Vad ska jag göra?

enjoyable

Trådstartare
Det finns en liten grårandig/vit katt som springer runt mitt elevhem på skolan. Den är extremt folkskygg. Har sprungit runt här några veckor nu och när jag lyckades komma lite nära den igår så såg den inte ut att må helt 100.
Efter lite snackande med våran internatföreståndare så ringde jag till katthemmet i Halmstad och frågade lite vad jag skulle göra. De enda dom sa att jag kunde göra är att mata den så den inte fryser ihjäl. Dom sa åxå att de nog var lönlöst att lägga ut en annons om en upphittad katt de troligtvis inte finns någon som äger den...
Vad ska jag göra med den? Ska jag köpa lite mat och hoppas att den börja ty sig till mig eller ska jag bara låta den vara?
Tacksam för hjälp då jag är mån om dessa små liven och mår fruktansvärt dåligt när jag ser katter som mår dåligt och far illa...

Sv: Vad ska jag göra?

Jag vet inte vad du "ska" göra. Men jag hade nog försökt mata den och få den mindre skygg för människor så man kanske kan fånga in den och försöka ge den ett hem. Stackars lilla katt

Självklart ska du inte låta den vara!
Konstigt att katthemmet inte ställer upp med en fälla och hjälper dig fånga in den. Du kanske kan fråga dem om det? Eller kontakta ett annat katthem?
Under tiden, mata den som Snäjkie säger, och om möjligt se till att den kan komma in någonstans så att den inte fryser ihjäl. Förhoppningsvis blir den med tiden så "tam" att du kan få tag på den. (Det kan ju gå fort också, så se gärna till att det finns en dörr öppen till djurhem eller liknande som kan ta hand om den.)
Men först och främst: se till att den får mat. Lycka till och :bow: för att du bryr dig!

Har du några möjligheter att ta in den själv? Eller du någon som kan göra det?

Katthemmets något svala svar berodde säkert på att deras stora flaskhals är just platsbrist. Om det är någon som ställer upp som jourhem / fosterhem brukar det lossna med deras hjälp...

Om du köper kattmat, och det finns flera typer, så håll utkik efter kattungemat. Brukar vara bättre än vuxenmaten, detta är speciellt synligt på de billigare fodersorter. Ett annat alternativ är varianterna för den aktiva katten.

Att börja ge den mat är ett bra första steg. Men att ge mat åt den hungrige är visserligen fint, men bra blir det först när du planerar för nästa steg. Dvs att du eller någon annan tar in den, etc... Eller nåt sånt. :)

Lycka till och tack för att du bryr dig!

Senast ändrad av en moderator:

Katthemmets något svala svar berodde säkert på att deras stora flaskhals är just platsbrist. Om det är någon som ställer upp som jourhem / fosterhem brukar det lossna med deras hjälp...

Det jag menade med att katthemmet borde ställt upp med en fälla var att det hade ju underlättat även om ts eller någon annan själva skulle ta hand om katten tills vidare, eftersom katten verkar vara skygg och kanske svår för ts att få tag på.

Det jag menade med att katthemmet borde ställt upp med en fälla var att det hade ju underlättat även om ts eller någon annan själva skulle ta hand om katten tills vidare, eftersom katten verkar vara skygg och kanske svår för ts att få tag på.

Jarå, det tycker jag också. Men jag tror på det jag sa ändå... De kanske inte ville ge sig in i diskussioner.

delvis kl

Tack alla för era råd. Men problemet är ju att jag inte får har djur på mitt rum på internatet. Och ett annat problem som jag har är att jag åker hem helgen nästa vecka och är hemma i 4 veckor. Har åxå tre små missar hemma så jag kan heller inte ta hem den om jag nu lyckas få tag i den :(
Kände mig lite "övergiven" av katthemmet när de inte ens tog upp nått om hur mkt platser de har där.
Nu har jag iaf inte sett till missen på nån vecka :( Hoppas inget olyckligt ha hänt det lilla livet..
Usch, tycker inte om att veta att den finns häromkring, när den heller inte såg ut att må så bra...

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama