Vad ska jag plantera här?

Sv: Vad ska jag plantera här?

De är ju inte sådär hängande av sig själv, men du kan ju kombinera med något annat, tex murgröna då som Linda8142 föreslår. Själv hade jag nog hellre kombinerat med klätterhortensia som kan gå på alla möjliga håll och dessutom blommar.

Ska kolla upp klätterhortensia!

Är lite nojjig med murgröna.... har läst att dom kan ta död på andra växter och börjar undra om dom kan ha något med att göra med att pilen dog... har nämligen planterat murgröna runt den i två-tre år innan den dog :crazy:

Sanning med modifikation, men de kan kväva andra växter. Att de tar död på större träd är inte så himla sannolikt, om inte trädet redan är svagt. Men murgröna gör att fukt lättare hålls vid stammen och då kan det bli mer mottagligt för parasiter.

Vi hade problem med murgrönan på Irland. Den växer ju fritt där och är ett ogräs! Den slingrar sig runt träden och växer sig tjock runt stammarna så att trädet kvävs. Vad man gör är att man sågar av "stammarna" på murgrönan så långt ner som möjligt så vissnar ju resten av växten och till slut faller den av. Vartannat till vart tredje år får man rensa träden på murgrönan ifall man vill ha några träd kvar.

Det är alltså inte så att murgrönan är giftig eller så för andra växter, utan att den kväver de andra växterna.

*delvis kl*

Tack för infon om murgrönorna! Men jag vill nog ändå ha något annat som "rinner ut" över kanten, har för mig att det finns någon silver/gråaktig växt med små bollar eller "hjärtan" -någon som vet vad jag pratar om???

Nu har jag iallafall planterat lite nävor i ringen, får se vad det blir :D

Hörrni, behöver meeer hjälp! Jag är på G nu! :D

Vi har flera "portaler" i trädgården.... en ska vi sätta Humle vid, en sitter det redan en kaprifol på, men vi har en kvar... ligger i lite halvskuggigt läge med ett hus (hörn) på ena sidan och en stor thuja på andra.
Tror ni en klätterhortensia skulle funka där? Kan man knipsa bort på den om det blir för lummigt nedåt? Hur ser det ut på vintern?

Den enda nackdelen med klätterhortensian är att den är lite trög i starten i de flesta fall. Och de flesta klätterväxter klarar lite beskärning, bara följ rekommendationerna för tidpunkt och sätt. Sen är väl de flesta klätterväxter risiga på vintern om de inte är vintergröna.

Jag är väldigt förtjust i eldtorn, men det kanske inte passar in.

Kolla min länk högre upp så hittar du mer fakta om klätterhortensian.

*kl*

Jag funderar på om silver-njurvinda kan funka i min ring. Någon med erfarenhet av denna?
http://www.google.com/search?q=silv...YfJHNCSOtOjlckF&ved=0CEwQsAQ&biw=1259&bih=616

Nu är det iallafall planerat lite mer :D

Vid den stooora portalen blev det en Japansk träddödare, två mindre portaler har fått en varsin Humle.
Vi har även köpt några hallonbuskar, bla helt underbara gyllene Golden Queen.

För övrigt har vi planterat en massa olika kryddor och örter, potatis, majs, tomat.... allt är ju inte utsatt än dock.

Om dom här Nävorna slår väl ut så blir det fler sådana för vi har mängder med rabatter som behöver "fyllas ut" :)
Har hittat ett annat spännande ställe i trädgården, en "naturlig stenurna" -där tänkte jag sätta Stjärnklocka efter lite googlande och spaning på Plantagen.

Nej jag har läst att det verkar lite osäkert :D

Men spelar det någon roll egentligen? Kan man inte bara plantera om just dom varje år? Självklart beroende på kostnad och hur många man behöver....

Men den kanske inte går att köpa "färdig" utan måste frösås? Då blir det ju inte så kul kankse...

Senast ändrad:

Jojo, den går att köpa som sommarblomma och växer jättefint! Så vill du ha den och plantera ut varje år är det inga problem. De brukar inte vara dyra och är som sagt jättefina ända fram till frosten.

Vad bra! Det kan jag leva med :laugh:

Gud jag har alldeles fått trädgårdsspatt. Fattar inte riktigt varför för innan har gränsen gått vid några urnor med lite blommor runt stalldörrn.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar