Vad ska jag göra?

R

Ryttare42

Hei alla, Jag har en medryttarhäst, en underbar halvblodsvalack på 6-år, snäll i all hantering och allmänt gosig, underbar häst helt enkelt! På marken!

Problemet som jag brottas med är att han inte kan så mycket och vissa dagar så är han värre än en bångstyrig ridskolehäst. Går inte fram för skänkel, Galoppfattningar är värst vissa dagar, lägger jag till spö blir han bara sur. det blir en kamp som jag inte tycker vi ska ha.

Jag vill ju inte tvinga honom att göra som jag vill, jag vill få honom med mig, att han ska tycka det är kul.

Jag tror inte på att "piska" hästen till att göra det jag vill, det känns inte rätt. att det är så vi ryttare ska göra.

Ni duktiga rutinerade ryttare här på bukefalos, kan ni inte ge mig lite råd och tips om hur jag kan jobba vidare med min medryttarhäst så vi kommer till ridning nån gång! Tack på förvä!!!! :p

Sv: Vad ska jag göra?

tala med din tränare, eller skaffa en.

jättesvårt att säga nånting om man inte sett er.

viktigt att man gör rätt från början med en så unghäst.

Om vi utgår från att sadeln passar och att hästen är frisk:

Hur utbildad är den? Vet han att skänkel betyder fram? Om han inte vet det, så longera och lär in att smackning = framåt. Sen sitter du upp och smackar när du skänklar och beröm när han går. Sen slutar du smacka och ger bara skänkelhjälp. Beröm när han går. Voila!

Går han inte fram fast han kan skänkel får du gå tillbaka till grunderna. Ingen tygelkontakt när du skänklar, utan bara framåthjälp. Går han inte fram så kicka till honom och beröm när han går fram. Strunt i om det blir trav eller galopp, dra inte i tygeln utan beröm. Sen saktar du av och gör om. Kräv omedelbar respons, svarar han inte så lätta och kicka till - hästen ska FRAM.

Om du använder spö i galoppfattningen så använd det på bogen. Fast det kanske du redan gör? Spö på baken på en oförstående häst är som att be om trubbel. Samma sak där, svarar han inte så gå på mer och beröm när han gör rätt.

Först måste man utveckla ett signalsystem, sen kan man komma till ridning. Tränarhjälp är också guld värt.

H*n som äger hästen, har h*n samma problem som dig? Ifall h*n inte har det så kan ju hon hjälpa dig (OJ va smart jag är nu xD), annars får ni väll ta och börja rida för instruktör / prata med eran instruktör. Hästen kanske har ont någonstans? Felsittande utrustning? Eller om du rider i ridhus/paddock så kanske hästens bristande samarbetsvilja (?) beror på att den inte tycker det är roligt att träna där ? Kanske därför han beter sig som en "bångstyrig ridskolehäst"? (Mkt svårt för mig att veta eftersom jag aldrig har träffat er) men eftersom hästen inte verkar vara så glad och samarbetsvillig så kanske du bör fundera på att träna ute i naturen ? Det gör iaf jag näst intill varje dag, 1 dag per 2 veckor rider jag i paddock ungefär, tror att de flesta hästar föredrar att träna i skogen/på en äng/övr. natur. Nyckeln till all bra och vacker ridning är att hästen har roligt!

Lycka till !

Tack för alla svaren!
Det handlar nog om att han inte tycker att det är kul att jobba i ridhus.
Vid ridning ute i skog och mark har han en underbar bjudning, och det är aldrig några problem. Så signalsystemet finns nog redan där, det är i ridhuset eller på utevolten som det blir problem, där är han en helt annan häst. Han liksom bara "slocknar".

Han är likadan när ägaren rider honom. Hon (och tränaren) säger att det gäller att visa honom vem det är som bestämmer, och är ganska hård mot honom, kan jag tycka. Men att vara hård verkar inte funka så bra, men det kanske är jag som är alldeles för mesig :confused: Och det är där som jag återkommer till mitt dilemma, hur kan man få med sig honom även om han nu inte tycker att det är så roligt? Eller är det "hårda tag" som gäller?

Till en viss punkt är det väl bara att acceptera att han helt enkelt inte tycker om att jobba i ridhus/volt. Som det är nu så rids i ridhus ca 3 ggr v. Resten ute.

"hårda tag" är ju liksom att tvinga fram något från hästen, så det tycker jag att du kan utesluta, och det förvånar mig inte att du tycker det verkar som att vara hård inte fungerar. Hästen ska tycka det ni gör är roligt, och det kan man inte tvinga någon häst att tycka. Olika hästar tycker om olika saker, precis som människor. Vissa hästar gillar inte att ridas i ridhus och vissa gillar det mer. Gör något annorlunda med honom, kanske löshoppa, träna trick-training, promenera, träna honom via handen, löslongera/longera eller något helt annat tills du har kommit på vad just din medryttarhäst tycker är roligt. Om han nu inte tycker att det är roligt att träna dressyr, så måste man försöka göra något roligt utav det. Beröm honom mkt när han har gjort något bra, t.ex en fin öppna, och uppmuntra honom. Beröm är jätteviktigt, speciellt för en sådan ung häst, han måste förstå när han har gjort rätt, han måste uppmuntras, veta att han är duktig. Men som jag skrev i mitt första inlägg, försök att träna dressyr ute i naturen. Omgivningen betyder mkt. En glad häst gör så mkt bättre ifrån sig än en olycklig häst. Hästen måste ha kul, det är då man får det bästa resultatet. :)
Hoppas att det blir bättre! Lycka till!

Jag hade samma problem med min tidigare medryttarhäst. Men det var bara att kämpa på, försöka hitta nya lösningar. Rida ut mycket, träna för tränare, göra något nytt. Försöka komma överrens helt enkelt, och det gick tillslut!

"hårda tag" är ju liksom att tvinga fram något från hästen, så det tycker jag att du kan utesluta, och det förvånar mig inte att du tycker det verkar som att vara hård inte fungerar. Hästen ska tycka det ni gör är roligt, och det kan man inte tvinga någon häst att tycka. Olika hästar tycker om olika saker, precis som människor. Vissa hästar gillar inte att ridas i ridhus och vissa gillar det mer. Gör något annorlunda med honom, kanske löshoppa, träna trick-training, promenera, träna honom via handen, löslongera/longera eller något helt annat tills du har kommit på vad just din medryttarhäst tycker är roligt. Om han nu inte tycker att det är roligt att träna dressyr, så måste man försöka göra något roligt utav det. Beröm honom mkt när han har gjort något bra, t.ex en fin öppna, och uppmuntra honom. Beröm är jätteviktigt, speciellt för en sådan ung häst, han måste förstå när han har gjort rätt, han måste uppmuntras, veta att han är duktig. Men som jag skrev i mitt första inlägg, försök att träna dressyr ute i naturen. Omgivningen betyder mkt. En glad häst gör så mkt bättre ifrån sig än en olycklig häst. Hästen måste ha kul, det är då man får det bästa resultatet. :)
Hoppas att det blir bättre! Lycka till!

Ja, jag får kolla vad han är på för humör och anpassa träningen till det. Vissa dagar duger inget för "unge mannen (=läs valacken) och han kan vara ganska "stoig" av sig om man nu får säga så:laugh:
Idag var han som en lus, ville inget, ja, spöt brydde han sig inte alls om...och jag kände att jag klarar ej denna häst, kanske måste jag skaffa mig en annan ,fast det vill jag inte heller... Så fort det blir ljusare blir det mer träning ute i skogen!

Mitt sto går emot skänkel ibland och vill inte gå framåt. Hon föredrar vägen mot himlen. Jag rider aldrig med spö eller sporrar när jag jobbar henne på marken och jag brukar ignorera hennes idéer och försöka tänka framåt.
Ibland vill hon inte gå bra i trav, då får jag sakta ner till skritt och jobba uppåt till traven. Bråka lite i skritten först tills hon ger sig, dvs fortsätta ge samma hjälper tills hon accepterar dem. Och sen trav - inga problem alls!!!
Funkar inte din häst så bra på galoppfattningar hade jag försökt rida mycket övergångar, skritt, trav, halt, trav, halt, skritt. Ja, variera en massa och när det känns som han verkligen lyssnar kan du jobba med galoppfattning. Om det är tråkigt för honom att gå i ridhus/paddock så skulle jag inte tro att det beror på miljön utan hur man rider.
Mitt sto är omöjlig att rida om det inte händer mycket inne på banan, dvs långa galoppass 10 varv. Då gasar hon på till slut för hon blir annars uttråkad.
Så gör massor av olika övningar, se till att det händer något nytt hela tiden som gör att hästen måste vara på sin vakna sida.
Om den hästen är ordentligt riden ska den kunna galoppfatta från skritt. Då kan du ju skritta och galoppera mellan varannan bokstav, eller galoppera på den öppna delen av volten och skritta den stängda delen av volten.

I mitt fall fungerar det att ignorera min häst knäppa idéer och gå tillbaka till skritt och jobba uppåt därifrån. Vi har tyvärr inga bra ställe i skogen att dressyrträna, hon blir så himla spänd och tittig också (inte gått mkt i skogen innan jag köpte henne, från Norrland och där var det dåliga uteridningsmöjligheter tyvärr. Är hopphäst) så jag föredrar att trimma på ridbana. Prova ignorera och inte bestraffa honom/spöa när han inte vill. Vill han inte galoppera så kontrollera gas/broms i andra gångarter, känns han framåt så prova fatta galoppen. Vet att det är svårt att rida ut i skogen nu under den mörka halvåret :cool:

Edit: Min häst rids 2-3 dagar i veckan inne på volten, tömkörs en dag där. Resten vila/uteridning. Inga protester än så länge :D

Senast ändrad:

Hei alla, Jag har en medryttarhäst, en underbar halvblodsvalack på 6-år, snäll i all hantering och allmänt gosig, underbar häst helt enkelt! På marken!

Problemet som jag brottas med är att han inte kan så mycket och vissa dagar så är han värre än en bångstyrig ridskolehäst. Går inte fram för skänkel, Galoppfattningar är värst vissa dagar, lägger jag till spö blir han bara sur. det blir en kamp som jag inte tycker vi ska ha.

Jag vill ju inte tvinga honom att göra som jag vill, jag vill få honom med mig, att han ska tycka det är kul.

Jag tror inte på att "piska" hästen till att göra det jag vill, det känns inte rätt. att det är så vi ryttare ska göra.

Ni duktiga rutinerade ryttare här på bukefalos, kan ni inte ge mig lite råd och tips om hur jag kan jobba vidare med min medryttarhäst så vi kommer till ridning nån gång! Tack på förvä!!!! :p

Hej! Jag tror ju att man ska rannsaka sig sjalv i lagen som detta, i forsta hand. Det ar ju tydligt att hasten inte tycker att det ar speciellt trevligt att jobba. Men varfor? Hastar ar ju ganska anpassningsbara individer, det ar ju darfor det ar relativt latt att trana dem och fa dem dit man vill. Vissa hastar ar svarare att overtyga dock. Nar en hast sager ifran sa anser i alla fall jag att man maste ta det pa allvar, for att undvika forslitningsskador pa hasten, elller olyckor. Denna "olydnad" skulle kunna bero pa:

1) Hasten forstar inte. Om du tex ger vad du kallar "hoger galopp skankel" som for dig betyder att du vill att hasten ska fatta hoger galopp, men samtidigt hanger med din hogra hoft och darmed ger helt fel signaler med din kropp (dvs du satter hasten ur balans och gor det svart for honom att utfora uppgiften) sa kommer han naturligtvis att bli forvirrad. Det kanns obehagligt for honom att fatta hoger galopp. Vissa hastar gor det anda om man pressar lite, vissa hastar koper det inte (vilket ar sunt och halsosamt for hasten da den sparar sig sjalv).

2) Hasten upplever obehag, vilket naturligtvis hanger ihop med 1). Kanske den tex gar forbojd for ofta och darmed aldrig har mojlighet att hitta balans och kunna bara ryttare och samtidigt utfora arbete pa ett behagligt och effektivt satt? Kanske den inte ar rakriktad och har for mycket tyngd pa framdelen och da speciellt ett av frambenen?

Ovanstaende ar bara exempel, jag har naturligtvis ingen aning om vad som ar problemen, men jag tror att det ar sa man far tanka. Om du kunde hitta en ridtranare som kan hjalpa dig vore det ju det basta. Nagon som kan se allt det dar.

Lycka till!!

Tack Muppia och Sombre för många kloka tankar och tips! Håller med er, det är nog inte bara det att han inte trivs att bli riden i ridhus utan hur han rids... ska byta tränare tror jag.
Det har ju inte hjälpt så mycket hittills. Får se hur det går, vi har samma tränare, ägaren och jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 794
Senast: pajaztar
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama