Vad ska jag göra??!!

sannaaah

Trådstartare
Min häst har blivit väldigt konstig...

Idag när jag red gick vi in på en grusväg där det stod några ensilagebalar på ett släp. Det blåste och lite plast var löst som blåste runt lite och det var givetvis livsfarligt. I vanliga fall hade det gått att bara klapp, prata och "klämma" förbi honom utan större problem. Men inte idag inte.

Han stannade och direkt jag la på skänkeln reser sig hästen rätt upp om och om igen, vänder och försöker sticka hem. Vi stannar och försöker vända och samma sak igen och igen. Tillslut får jag fram honom några steg och går in på ängen bredvid vägen. Där flyger han åt sidan, springer hemåt, stegrar, hoppar, blåser upp sig och beteer sig allmänt knäppt. Tillslut lyckas jag rida honom lite på volt och jobba honom men sen bara helt plötsligt när jag lägger till skänkeln slår han mot den, flyger rätt upp i luften och drar iväg med mig. Får honom iordning igen.. och så tjuter han till så där som hästar kan göra bockar och flyger och har sig.

Så jag gav upp och red upp i skogen där han skötte sig exemplariskt! Gick superbra tillochmed i galoppen där han inte brukar orka bära sig riktigt än men det gick super. Inte några vrångheter alls inte tittig alls utan bara helt superlydig och snäll...

Jag känner mig fruktansvärt osäker på honom nu, det känns som att sitta på en bomb som gå sprängas när som helst! Jag tycker inte det är kul att rida när det är såhär och jag funderar på att låna ut honom..men hur lätt är det att hitta nån som vill riskera livet för att rida till nån annans häst liksom?

Hur ska jag göra för att få honom att lita på mig? Det lär han ju uppenbarligen inte göra eftersom han flippar ur helt när han blir rädd för något.

Vet inte om han bara blir livrädd, är våryster, vrång, har ont nånstans (borde inte vara så eftersom han sköter sig bra i skogen och så har han fått ryggen kollad nyss), eller bara han överskottsenergi. Har dragit ner på havren nu och ska se hur han beteer sig några dagar framöver..

Han är ju så snäll annars... vill ha tillbaka min supersäkra fd ridskolehäst!

grandehuvudgrs-1.jpg

Hjälp :confused: :cry:

Sv: Vad ska jag göra??!!

Puttar lite.....

Sitter och funderar vad sjutton jag ska hitta på för att få tillbaka min lugna klippa till häst :cry:

Du tror inte att han kan ha vårkänslor eller att han försöker testa dig? Hoppas iallafall att det löser sig :)

Var det bara den här enda gången han gjorde såhär? Kanske kan vara en kombination av de saker du tog upp. Överskottsenergi (kanske pga av för mycket foder?), vårkänslor, han kanske testade dig eller så kanske han helt enkelt var rädd.

Jag tycker inte att du ska förstora upp det och tänka på det så mycket, han uppförde sig ju så bra i skogen. Tycker det låter bra att du ger lite mindre havre ett tag (nu vet ju inte jag hur mycket han får men...) och så kanske du kan testa att rida förbi balarna igen om de står kvar. Kanske du kan ta en promenad med honom om det inte ligger för långt ifrån stallet.

Jag förstår också att du känner dig osäker på honom. Min häst hade en period under tiden jag ägde henne då hon testade mig så mycket att jag var rädd varje gång jag red. Så jag förstår dig som sagt.

Hoppas att det var till någon hjälp även om jag inte hade något konkret svar på ditt inlägg.

Lycka till!

Nej han har krånglat på den där vägen många gånger men aldrig så mkt som idag! Hatar att känna mig osäker på min egen häst som varit lugnet själv förut. Det är inte bara höbalarna utan hela den där vägen har brukar krångla på. Men aldrig när vi är på väg hem....såklart :smirk: .
Hästskrälle.

Trodde aldrig jag ens skulle tänka tanken att låna ut honom men nu börjar jag fundera mer och mer på det för som det är nu så är det INTE kul alls!

Vet inte om jag vill utmana ödet att rida förbi där igen på ett tag... Usch jag känner mig som världens största fegis, och jag brukar inte bli rädd i första taget, men det var så obehagligt att rida idag.. Kändes som att han skulle kunna explodera och skicka av mig när som helst :crazy:

Säger som dom andra, oroa dig inte.. kan ju vara vårkänslor och lite full i fan i dom den här årstiden :devil:

Fast min häst har sedan jag fick honom betett sig så att han kan gå förbi "nåt läskigt" 50 gånger och 51:a gången vi går förbi är det skitfarligt!
Han är 9 år nu och beter sig fortfarande som en unghäst.. Ibland blir man så trött och vet inte om man ska skratta eller gråta.

Men han har alltid gått förbi i alla fall.
Fast sedan jag fick hem honom från fodervärden så har han försökt vända eller resa sig ibland, fula olater! :mad:

Stackarns dig! Vet hur det känns och det är inte kul! :(

Hur länge har du haft hästen? Kan vara att han testar dig. Många ridskolehästar piggnar till rejält efter att de kommit till privata ägare, mängden motion och rutiner ändras massor för dem.

Kolla upp tänder och rygg också, så att han ite har ont (spec som han reser sig...) och försök ha med dig någon kompis när du rider ut. Och om han verkar jobbig, hålls i paddocken, longera, promenera ut till fots - sätt dig inte i en farlig situation. Du är inte feg som är rädd, du är helt förnuftig. Bara en idiot tycker att det är kul och ofarligt om en häst beter sig som din tydligen gjorde idag.Om det verkar vara testning kan det kanske hjälpa att rida för en tränare. En kompis som hade problem fick "uterittslektioner" med en tränare som red ut tillsammans med henne när hennes häst bråkade rejält.

Lycka till!

Hur är han att rida där tillsammans med en eller flera andra hästar? Beter han sig lika illa då eller är han lugnare?

Kan du be någon annan person rida honom på den vägen och se hur har gör då. Om han krånglar lika mycket med den personen är det ju hästen som det är fel på. Gör han inte det kanske han gör sådär för att han vet att du blir rädd och osäker och vet att han får vända om när han gör så.

Min beteer sig också som en 4 åring men han är ju 14 i år den galningen...

Kände att jag hade kontroll på han små olater förut (när han bara var pigg och busig ) men nu har det snart gått för långt. Vill inte att det ska sluta med att jag inte rider alls..

Usch inte roligt om hästen är så tossig att man känner sig otrygg!

Men du, hur är det med mineraler?
Har du analyserat foder och har räknat på vad han får i sig i mineralväg?

Vissa hästar kan bli sådär knäppa, överspända och få fnatt vid ologiska tillfällen när de har en brist på magnesium.

Sen kan det ju förstås vara vår-pigghet, 14-årskris eller allmänt testa matte ;) men han är ju inte sto och kan inte skylla på vårbrunst som brukar göra mitt sto till en liten ragata vid första brunsten :angel:

Han är bättre om nån annan häst är med men jag brukar oftast rida själv. Finns bara en till häst som är igång i stallet och det är en liten b-ponny.

Ska se om nån vågar rida honom :( . Han får ju inte vända med mig heller. Idag vände jag efter att han tog några steg framåt så han fattade att det var jag som vände inte han.

Elea:
Jag har haft honom i två år i sommar och han har inte testat mig eller fått några "tokspel" förut .Förutom att han är mkt mkt piggare sen han slapp ridskolan. Tänderna blev kollade i december och ryggen i februari så jag tror inte han har ont. Jag har visserligen ny sadel men den är inprovad av sadelinprovare och han gjorde lika med hoppsadeln också.

Ska longera honom lite imorn och se vad han hittar på.

Det där med mineralerna har jag inte haft en tanke på! Han äter kraftgrund och havre men kanske inte får i sig tillräckligt ändå.. hmmm

Höet är inte analyserat heller.... ska ta tag i det genast!

Då håller vi tummarna för att det är magnesiumbrist!
Om jag förstått det rätt så gör en magnesiumbrist att de inte kan kontrollera sina muskler som vanligt och det sätter sig ofta också på skallen, kanske för att hästen inte känner igen sin kropp och när kroppen är spänd blir hjärnan "spänd"??

Har du inte analys på fodret kan du ju skicka in det, kostar 5-700 kr, men trots att jag till högsta grad förespråkar analys på fodret så man slipper smällar som mineralbrist eller att de tappar massa muskler pga proteinbrist, så hade jag personligen väntat och istället satsat helhjärtat på analys till hösten.. För det är ju 2 kanske 3 månader till som de äter grovfoder, sen blir det väl bete?

Jag hade köpt ett spann Miner Blå OCH en burk extra magnesiumtillskott om jag var du.

(vill du ha tips i höst/inför hösten om foderstat kan du PMa mig om du vill)

Hur många kilo grund och havre får han?

Om jag var du skulle jag avvakta med att rida/sätta upp nån annan, köpa mineraler imorgon och longera, tömköra, lösgaloppera eller göra nån annan motionering som är riskfri för dig och ge det en vecka minst för att se om han lugnar sig.

Du ska se att du får din gamle kompis tillbaka!
Tappa inte hoppet.

Det ska jag absolut göra! Även om det inte är magnesiumbrist så kan det väl inte skada.

Jag håller precis på att sätta igång honom så han får bara ett halvt kg grund och 1/4 havre om dagen.

Känns bättre nu när jag läst era svar :bow: Kändes hopplöst idag efter ridturen!

Kanske är vårkänslorna bara som spökar, min är ett yrväder just nu och allt som rör sig och blåser är döläskigt. Men han brukar lugna sig om inte jag gör så stor grej av det, men alla dunkar ju inte så, tyvärr.

Fungerar det inte om du hoppar av och går fram och visar honom "det farliga"? Vet inte om man bör göra det, men jag gjorde så med min när han var yngre, hoppade av, gick fram och visade i lugn och ro, hoppade upp igen och red vidare som om inget hade hänt.
Tyckte det var bättre, eftersom jag då var på marken och kunde könna mig trygg, vilket han nog också kände av.

Har precis varit på kurs med min 03:a som mer än gärna ställer sig på bakbenen när det blir läskigt. Kursen var för en kille som tränar polishästarna i Malmö. Kursen gick ut på att få hästen att gå förbi "otäcka saker" och ffa hur man som ryttare skulle hantera såna situationer som du beskriver.
Först gick han noga igenom sitsen som givetvis skulle vara lodrät, släppa knäna från sadeln, lätt böjda armbågar osv...
Sen fick vi göra volt tillbaka enbart med vikthjälper liksom "välta" hästen runt. man såg otroligt löjlig ut när man lutade sig innåt och bakåt. När vi gjort detta ett par gånger och hästarna var med på det var det dax för första farligheten, ett uppfällt vitt parasoll. När vi skulle förbi skulle vi luta oss mot det otäcka ställa hästens huvud från otäckheten med bestämd hand och med andra handen gnida hästens manke.
Nu kom ju inte jag så här långt vi kom inte ens i närheten och hon stod på bakbenen i serie och jag åkte i backen. Han frågade om han fick sitta upp och hon stod på bakbenen med honom också men han la press på henne och så fort han kände att hon var på väg upp lätta han i handen och drev henne kraftigt frammåt med skänkeln. Samtidigt uppmanade han de andra att hela tiden rida förbi honom så han fick dragning förbi och ganska snabbt gick hon och jag satt upp och gjorde det utan problem. Sen skulle de gå över en presenning och hon stod på bakbenen men jag satt kvar och gjorde som han visat och det funkade faktiskt samtidigt som de andra hela tiden passerade oss. Presenningens bredd ökade hela tiden och till slut var den ca 5m bred och hon gick över, då började de röra på den i hörnorna och det blev lite mycket för henne igen men det gick att pressa henne över. Till slut "böljade" hela presenningen och hon gick rakt över.:banana:
Resten av sakerna han utsatte oss för, rök, rida i en tunnel av presenning, stor flagga i huvudet osv bekom henne inte.
Ville med denna utläggning ge dig några tips hur du kanske kan jobba med det och vara förberedd om det händer igen. Det är ju bra om du har någon säker häst med dig som kan visa din att det inte är farligt. Det hjälpte till när de andra hela tiden red förbi oss.
Givetvis ska du vara säker på att det inte är något annat fel på hästen men det kan ju inte vara fel att vara förberedd om det händer igen. Förhoppningsvis var det en engångs händelse om han inte visat dom tendenserna innan.
Jag är ivf inte kaxig när min ställer sig, tycker det är otroligt obehagligt och hon vinner...... men nu är det andra bullar och faktiskt har resandet nästan helt försvunnit för jag vet hur jag ska göra innan det går så långt. Kan verkligen rekomendera den här killen. Lycka till!!

Många hästar får ju vårtok.
Kanske är han "öm i pälsen" - vanligt på våren.
Vad gäller foder så kan även en överdriven högiva sätta griller i huvudet på en häst.
Gammalt ordspråk som säger Havre sätter sig i bena - Hö i huvudet.
Och lite OT - han har inte stått i Mariestad?

Vad gäller foder så kan även en överdriven högiva sätta griller i huvudet på en häst.
Gammalt ordspråk som säger Havre sätter sig i bena - Hö i huvudet.

Förlåt, men det där var nog det dummaste ordspråk jag någonsin hört! :rofl:
(har aldrig någonsin träffat på eller hört någon som har häst på fri tillgång som fått en "tossig" häst pga stora högiva!)
Blir de tokiga av för mkt färsk gräs med? :angel: :D

Jag har aldrig heller hört talas om eller varit med om att för mkt hö gett tossiga hästar:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar