Vad ska jag ha för hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kamikazepiloten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 442
Sv: Vad ska jag ha för hingstar

Det är inte lätt av föda upp galopphästar, man ska tänka både en två och tio ggr innan. Tyvärr är det lite så att man måste vara rätt känd för att få in en fot.

Jag har tvekat länge och velat en massa men är ändå mest inne på att lägga en xx-hingst på mitt ena xx-sto. Dock har hon en helt absurt bra galopp stam vilket gör man man har lite större chans till att få ut avkomman till bra tränare alt få hyfsat med pengar för den. De andra två har hyfsat bra stam och de funderar jag inte ens på att sätta i galoppavel.

Sto nr: 3 är ju ganska så intressant för galoppavel, hon har ju löpt rätt dåligt själv men hennes syskon på mammans sida har ju sprungit in strax över 500 tusen, mamman har själv sprungit in stax över 100 tusen och morsans syskon nästan 1,3 miljoner ihop.
Strong Statement har 73 avkommor som ihop kutat in nästan 1,8 miljoner - inga höjdar siffror - han har väl gjort sig bättre i ridhästsaveln, finns en del fina FT-hästar efter honom. som jämnförelse med Diaglyphards avkommor som kutat in 65 mille.
Din häst mormorsmor och mormorsmors mor har däremot inte lämnat nåt spännande alls :(
Svårt med xx-hingstar, *klurar* Songline? bra hingst men han verkar tyvärr inte nedärva sig så bra som man hade hoppats på..
Jag har inte så bra koll på de svenska hingstarna eftersom jag inte tittat på dom åt mitt sto.
Hon ser ju rätt okay ut på bilden exteriört, hur rör hon sig?
Ska du lägga på halvblod tror jag Lucky Point gör sig bra med xx-ston. Detta stoet tycker jag är rätt spännande stam mässigt så jag gillar både SS och Diaglyhard..

Ditt andra fullblodssto hittar jag inte på galoppsport, utlänsk? känner inte igen hingstarna :confused:
Tycker inte heller att hon har någon fördelaktig exteriör, men en hingst med genomgående höga exteriörpoäng är väl att föredra.
Eller ja en som lämnar bra exteriör :D
Looping kanske? han lämnar lite mer storlek, bra gång och ändå hoppteknik, dessutom har alla avkommor jag sett varit exteriört korrekta med bra halsar och kors.

Jo, det är svårt, dock har jag en hel del kontakter inom sporten, då jag själv arbetat inom den i flera år.

Songline har väl lämnat ett par schyssta avkommor inne på galoppen, men med tanke på vilket antal ston han betäckt, tycker jag att de borde finnas fler framgångsrika avkommor.
Jag är själv helt såld på Diaghlyphard, även om jag tycker SS lämnat ganska "fula" hästar.

Det andra stoet är en import, sprinterstam på henne.

Ev. kommer jag ha en fblhingst på station nästa år, funderar då på att ev betäcka det stoet med honom i så fall.

Ska kolla upp Lucky Point :)

Senast ändrad av en moderator:

Nä jag tycker inte heller Songline gör sig så bra som fader tyvärr. Bra hingst i övrigt.

Vad är det för xx-hingst du ev ska ha på station? Vill du inte lägga ut här kanske du kan skicka PM?
Alltid intressant eftersom jag ska nog lägga xx på min 4åring.

Nej, jag tror han kommer vända sig till en bredare publik om han satsas inom båda grenarna! Både Aerline H och Cairo 869 är fina exempel på lyckade multitalanger!

Cairo kan ju inte ha särskilt många ston eftersom han betäcker naturligt, så särskilt eftertraktad kan han ju inte vara. Ska jag ha Cortez är ju Aerline H mycket intressantare, dock skulle jag inte andvända honom om jag ville avla för dressyr, precis som jag inte skulle andvända Cairo för hoppavel bara för att han gått 140.

Varför är ditt första svar i denna tråd borttaget?

Kanske ute och susar nu. Sent och lite trött men såg bilderna. Så här i nattens dimma skulle jag väl säga följande:
Sto 1: lågställd, lite burkig, bra kors, ok bog, ok överlinje, ok vinkling på bak. Ser lite framtung ut.

Skulle jag betäcka detta stoet hade jag valt en hingst som är lätt i typen, högställd och gärna varit med några år så att du vet vad han förärvar. Ju starkare förärvning från hingsten desto mindre risk att avkomman nedärver stoets negativa delar. Finns aldrig några garantier. Avel fungerar ju inte så att "jag har ett sto med fin exteriör, hyffsad stam men hennes trav är inte så bra - så jag tar en hingst med utmärkt trav - då blir det nog bra". Tråkigt nog, för annars hade det här med avel varit enkelt, eller hur?

Sto 2: Frambenen? Ser inte korrekta ut - lite bockbent,eller? Lågt ansatt hals, långlinjerad, markerad manke.

Nja, dessa ston är kanske inte de jag skulle välja att avla på. Men det är också svårt att avgöra på några få foton.

Har dom presterat? Om dom har goda resultat kan de ju "leva på prestation" s a s.

Jag knapplånar lite eftersom jag äger sto 2.

Hon är inte korrekt fram, men har haft föl tidigare som inte ärvt detta. dock kan man inte vara säker men har pratat med mycket folk i frågan.
Hon har gått 120 hoppning och har ett väldigt bra psyke för att vara fullblod.

Jag tvivlar på att TS ska använda detta föl till annat än försäljning åt hobbyryttare för någon stjärna kommer inte fram.

Ang sto 1 så kan hon leva på prestation, hon har tävlat ett par klasser högre än sto 2. Håller med om att hon ser framtung ut, dock är det inget jag upplever ridmässigt att hon är för fem öre.
Här är en bild under ryttare.

Ser ju riktigt trevlig ut! :)

Som sagt, svårt att uttala sig på ett par bilder. Vi vet väl alla hur svårt det är att ta en rättvis bild på hästar. Tog ridbilder på en vännina och hennes tidigare häst och jag tog över hundra bilder. Två-tre av dom blev riktigt bra. Många bilder där hästen såg ut som vilket ök som helst. Ska tillägga att hästen ifråga är superfin med kanonstam och gick medelsvår dressyr vid fototillfället.

Ägare, tränare och andra kunniga runt hästen är säkert mycket bättre på att ge råd.

till den första kan jag tänka mej att du skulle kunna ta Haydn 977 på. han är ädel å har gått 150 hoppning och rörs sej kanon med + för galoppen. ädel som sagt med lång väl ansatt hals, ur fint huvud å bra ben. väntar själv ete föl efter honom i april =)

Varför inte ta Majim G på sto 3, fullblodet. Han har ju funkat bra med fullblod för fälttävlan. Bara en idé.

Hon har sina dagar, jo jag kan tänka mig att det är svårt att se från bild, nu är ju ingen av dom något supersto, och jag som är helt nybörjare inom avel för egen del, känner att det är att satsa lite för högt på en gång med superston som har presterat och har bra stam, jag får ta det ena eller det andra.

Min tränare tycker också Aerline H :angel:

Vad tror du om Majim G på sto 2?
Hon är inte tävlad ngn ft, men tränad, men en lyrisk tränare som tyckte hon skulle ut och tävla på en gång.
Han har ju dessutom höga exteriörpoäng.

Lät absolut intressant, dock hittar jag inte alls mycket information om honom på internet, inget som verkar aktuellt iaf. Vet du var jag kan hitta mer om honom?

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: Freazer
·
Avel Av 41 visade hingstar godkändes 12 och 4 fick premie. Segrare blev Kissinger e.Singolo - Arogno - Ginster. Såldes för 250.000 euro...
Svar
1
· Visningar
1 184
Senast: ranunkel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna