vad ska jag göra???

mataii

Trådstartare
Köpte i augusti en 3 årig frieser/tinker korsning som precis blivit inriden. Han har varit världens mysigaste, snällaste och säkraste häst. Reagerar inte på något, framhoppande djur, bilar, traktorer, skrikande barn, hundar m.m struntar han totalt i! Funkar utmärkt att rida ut själv eller i sällskap med annan häst, även haft honom som ledarhäst på turridningen jag jobbar på - allt har fungerat felfritt!

Denna ljuva tid är nu dock som bortblåst, han är en helt annan häst. Det hela började för ett par veckor sedan. Vi kan vara ute i skogen och lunka och helt plötsligt får han tokfnatt och hoppar rakt upp i luften och gör alla möjliga och omöjliga krumbukter och bocksprång. Första gången åkte jag av, men klarade mig hyfsat, men resterade gånger (som upprepas varje ridtur) har jag lyckats sitta kvar. Hur ska jag hantera detta? Hittills har jag bara tagit tag rejält i honom så han ska sluta och rutit till, och det har fungerat just då, men det upprepas ju varje ridtur! Eller ska jag bara ignorera honom och rida vidare? Tycker dock att det har förvärrats, jag får inte riktigt kontakt med honom, och sist jag red var han nära på att sticka ut på en åker precis när han fått mig ur balans, men jag fick stopp på honom.

Vad ska jag göra? Jag vill inte behöva sitta och vara reda på såna här utfall komna från ingenstans!:(

Senast ändrad:
Sv: vad ska jag göra???

Han är bara tre år, det är nog bara unghästfasoner i honom.
Han kanske behöver en liten vila? Om han inte haft någon vila alls efter inridningen tycker jag du ska ställa av honom under vintern och ta tag i ridningen igen när det börjar gå mot vår. Han behöver tid att smälta allt han lärt sig.

Lycka till!

En treåring kan få sina ryck :D vore konstigt annars.

Men, som alltid så tycker jag att du ska kolla upp om hästen har ont någonstans. Det händer så mycket med en växande unghäst, så kolla av om hans sadel passar, om han trivs med den utrustning du ha, hur hans tänder är osv. Kolla upp om han har spänningar låsningar i några muskler

Ibland känns det nästan som att de som är snällast i början får de värsta unghästtagen efter ett tag...
Kan ju dock vara värt att kolla tex sadel, rygg, tänder.

Ha ha ha!
Ja, du är nog inte helt fel ute!
Min var gudasnäll att rida in men dom vilda bocksprången kom så småningom och dom kommer fortfarande vid 11 års ålder.

Bli arg och ta tag i hästen, sådär får dom inte lov att bete sig.
Givetvis under förutsättning att det är trots och bus och inte för att hästen har ont.

Det verkar ju helt klart som om detta inte är något direkt ovanligt beteende då...

Så ert tips är alltså bara att harva på och försöka sitta kvar så gott det går, och ta tag i honom så han fattar att han gör fel?

Kommer bli tvungen att rida själv nu ett bra tag framöver då mitt ridsällskap är gravid i 8-9 månaden... Är lite orolig att det ska hända något, att jag inte kan hålla honom och att han drar iväg med mig, vilket inte vore någon hit mit ute i ödemarken helt själv utan mobilteckning...
Är väl inte sådär jättesugen på att betsla upp en så pass ung häst, men i nuläget är han väldigt "trög" i munnen och även mycket okänslig överlag..
Eller vad tycker ni? Finns det något "bättre/säkrare" än det tredelade jag rider på nu? Någon annat?
Alla tips är varmt välkomna!:bow:

Det verkar ju helt klart som om detta inte är något direkt ovanligt beteende då...

Så ert tips är alltså bara att harva på och försöka sitta kvar så gott det går...

Fast någon skrev ju också att du kunde ge hästen en rejäl vila, och det tror jag också på. Mycket brukar falla på plats då med unghästar.

Lycka till

ja det förstås ja! Ska kraftigt överväga det nu. Är ändå sånt skitväder här just nu så man är ju inte så överdrivet sugen på att ge sig ut i regnet vissa dagar.
Tyvärr så går han i en jättetråkig hage just nu, och jag tror att han kommer få extremt tråkigt om det inte händer nåågonting. Kanske kan gå ut på promenader och pyssla med andra saker ändå, fast han har vila? Andra tips på sysselsättning?

Är inne i liknande sits med mitt sto (fyller 8 i april); hon fick vila september - en-två veckor sen pga tryck i av gamla sadeln och brist på ny sadel. Innan vilan var hon helt fantastisk; lugn, mysig, framåt, glad, svarade fint, vid läskiga saker stelnade hon/hoppade till men sen fine.. Nu är hon oberäknelig, exploderar utan förvarnning när vi rider med andra och håller igång det resten av ridturen, vill inte galoppera, surar till, om hon blir skrämd av något så drar hon ner huvudet och sticker iväg (ibland några språng, ibland många meter..). Kopplar det delvis till att hon har tråkigt nu (hagarna nästan förstörda av vätan, behöver frysa på så att de kan gå i andra hagen); står mycket inne :( .
Jobbigt är det när hästen bara förändras, man får backa några rutor och försöka att andas djupt. Håller med föregående om att han kanske behöver en liten vila? En paus så att han får tänka lite, så att säga.

promenera i skogen och på vägar m.m. (fortsätta på miljöträningen), jobba lite NH kanske, jobba lite med ev. läskiga saker från marken (t.ex. gå över presenningar?). ;)

Hjälp... tinkern är iaf verkligen inte klar varken i huvudet eller kroppen vid 3 års ålder... vet inte hur friesern är.

Om hästen varit supersnäll hela tiden, varför skulle han plötsligt blivit galen??

Du verkar ju ha gjort ganska mycket med honom om du tom haft han på tur, han är troligast SLUT och behöver vila kropp och knopp. Bäst skulle ju vara att flytta honom till en roligare hage, så han har att göra lite kul grejer när han vilar. En trevlig buskompis brukar vara lämpligt i den ålder.

Men lär dig framförallt att lyssna på hästen, han förklarar att något är fel, han har kanske ont, eller så är han bara supertrött i huvudet.

Lycka till!

promenera i skogen och på vägar m.m. (fortsätta på miljöträningen), jobba lite NH kanske, jobba lite med ev. läskiga saker från marken (t.ex. gå över presenningar?). ;)

Ja det håller vi på med nu, dock får han ibland såna tokryck även vid hand....
Annars lyssnar han jättebra på mig, går snällt som hund bakom mig, stannar när jag gör det o blabla

"Tyvärr" tycker han inte något är läskigt, så det finns inte så mycket att träna på där. Man gör i stort sett vad som helst med honom och han ställer snällt upp...skulle lätt kunna förvandla honom till en vårrulle med lite hjälp av en presenning:D

Tänkte att han skulle få springa av sig lite idag så jag släppte ut honom i en av sommarhagarna som står på vila nu, och fytusan vad han sprang och bockade! Men rätt som det var la han i högsta växeln och seglade över staketet!! Som tur var kom han glatt tavandes när jag ropade på honom, men tänk om han inte gjort det:confused: Vet inte hur jag ska göra. Det är ju helt solklart att han behöver springa av sig, men vet inte om jag vågar släppa ut honom i hagen om han nu har fattat att man kan komma ur den.....usch...det är pest eller kolera det här. Har ni något förslag?

Hjälp... tinkern är iaf verkligen inte klar varken i huvudet eller kroppen vid 3 års ålder... vet inte hur friesern är.

Om hästen varit supersnäll hela tiden, varför skulle han plötsligt blivit galen??

Du verkar ju ha gjort ganska mycket med honom om du tom haft han på tur, han är troligast SLUT och behöver vila kropp och knopp. Bäst skulle ju vara att flytta honom till en roligare hage, så han har att göra lite kul grejer när han vilar. En trevlig buskompis brukar vara lämpligt i den ålder.

Men lär dig framförallt att lyssna på hästen, han förklarar att något är fel, han har kanske ont, eller så är han bara supertrött i huvudet.

Lycka till!

Nej jag är väl medveten om att han har några år kvar tills han är färdigutvecklad både i huvudet och kroppen. Har naturligtvis inte ridit något hårt, utan mest lullat i skogen varierat med lite tömkörning på vägarna, så han kan omöjligt vara helt slut.

Tyvärr finns det inte någon roligare hage förrän jag flyttar honom i april, dock kommer han få en ny kompis nu på dryga ett år som är leksugen som få..... Hoppas det blir någon förbättring....

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 679
Senast: Soffan74
·
Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
3 074
M
Träning Tänkte ta det här i min gammla tråd, men då får jag säkert inga svar. Min nya unga valak har ju haft lite egna ideér om hur saker och...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 511
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden