Vad ska jag göra? :'(

H

hon_med_skäcken

Allt detta vägrande och stannade på hinder har gjort mig galen!
Jag har en lånehäst som jag haft ett år nu.. Vi har tränat hoppning och dressyr och jag har tävlat lite grann.. Han har alltid varit lite "tittig" på tävlingar men det har gått hyfsat bra ändå. Han hoppar som en kung när han väl hoppar.:crazy:

Det verkar precis som han har kommit i en ond cirkel nu för det sista när jag har tränat och när jag har tävlat har han börjat stanna på hindrerna!:mad:
Förra tävlingen vägrade han ut sig första klassen (90cm) och
idag tävlade jag igen och jag var taggad som aldrig förr! Men han vägrade ut sig i båda klasserna! Och han stannade alltid på första hindret! Något jag oxå har kommit på är att han alltid viker till höger.

Men han gick så himla bra på framhoppningen! SÅ jag börjar tro att han vill vägra ut sig när man kommit in på tävlingsbanan för att komma ut så fort som möjligt?:confused:

Det är så himla tråkigt! Jag vet att han kan och det märks på honom att han inte är rädd eller har ont.. Han retas med mig! Jag har använt spö och jag har sporrar men han är helt BLOCKERAD:eek:

Vad kan man göra i min situation? Vad kan man straffa hästen med så att den fattar att den inte får stanna?

Sv: Vad ska jag göra? :'(

Det handlar om ridningen tyvärr. Jag tror du måste se över hur du rider mot hindren, både psykiskt dvs mentalt och rent sitsmässigt.

Rider du för att komma över?

det är så lätt att hamna i det läget...
har hästen väl börjat stanna rider man inte för att hoppa...-man rider för att stanna.
hur konstigt det än låter.
har du provat sätta upp någon annan att hoppa honom? kan vara värt...

jobba mycket hoppning för tränare men oxå med bara dig själv, mental träning.

okej.. :/
Har haft mycket hästar innan honom som har varit precis tvärtom..

min häst som hoppar allt stannade på allt en period i våras. insåg rätt fort att det var jag som stannade, inte hon. jobbade med det ett par veckor...och nu hoppar hon allt igen...

För det första vill jag säga, Ge inte upp!

Jag tycker att du ska träna mkt hemma och vara självsäker inne på banan. Om du känner dig orolig känner ju självklart hästen av det! Jag har en kompis som har en häst som har stannat en del, men hon har inte gett upp hoppet! Nu har hon hittat en tränare som det går jätte bra för och det börjar också att gå bra på tävlingarna!

det är väl allt jag kan säga och hoppas att det kommer fungera bättre efter alla råd du får! :rofl:

Säger samma sak! Ge inte upp!
Hör med din tränare om inte den kan hoppa din häst några ggr och även ta en tävling på den så den får mindre ångest.
Försök att få låna en häst som absolut inte stannar så att du får tillbaka tron på dig själv.
Bara träna ett tag.........lägg ner tävlande någon månad för att sedan komma tillbaka.

Som ett sista råd kan jag verkligen råda dig att sätta upp mål och ta till lite mentalträning.(finns många böcker i ämnet och även flera goda coacher att ta kontakt med)

Lycka till!

alltså... en häst stannar inte på hinder för att den är dum eller vill retas.

Visst kan det bero på att du inte rider ordentligt/dåligt eller what ever, svårt att veta när man aldrig sett dej. Det kan även vara en ond mental cirkel men den absolut troligaste orsaken är ATT HÄSTEN HAR ONT!!! Du skriver att du märker att den inte har ont, hur märker du det??

Om den även på senare tid börjat stanna på träning så skulle jag ännu mer tro att den har ont/obehag. Även att den drar sig till höger är ett tecken på obehag/smärta.

Det onda kan var i stort sätt vad som helst allt ifrån kotledsinflammationer till en dåligt tillpassad sadel

Ring veterinären!

Hur ofta hopptränar du och tävlar? Han kanske är trött på hoppningen just nu och känner sig pressad? Vilka höjder tränar du på?
Ut i skogen och hoppa över stockar m.m, gör saker som du vet att han tycker är roligt.

Passar sadeln? Är hästen öm/spänd någonstans? Hur är den i munnen? Åk till klinik och kolla igenom hästen. För det troligaste är att den har ont om den har börjat stanna. Om häst och utrustning är noggrannt kollade utan anmärkning så hade jag backat ett par steg och lydnadshoppat LÅGA hinder för tränare för att lösa problemen där.

Sitter all utrustning som den ska och hästn inte har ont (vilket kanske hästen kanske inte har eftersom du skriver att han hoppar bra på framhoppningen och träningar(?))
Åk på en utbildningshoppning/träningstävling/pay and jump där man får ta sig runt banan även om man får 3 stopp. Då visar du hästen att han inte slipper undan bara för att han stannar.

åh vad jag känner igen mig i vad du skriver! För typ fem år sedan köpte jag min första stora häst som aldrig hade varit med på en hopptävling i hela sitt liv. Vi hade väldigt begränsat hoppmaterial hemma så vi kunde inte variera hindrerna särskilt mycket. Så när det blev dags för tävling och såg att det stod en mur på banan tänkte jag ung "det kommer han aldrig att hoppa!" dessutom hade det regnat i flera dagar och framför muren fanns en jättestor vattenpöl och min lilla häst som absolut hatade att gå i vatten!

Men så här gick det i alla fall... Hästen vägrade på precis ALLA inder UTOM muren! :eek: Han vägrade en gång och hoppade nästa gång på varje hinder utom muren! Eftersom han var unghäst så fick vi fortstätta banan runt fast vi vägrat ut oss. Min tränare var med mig och hon förklarade att muren var det enda hinder som till och med åskådarna kunde se att jag verkligen bestämt mig för att vi skulle över. Hästen tittade inte ens på vattenpölen!

Så när vi kom hem blev det mental träning för mig. Det gällde att hela tiden vara bestämd på att vi skulle över hindret! Jag fick aldrig någonsin tveka eller "tänka bakåt" med den hästen, då stannade han. :crazy:

Vi fortsatte att tävla och ibland så fick vi stopp på dom absolut lättaste och vanligaste hinderna man kan hoppa, bara för att jag tyckte det var lätt och var inte tillräckligt bestämd på att vi skulle faktiskt hoppa. :crazy: Men det var ganska lustigt för hästen vägrade aldrig någonsin på dom mest skrämmande hindrerna som alla andra hästar tittade storögt på! ;)

Så tänk framåt och över hinderna istället för att för att tänka att hästen kommer att stanna, Skitsvårt jag vet! Men det fungerar när man väl kommit underfund med det! :D

Om han viker åt höger kanske du borde pröva infångare? Och om du blir så besviken på tävlingarna ska du nog inte tävla förän du är riktigt redo och han inte vägrar längre, kan ha ont/känner osäkerhet från ryttaren?

Jag har en lånehäst som jag haft ett år nu..

Har du ringt och pratat med ägaren? H*n kanske har varit med om att hästen gjort något liknande förr och kan ge råd...?

Jag har använt spö och jag har sporrar men han är helt BLOCKERAD:eek:?

Vad kan man straffa hästen med så att den fattar att den inte får stanna?

Undrar vem det är som börjar bli blockerad... :smirk:
Du kan ju inte ge dig den på att skrämma fram hästen :mad:

Rider du för tränare?
Det låter inte som att det är hindrena i sig som är problemet, utan att det är i kontakten mellan dig och hästen som det brister. Om du sitter och bankar (...) på honom med sporrar & spö, och han fortfarande inte reagerar framåt, så tycker iallafall jag att ni har ett större problem än att bara komma över hindret.

Och appropå din "vad kan man straffa hästen med..."-fråga så tycker jag att det låter som om du är påväg att gå alldeles för långt... undrar vad ägaren skulle säga om det här?

Klart man kan tävla fast min blir besviken. Jag blir jättebsviken när det går dåligt men inte tänker jag sluta tävla för det. Blir ju desto gladare när det går bra då:D

Känner igen mig i din situation...

Kolla först så att hästen inte har ont och har den inte det, gå tillbaka till grunden!
Vad säger din tränare om problemet? Tyvärr är inte alla till så stor hjälp vid en del tillfällen. När jag var i din sits (=hästen hoppade inte på tävlingar) ryckte min tränare mest på axlarna och sa "de går över"(trots att tränaren är mkt utbildad o red höga klasser själv). Men det är inte alltid det går över av sig självt.
Hoppa låga hinder så att du får tillbaka självförtroendet, mental träning kan också vara bra.

Hoppas det löser sig för dig!

Allt detta vägrande och stannade på hinder har gjort mig galen!
Jag har en lånehäst som jag haft ett år nu.. Vi har tränat hoppning och dressyr och jag har tävlat lite grann.. Han har alltid varit lite "tittig" på tävlingar men det har gått hyfsat bra ändå. Han hoppar som en kung när han väl hoppar.:crazy:

Det verkar precis som han har kommit i en ond cirkel nu för det sista när jag har tränat och när jag har tävlat har han börjat stanna på hindrerna!:mad:
Förra tävlingen vägrade han ut sig första klassen (90cm) och
idag tävlade jag igen och jag var taggad som aldrig förr! Men han vägrade ut sig i båda klasserna! Och han stannade alltid på första hindret! Något jag oxå har kommit på är att han alltid viker till höger.

Men han gick så himla bra på framhoppningen! SÅ jag börjar tro att han vill vägra ut sig när man kommit in på tävlingsbanan för att komma ut så fort som möjligt?:confused:

Det är så himla tråkigt! Jag vet att han kan och det märks på honom att han inte är rädd eller har ont.. Han retas med mig! Jag har använt spö och jag har sporrar men han är helt BLOCKERAD:eek:

Vad kan man göra i min situation? Vad kan man straffa hästen med så att den fattar att den inte får stanna?

Är du säker på att hästen inte har ont någonstans?!
Med tanke på att han alltid viker åt höger dessutom...

En ponny i stallet började stanna och korsade benen och vek alltid åt samma håll. (har inte sett det själv, ägarna förklarade)

De kollade benen och ponnyn hade kotledsinflammation.
Hon är lyckligtvis på bättringsvägen nu och de ska börja träna igen :)

Jag skulle kolla hästen hos vet. om jag var du!

Vad kan man straffa hästen med så att den fattar att den inte får stanna?

Är du allvarlig??? :eek: Det är väl klart att hästen inte vill hoppa om den blir straffad i samband med hoppning! Om du straffar hästen när den stannar... Det enda du uppnår är att den springer snabbare BORT FRÅN hindret... och att den inte vill vara i närheten av ett hinder alls... :confused:

Få den att tycka det är ROLIGT att hoppa. Börja med att försäkra dig om att den inte har ont såklart!

Om den är frisk o kry... Sänk hindren rejält! När hästen hoppat, beröm som om den hoppat 2 m eller vunnit en Grand Prix eller nåt! :idea: Sitt gärna av direkt efter att ha hoppat ett hinder i början... Hästen känner att efter den har hoppat så blir det skönt och den slipper tryck mm. Lycka till!;)

alltså... en häst stannar inte på hinder för att den är dum eller vill retas.

Visst kan det bero på att du inte rider ordentligt/dåligt eller what ever, svårt att veta när man aldrig sett dej. Det kan även vara en ond mental cirkel men den absolut troligaste orsaken är ATT HÄSTEN HAR ONT!!! Du skriver att du märker att den inte har ont, hur märker du det??

Om den även på senare tid börjat stanna på träning så skulle jag ännu mer tro att den har ont/obehag. Även att den drar sig till höger är ett tecken på obehag/smärta.

Det onda kan var i stort sätt vad som helst allt ifrån kotledsinflammationer till en dåligt tillpassad sadel

Ring veterinären!

jag märker väl att han inte har ont. han hoppade jätte fint på framhoppningen utan problem! Jäte fint verkligen! Men så fort jag kom in på tävlingbanan så ville han annat..:confused: ja tror faktiskt att hästar kan jävlas och känna att jag skiter i att hoppaför att det är smidigast så. han kanske märker att han kommer ut från tävlingbanan snabbare om han vägrar.. Jag vet inte.. Men jag märker att han inte har ont.. Har enväl anpassad sadel som jag invensterade i våras för 12.000kr och han känns som vanligt..

Har du ringt och pratat med ägaren? H*n kanske har varit med om att hästen gjort något liknande förr och kan ge råd...?

Undrar vem det är som börjar bli blockerad... :smirk:
Du kan ju inte ge dig den på att skrämma fram hästen :mad:

Rider du för tränare?
Det låter inte som att det är hindrena i sig som är problemet, utan att det är i kontakten mellan dig och hästen som det brister. Om du sitter och bankar (...) på honom med sporrar & spö, och han fortfarande inte reagerar framåt, så tycker iallafall jag att ni har ett större problem än att bara komma över hindret.

Och appropå din "vad kan man straffa hästen med..."-fråga så tycker jag att det låter som om du är påväg att gå alldeles för långt... undrar vad ägaren skulle säga om det här?

Okej..

Ska träna nu på onsdag och ska ligga litelågt med tävling nu..
Såklart jag inte ska "SLÅ" hästen när den gör fel men man kan ju heller inte berömma.. Det låer ju precis som jag står och plågar min häst men det gör jag absolut inte!:crazy: Tvärtom.. När jag var på tävlingen sist så hjälpte en vän mig när jag hoppade, hon sa när han viker åt höger igen när du hoppar så får du säga till den genom att dra till lite i munnen med tygeln.Så att den fattar att deninte kan göra som den vill.. Men ja vet inte vadjag ska lyssna på..:confused:
Men jag ska börja träna mer nu och småhinder så att han blir mer positiv på det hela och vi blir mer ochmer säkrare..:smirk:

tack för alla tips!:)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III