Vad ska jag köpa hem från Brasilien?

tigerflicka

Trådstartare
Jag åker till Brasilien imorgon för ett par dagars jobbresa och tanken slog mig att jag har ingen aning om vad jag ska/bör kolla efter att köpa när jag är där. Typiskt för Brasilien, alt något som är mycket billigare där än här. Jag tänker framförallt inom hudvård för kropp och ansikte, ätbart, drickbart, ev kläder.
(Svar om ev köphets undanbedes)
 
Hudvård kan innehålla ämnen som är förbjudna i EU pga hälsoskäl. Billigt brukar betyda kopior/falska produkter.
Det enda av det du räknade på som är riskfritt att ta in är väl kläder men kolla på tullverkets sida hur mycket det får kosta innan du måste betala tull/moms,
 
Fran Brazil skulle jag ta med cachaça, en inhemsk likor som ar super god.
Badklader finns i mangd och ar oftast jatte snyggt.
Brazzilian kaffe och te ar populart, bada finns i vilken grocery store som helst. Kaffe vet jag inte nagra speciella namn pa, men tea ... erva-mate ett mycket populart tea som saljs som chimarrão, tereré, eller chá mate. Det kan ju ocksa vara kul att ta med en "Yerba Mate Gourd Set" vilket egentligen ar fran Argentina, men som anvands i hela regionen dar.
Brigadeiros tror jag den basta choklad med tryffel heter. Val vart att ta med hem.
Korgar ar en stor grej i Brazil, och hand gjorda "konstiga" men vackra blas instrument, berimbau, tror jag den jag tanker pa heter, men det finns massor av andra instrument.
Massor med vacker keramik.

Det finns massor av kul att prova och att ta hem som souvenir. Ha en trevlig trip! :D
 
Farofa och pão de queijo hade jag bunkrat on jag hade åkt dit (om man ni får ha med den typen av produkter) :D
Det första är en slags ströbrödsliknande gjort på kassava. Jättegott att ha som tillbehör till grillat :d
Det andra är ett ostbröd, det finns färdiga mixer att köpa (går kanske att blanda ihop själv förvisso.. Men ändå), blir jättegott :d
 
Och jag skulle definitivt inte vara overdrivet forsiktig med vad tullen sager att man far ta in i Sverige eller inte. Dels ar det manga ar sedan jag sag nagon person i Svenska tullen pa Arlanda ... Dels lagger de bara beslag pa varan om det ar helt fel.
Se dock till att du inte kommer tillbaka till Sverige med varan overst i vaskan med en prislapp dubbelt sa dyr som var tillatet vid tillfallet. :angel: Det hande kompisens mamma. Inte sa smart. Jag tar av prislappar pa allt jag koper, jag har varit med om diskussioner (i Asien, men anda) for att det var en prislapp ... och jag kan ju anda inte byta varan sa prislapp behover ju inte vara kvar.
Det som man far tanka pa ar att kott/fisk/frukt/gronsaker ar inte tillatet over gransen i de flesta lander, sa det bor man avsta fran.

Ha en trevlig resa och dela med dig av foton och beratta om trippen nar du kommer hem igen.
 
Och jag skulle definitivt inte vara overdrivet forsiktig med vad tullen sager att man far ta in i Sverige eller inte. Dels ar det manga ar sedan jag sag nagon person i Svenska tullen pa Arlanda ... Dels lagger de bara beslag pa varan om det ar helt fel.
Se dock till att du inte kommer tillbaka till Sverige med varan overst i vaskan med en prislapp dubbelt sa dyr som var tillatet vid tillfallet. :angel: Det hande kompisens mamma. Inte sa smart. Jag tar av prislappar pa allt jag koper, jag har varit med om diskussioner (i Asien, men anda) for att det var en prislapp ... och jag kan ju anda inte byta varan sa prislapp behover ju inte vara kvar.
Det som man far tanka pa ar att kott/fisk/frukt/gronsaker ar inte tillatet over gransen i de flesta lander, sa det bor man avsta fran.

Ha en trevlig resa och dela med dig av foton och beratta om trippen nar du kommer hem igen.
Man kan också tänka så att det finns en anledning att saker inte är tillåtna av olika skäl. Och välja att därför följa de reglerna oavsett den statistiska kalkylen att åka fast.
 
Jag åker till Brasilien imorgon för ett par dagars jobbresa och tanken slog mig att jag har ingen aning om vad jag ska/bör kolla efter att köpa när jag är där. Typiskt för Brasilien, alt något som är mycket billigare där än här. Jag tänker framförallt inom hudvård för kropp och ansikte, ätbart, drickbart, ev kläder.
(Svar om ev köphets undanbedes)
Diamanter!
Brasilien är en av världens största diamantproducent. Men det gäller ju att man är lite kunnig och påläst så man inte blir lurad.

Caipirinha såklart.

Och Havaianas-flipflops. Mycket billigare i hemlandet än i västvärlden.
 
Hästar! (Hästar över diamanter)

"South America is home to some of the most beautiful horse breeds, many of which are gaited as well. The most recognizable South American and Latin American breeds include the Mangalarga Marchador, Puerivan Paso, Paso Fino, Falabella, Criollo, Chilean Horse, Campeiro, Campolina, Brazilian Sport Horse, and Pampa. Many of these exquisite horses owe their origins to Spanish horses."
 
Hästar! (Hästar över diamanter)

"South America is home to some of the most beautiful horse breeds, many of which are gaited as well. The most recognizable South American and Latin American breeds include the Mangalarga Marchador, Puerivan Paso, Paso Fino, Falabella, Criollo, Chilean Horse, Campeiro, Campolina, Brazilian Sport Horse, and Pampa. Many of these exquisite horses owe their origins to Spanish horses."
Nästa gång jag ör på semester tänker jag ta med mig en häst hem!
 
Du kan också köpa fint glitter och fjädrar till sambakläder som du sen designar själv, att ha på dig till nästa sommars dansuppvisning genom gatorna med den lokala sambaskolan. alt. så kan du ha det till nästa års påskpynt om du inte får lust att börja på den där nybörjarsambakursen när du kommer hem sen i alla fall..
 
Fran Brazil skulle jag ta med cachaça, en inhemsk likor som ar super god.
Badklader finns i mangd och ar oftast jatte snyggt.
Brazzilian kaffe och te ar populart, bada finns i vilken grocery store som helst. Kaffe vet jag inte nagra speciella namn pa, men tea ... erva-mate ett mycket populart tea som saljs som chimarrão, tereré, eller chá mate. Det kan ju ocksa vara kul att ta med en "Yerba Mate Gourd Set" vilket egentligen ar fran Argentina, men som anvands i hela regionen dar.
Brigadeiros tror jag den basta choklad med tryffel heter. Val vart att ta med hem.
Korgar ar en stor grej i Brazil, och hand gjorda "konstiga" men vackra blas instrument, berimbau, tror jag den jag tanker pa heter, men det finns massor av andra instrument.
Massor med vacker keramik.

Det finns massor av kul att prova och att ta hem som souvenir. Ha en trevlig trip! :D
Jag tänker att det kanske framförallt är kul att ta med sånt som inte finns här hemma? Cachaca är en starksprit, inte en likör, som finns på Systemet. Yerba Mate är också lätt att få tag på. Brigadeiros är gott, men superenkelt att göra själv på tio minuter genom att koka ihop kondenserad mjölk med smör och kakao (jag brukar göra dem till jul, de är lätta att variera med olika smaksättningar).
 
Jag tänker att det kanske framförallt är kul att ta med sånt som inte finns här hemma? Cachaca är en starksprit, inte en likör, som finns på Systemet. Yerba Mate är också lätt att få tag på. Brigadeiros är gott, men superenkelt att göra själv på tio minuter genom att koka ihop kondenserad mjölk med smör och kakao (jag brukar göra dem till jul, de är lätta att variera med olika smaksättningar).

Da jag ar vardelos pa att gora sotsaker och bara anvant cachaca till att gora en likor (eller rattare sagt, min kompis gjorde en likor med den):grin: hade jag ingen aning. :p
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
12 362
Gravid - 1år Hej! Skriver under anonymt nick. Jag och sambon är i princip helt inställda på att vi vill ha barn, problemet är det där att tiden...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 717
Senast: Kilauea
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp