Vad ska jag göra?

W

Whatahotgirl

Jag har en häst som är lite krånglig att rida.
Han är precis lagom mjuk och har lagom mycket sug i höger tygeln och underbar vänstergalopp.
Men när man ska ställa och eller ta i vänstertygeln är det som att ha en sten i slutet av änden. Hästen är som en planka att ställa åt vänster. Han har jättesvårt för vänstergaloppen, när han väl får rätt galopp så är den fyrtaktig och springig.

Vi har kollat upp hästen och den är helt frisk.
Den är väldigt spänd av sig själv men går att rida lungt i vänstervarv.

Hästen är 11 år kan tilläggas.

Tips?

:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra?

Börja i skritt att försöka ställa och böja åt vänster.
Sitt inte och nöt på volt utan rid lite "kringelikrokar" och gå över i höger varv också. Var nog att få med bogarna. Tänk på att vrida om innerhanden, så du ställer i nacken, och tag ledande tygeltag så att du visar hästen vad du vill, samtdigt som du lägger vänster skänkel lite längre fram än normalläge.
Sen när det fungerar kan du gå över i trav och fortsätta på samma sätt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 314
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 320
Träning Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska...
Svar
10
· Visningar
2 921
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix