Vad ska jag göra? :'(

Sv: Vad ska jag göra? :'(

Bra.

Det är alltid bra att gå tillbaka flera steg (som t.ex. att börja med småhinder) när det gått så långt som det verkar ha gjort i ert fall.

Jag tycker verkligen (kan inte understryka detta nog) att du ska ta hjälp av en tränare. Alltså ingen kompis eller någon i stallet som säger att den kan mycket, utan en riktig tränare som vet vad den gör och kan hjälpa er att lösa problemet.

Kan tillägga att jag hade en liknande situation med min häst för några år sedan, några månader efter att jag fått henne. Jag hade tyvärr ingen tränare till hjälp (det har jag nu och det har gjort att vi har höjt oss 10 cm per tävlingshelg i banhöjd sedan vi började tävla förra terminen(!). Men då, innan, löste jag det hela med att sluta hoppa helt i ca 3 veckor 1 månad. Därefter började vi igen, väldigt smått, och sedan byggde vi uppåt. Det gick bra och hon blev positiv till hoppningen igen :)

Lycka till!

Ps. Glöm inte att använda vikten när hästen viker av framför ett hinder. Om den glider mot höger så lägg all vikt på vänster sida. Det kan vara lite krångligt i början men när ni väl lärt er så fungerar det väldigt bra :idea:

Jag orkade inte läsa hela tråden, så nån kanske redan har skrivit det här, men men...

Det kanske inte skulle vara så dumt ta hjälp av en mental tränare:idea: Ofta sitter problemet i huvude på ryttaren och manvet inte vad man ska göra åt det själv.

Hoppa jättelåga hinder så hästen kan kliva över på typ pay and jump, eller klubbhopning och öka succesivt höjden när hästen änns säkrare.

lycka till! Peppdans :banana: :bump: :banana:

jag märker väl att han inte har ont. han hoppade jätte fint på framhoppningen utan problem! Jäte fint verkligen! Men så fort jag kom in på tävlingbanan så ville han annat..:confused: ja tror faktiskt att hästar kan jävlas och känna att jag skiter i att hoppaför att det är smidigast så. han kanske märker att han kommer ut från tävlingbanan snabbare om han vägrar.. Jag vet inte.. Men jag märker att han inte har ont.. Har enväl anpassad sadel som jag invensterade i våras för 12.000kr och han känns som vanligt..

En häst gör aldrig något bara för att jävlas. De kan inte ha baktankar med saker eftersom deras hjärna inte är utvecklad att tänka så. En häst har alltid en anledning att göra som den gör, det kan bara vara väldigt knepigt att komma på anledningen...
Oftast när man skäller på sin häst så är det tyvärr för att den beter sig som en häst... :crazy:
Bra att hoppa Lågt och ta hjälp av riktig tränare som andra skrivit!
Jag tror inte på att straffa hästar till att göra som man vill!
LYCKA TILL!

Hej!
Om du har kollat att din häst inte har ont utan att han bara tramsar med dej eller testar dej om han slipper. Så är det bara att vara bestämd visa att det är du som bestämmer och ha alltid som regel att du över, under eller igenom hindrerna och om han bryter ut åt höger så håll emot med höger skänker och kanske lägg spöt på bogen (inte slå innan han brutit ut). Det du måste tänka på är att du får inte ha tanken att han ska stanna utan måste lite på att han hoppar annars är det klart att han stannar om du tänker det..

Jag vet hur det är för min häst är precis likandan eller var! det är bara att kämpa och ett tips rid lite mer dressyr så han blir lydig och lyssnar på dej..

Lyck till!

Han kan mycket väl ha ont fast han hoppar som en gud på framhoppningen. Har varit med om det förr. Åk och kolla honom. Vad har du att förlora?

eeeeehhh.....

Jag håller helt med Fina, bra skrivet i alla inlägg. (Kanske beror på var du bor, min gamla hemby!!)

En häst som har ont kan visst hoppa jättefint några språng och sedan börja vägra, det är till och med vanligt vid tex ryggproblem eller dubbelsidiga inflamationer i frambenen. Jag tror faktiskt inte att du har förmågan att känna att hästen inte har ont.
En häst med tex kotledsinflammationer i båda frambenen ser inte uppenbart halt ut förrän man böjer och/eller bedövar lederna. De enda symptomen kanske är just att den har börjat stanna och är ngt stickigare i gången än vanligt.

En häst kan inte tänka så som du tror att den kan. Dess hjärna har inte förmågan att tänka handling och konsekvens på det sätt som du tror.

En sadel för 12.000 är ingen garanti för att den ligger bra, den kanske låg bra när du köpte den men inte nu. Jag bytte en 25.000 kr sadel till en för 7.000 kr för att hästen behövde det.

OM du utreder att hästen inte har ont och den fortsätter att stanna tycker jag som övriga att du ska ta hjälp av en riktig tränare och även läsa en bok eller gå en kurs i mental träning.
Eller låter en riktigt duktig ryttare hoppa den och helt opartiskt utvärdera hästens beteende.

Jag tycker att du verkar ha skygglappar på dej när det gäller din häst och dess problem... har den fysiska problem kan du förvärra dem genom att ignorera problemet och det kanske inte ägaren till hästen skulle uppskatta. För att inte tala om skuldkänslorna du kommer få efteråt!!

Vi har många privatponnyryttare på min klubb som har haft samma problem! Några av dem har då provat att ändra på träningen och till exempel bara hoppträna i skogen, eller så låter de ponnyn vila från tävlandet lite, så att den får viljan tillbaka igen!

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III