Vad ska jag ha för bil?

svea

Trådstartare
Min gamla hästbil håller på att dö (tror jag) och jag inser att jag har noll koll på bilar. Jag har en gammal Subaru Legacy Outback från -99 som är tung, ful och klumpig. Jag vill ha en bil som är nättare, bekvämare och drar mindre soppa. Bra ändå om den kan dra ett lätt hyrsläp, och har bra bagageutrymme. Och så ska den inte vara så totaldatoriserad att reparationerna blir svindyra. Kanske fem år gammal. Vad ska jag ha, jag har verkligen ingen aning.

Audi. Fyrhjulsdriften är fantastisk! Min -03:a drar ca 0,65 l blandad körning. Skitbilligt att köpa nya delar om du beställer från Tyskland.

Audi. Fyrhjulsdriften är fantastisk! Min -03:a drar ca 0,65 l blandad körning. Skitbilligt att köpa nya delar om du beställer från Tyskland.

Jag hade inte tänkt lägga riktigt så mycket pengar på en bil, utan sneglar mer på märken som Skoda, Kia, kanske Ford.

Hur mycket pengar kan du lägga?

Jag hade nog tänkt hålla mig under 100 000, kanske lite mer. Jag kör ca 1000 - 1500 mil per år. Ponnyn kanske åker någon gång om året (men det finns B-kortsbilar att hyra här). Jag kommer att vilja kunna dra en lätt motorbåt på sommaren också.

Jag är lite trött på stora klumpiga bilar. Vill ha en mindre och poppigare bil som passar mig som är kort. En liten nyare Subaru skulle vara kul, men de kostar en bra slant.
Subaru XV är superfina tycker jag :love:.

Mitsubishi ASX kanske?

Vi hade Kia Ceed på mitt förra jobb, men jag gillade aldrig den, tyvärr kan jag inte riktigt sätta fingret på varför, men det hade med komforten att göra. Plus att jag tyckte det var kass sikt bakåt och på sidorna.

Gällande Skoda, jag tycker ljudnivån är väldigt hög i dem, alltså vägljudet. Så provkör ordentligt om du kikar på dem.

Själv gillar jag Renault, men de har generellt dåligt rykte. Min serviceman menade däremot att de har inte mer fel och brister än Volvo, då är han ändå Volvo-certad.

Mitsubishi ASX kanske?

Vi hade Kia Ceed på mitt förra jobb, men jag gillade aldrig den, tyvärr kan jag inte riktigt sätta fingret på varför, men det hade med komforten att göra. Plus att jag tyckte det var kass sikt bakåt och på sidorna.

Gällande Skoda, jag tycker ljudnivån är väldigt hög i dem, alltså vägljudet. Så provkör ordentligt om du kikar på dem.

Själv gillar jag Renault, men de har generellt dåligt rykte. Min serviceman menade däremot att de har inte mer fel och brister än Volvo, då är han ändå Volvo-certad.

Ska kolla vad Mitsubishin är för något. Har en kompis som är väldigt nöjd med Skoda - buller är inget jätteproblem eftersom jag kör så lite. Däremot är bra sikt viktigt.

Jag är lite sugen på Renault, min mamma har en gammal Clio med bra motorstyrka som är kul att köra.

Ska kolla vad Mitsubishin är för något. Har en kompis som är väldigt nöjd med Skoda - buller är inget jätteproblem eftersom jag kör så lite. Däremot är bra sikt viktigt.

Jag är lite sugen på Renault, min mamma har en gammal Clio med bra motorstyrka som är kul att köra.
En Megane kanske? Jag var så nöjd med min Megane, och pigg var den trots att det var diesel. Körde en helt ny Clio förra veckan, skitkul bil, men lite liten för mig. Min Megane fick dra 1320 kg, men jag använde den aldrig som dragbil.
Jag tycker det är väldigt prisvärda bilar, kommer köpa en igen.

Vi har en Mitsubishi asx. Är toknöjd! Drar under 0,7 liter/milen, stabil att dra med och jätte bekväm att både köra och åka :) får dra 1410 kg på b-kort om jag minns rätt

Jag har haft Ford mondeo tidigare. Grymt skön bil att köra - men den är ju som ett mindre flaggskepp i storlek.

Idag kör jag Skoda Octavia scout. En lite mindre bil (i förhållande till Forden). En trevlig bil med bra väghållning. Får dra ca 1400 kg på B-kort. Rymligt bagage där golvet är sänkningsbart för ytterligare lastutrymme.

Vi har en Mitsubishi asx. Är toknöjd! Drar under 0,7 liter/milen, stabil att dra med och jätte bekväm att både köra och åka :) får dra 1410 kg på b-kort om jag minns rätt

Den ser snygg ut! Ska kolla vad den kostar.

Edit: Bensinarna verkar ligga över min prisklass. Vad händer med skatten på dieselbilar nu, riskerar man en snyting?

Jag har haft Ford mondeo tidigare. Grymt skön bil att köra - men den är ju som ett mindre flaggskepp i storlek.

Idag kör jag Skoda Octavia scout. En lite mindre bil (i förhållande till Forden). En trevlig bil med bra väghållning. Får dra ca 1400 kg på B-kort. Rymligt bagage där golvet är sänkningsbart för ytterligare lastutrymme.

Jag hade en Ford Mondeo diesel som var trofast under många år. Men nu vill jag ha något mindre. Skodan låter spännande, jag kommer fortfarande att behöva bra bagageutrymme. För fy vad grejer man måste dra runt på när man har segelbåt.

Jag har en Honda CRV, är jättenöjd med den trots att den drar lite väl mycket bensin. Men jag tror det beror på att det är en illa justerad automat och behöver inte ha med modellen att göra egentligen. Det är en robust bil utan särskilt mycket finesser vilket jag tycker är bra för då är det mindre som kan krångla. De är jättepopulära i Finland men inte lika vanliga här.

Ford Kuga är en annan bil som jag tycker verkar bra om man vill ha en lite mindre stadsjeep.

Innan jag flyttade ut på landet hade jag en Ford Focus som jag var sjukt nöjd med. Billig i drift, skatt, försäkring mm och gick som en klocka. Den startade alltid, trots att vi körde den på etanol. -30 grader i fjällen och den startade, vilket kusinens nyare Volvo inte gjorde den dagen etc.

Nu kör jag en Kia Sorento och är supernöjd med den också. Den är kanske något klumpig att parkera på Ica och den är inte speciellt billig i drift, men jag älskar den och jag tänker att det får kosta lite extra att åka första klass. ;)

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 275
Senast: Presto
·
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: svea
·
Äldre Nu är det äntligen dags att köpa en ordentlig bil! :D Men vad sjutton söker vi? Både jag och sambon är totalt ointresserade av bilar och...
2
Svar
35
· Visningar
1 718
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 436
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II