon typ av vintergrön buske eller som du sa, ett körsbärsträd. Älskar deras rosa blommor, och de doftar underbart!

Ang andra trädet skulle inte rekommendera att plantera saker i håligheterna. Vill du ha saker som sticker ut genom hålen kan du ju placera en kruka i hålet och ha något i krukan.

Ang liket så gav jag upp efter att ha grävt lite :grin: Iallfall tillsvidare...

Planterade en klematis där o hoppas den ska väva sig stor på liket. Men jag skulle vilja plantera något mer där, runt hela liket, marktäckande och gärna något som hänger ner över kanten.

Tips på något sådant som kan fungera ihop med klematisen mottages TACKSAMT! :bow:

IMG_8688.jpg

Ang hålet så har jag förstått att det inte är så smart att fylla igen det så jag ska göra precis som du säger, montera in något istället. Vill ha något som hänger ut, som ett "vattenfall" :D TIPS???

:bow:

Dom verkar bra!

Kommer dom "trilla över" kanten tror du och hänga lite? Skulle gärna ha något som döljer lite av den fula ringen :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar