Vad ska jag ha för sadel till min c-ponny?

MaRomer

Trådstartare
I sommar ska jag rida in min c-ponny. Och funderar nu över sadlar.

Kommer lägga max 5000:- på en sadel. eller 5000:- för 2 sadlar. Så tycker ni att jag ska satsa på 1 sadel eller 2. och i så fall. Dressyr, allround eller hopp.

Satsar jag på 2 sadlar blir det en dressyr och en hopp.

Jag har ni T6 sadlarna till mitt kallblod (normal bom) Men de är 17" i sits så funderar på om de inte bli långa på henne (Om de skulle passa). Jag har inga problem att rida i en 16,5" men hur mycket skiljer det på 16,5" och 17" ?

Jag räknar även med att få byta ut sadlarna inom ett år, då hon kommer musklas och ändra sig iom ridningen. Därför vill jag ej lägga så mycket pengar på sadlarna.

Det spear ingen roll om sadlarna är svarta eller bruna.

Hästen den ska ligga på har jag tyvärr ej några bra nya bilder på. Men ska ta så fort jag kan!

Här kommer några "gamla"
ca 2 år gammal
20563836.jpg

20779066.jpg

Tagna i julas:
25376146.jpg

25376147.jpg

Jag VET att bilderna är kassa men kanske kan få någon hjälp med vad jag inte ska kolla på.

Ang ryggen så är den hyfsat rak, ingen markerande manke, och hon är inte spinkig över ryggraden utan lite "plattare" = bredare.

Hästen är en New Forest ponny och blir maxad c.

Sv: Vad ska jag ha för sadel till min c-ponny?

Ta nya bilder, hin kan se helt annorlunda ut i ryggen idag.

Men funkar inte Griffin kanske Wintec eller Knights kan ha någon modell som du gillar.

Ska ta nya bilder men hon går hos mina föärldrar nu lver vintern så är inte hos henne varje dag precis=)

Griffin och wintec har jag ridit i innan och tycker de är väldigt obekväma! Iaf de billigare. Så dem kommer jag inte ens prova igen hehe.

Jag kan ha helfel men är inte thorowgood och griffin samma sadel?
eller menar du att du vill ha samma material på hela sadeln? (T6 serien.)
Och att det är så att du inte gillar T4 serien?

Jag kan ha helfel men är inte thorowgood och griffin samma sadel?
eller menar du att du vill ha samma material på hela sadeln? (T6 serien.)
Och att det är så att du inte gillar T4 serien?

griffin och Thorowgood tillhör samma märke. Men den enda ur detta märke som man inte blir kastrerad av (enligt mig) är T6 serien. Men dessa sadlar finns ej i 16.5" annars hade mitt sadel problem troligtvis varit enkelt å lösa=)

Har alltså inget med uteseendet att göra, utan mer att jag tycker de är fruktansvärt obekväma att rida i!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 782
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hejsan! Har riktigt svårt att hitta en passande sadel till vår c ponny som var dotter på 9 år rider. Dotter är stor för att vara 9år...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur