Vad ska jag göra?

Mish

Trådstartare
Min 3 åriga häst verkligen vägrar lyfta på ena hoven ibland när man ska kratsa, men det är verkligen bara ena hoven den enda utan strumpa, dom andra har blivit mycket bättre och dom lyfter han nästan genast, men ibland är han dum på dom med,bak hovarna är absolut inga problem dom lyftar han direkt när man släppt ner fram hoven.

Hur ska jag nu träna?
Några smarta tips jag inte tänkt på?

tacksam för allt då han inte går att sko i dags läget då hovslagarn vill att han ska lyfta snällt på alla innan hon skor:crazy:

Sv: Vad ska jag göra?

Som alltid när man tränar hästar så gäller det ju att lära hästen att om den gör på ett visst sätt så får den belöning i form utav att den blir befriad utav ett tryck eller störande moment. Tänk efter hur din häst tänker när du drar i hoven och trycker dig mot honom, kanske: nä nu börjar hon igen med det där knuffandet å dragandet, men jag ska nog stå ut hon kanske slutar snart. Försök att få hästen att tänka: å nej va jobbigt nu e det bäst att lyfta hoven för att han ska sluta så snabbt som möjligt.
Alltså testa lite olika saker som kanske fungerar bättre och som blir FÖR jobbigt för hästen att stå ut med. Å då menar jag ABSOLUT inte att skada hästen. Kanske dutta med ett finger på ett ställe på benet som hästen inte tycker e så behagligt eller nåt, och sluta inte bara för att du inte får nån reaktion direkt, ge inte upp! det e bara å testa sig fram :)

Lucka till!!

Vägrar hästen lyfta benet är det bara att klämma på kastanjen. Det är ett superbra trick.

funkar verkligen det ? låter lite knasigt men värt ett försök:P

När hästen börjar lyfta på benet, träna den på att hålla upp benet bara litegrann och bara några sekunder i taget innan du låter den släppa ner benet och vila+få lite beröm.

Kräv inte att hästen skall lyfta "hela vägen upp" på en gång, men börja snabbt att kräva lite högre lyft innan du låter den ta ner benet igen.

När hästen börjat lyfta "hela vägen upp" så övergår du till att låta den hålla benet uppe längre tid innan den får ta ner benet igen.

En sak i taget alltså, så kommer resultatet snabbare.

Detta går bra att göra med clickerträning med, ifall du eller hästen hellre vill arbeta med positiv förstärkning (önskat beteende=belöning) än negativ förstärkning (önskat beteende=eftergift från tryck)

Träna ofta på att lyfta hovarna. Håll inte så länge så att hästen sliter åt sig hoven. Du ska släppa den själv.

När du ska lyfta den svårlyfta hoven kan du antingen ställa en fot på hoven och luta dig mot hästen eller (precis som ramonarunds beskrev) vrida lite på kastanjen (konstigt att så få känner till detta egentligen, när det fungerar så bra).

funkar verkligen det ? låter lite knasigt men värt ett försök:P

Det funkar faktiskt :bump:

Var noga med att alltid börja med att ta mjukt kring kastanjen, öka trycket efter 3 sek, lyfter han fortfarande ökar du ytterligare efter 3 sek, lyfter han fortfarande vrider du kastanjen hårt tills han lyfter.

I början måste du släppa trycket direkt när han gör en ansats att lyfta, sedan ökar du kraven tills han själv håller hoven så länge du vill.

TAckar verkligen för förslaget om kastanjen funkade ju super varför har man aldrig testat det förut:)

Jag har inte hållit på särskilt mycket med unghästar men det jag tyckte att jag märkte de gånger jag skulle kratsa hovarna på dem var att de inte hade särskilt bra balans. De åkte både hit och dit medan jag höll i hoven, precis som om de höll på att tappa balansen. Kan ju vara att han är högerhänt/vänsterhänt och helt enkelt tycker att det är extra svårt att hålla balansen när du lyfter just det benet. I så fall lär det ju bli bättre ju äldre och mer vältränad hästen blir.

Promenader på skogsstigar brukar ju vara bra för balansen.

Okej, han har blivit mycket bättre nu sen tipset med kastanjen

Härligt att det blivit bättre :bump:
Jag är övertygad om att det är bättre att lära hästen att själv lyfta på ett kommando, då kan den ställa sig i balans innan den lyfter.

Härligt med folk som söker andra sätt att lösa problem på, och testar nya annorlunda saker :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar