Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

Jo, gamla hästen har kommit tillbaka i mig känns det som :confused: Förut red jag på och struntade i att känna överdrivet, men som sagt, hon var ju så mkt stadigare och gick i en form hela tiden, med ryggen höjd (i princip) vilket hon inte gör längre, därav känner jag även små knackningar.. I princip tror jag att dte är ryggmuskulaturen som behöver stärkas mkt för att jag ska våga börja rida ordentligt och inte oroa mig för att dunsa till ngn gång i sadeln, räta upp mig osv. Men dte är ju svårt att stärka hästens ryggmuskulatur när det är såhär just nu, vi har ju fastnat i en ond cirkel.. Det går bättre om ngn annan rider hästen en stund innan jag hoppar upp, ngn som sätter lite ramar i henne och visar henne trygghet i början av ridpasset, det är då det är som viktigast, som "känsligast" att göra helt fel om man säger så..
Hur kan man träna upp hästen så att jag kan börja rida igen?! Jag vet att jag behöver göra det nu, för att få henne tränad, men det känns ungefär som att slänga upp en osäker och ostadig ryttare på en unghäst=inte så positivt.
Tömkörningen ska vi försöka träna mer nu, där bygger hon ju ganska bra muskler när det fungerar;)
 
Sv: Vad ska jag göra?

I stället för att skriva putt putt. Förklara vad det är du vill ha svar på, som vi inte har sagt.

1. Kolla att hästen är OK i första hand. För att säkerställa, att den här hästen inte får samma slut som din förra häst, via veterinär, hästtandläkare, massör, equterapeut, hovslagare och liknande.
2. Dra ner på din prestationsångest. Man måste inte vara bäst. I alla fall inte bli bäst på rekordtid. Utan låta det ta tid, för häst och ryttare att mogna ihop tillsammans och stärka sin muskulatur och konditon och utbildningsstatus därifrån.
3. Ifrågasätt din tränare. Vid behov, BYT tränare. En tränare, ska stärka sina elever, inte pressa dem till botten med att man ska jobba hårdare. Särskilt inte om man ser att hästen tar stryk av det. I såna fall anser inte jag att det är en seriös tränare.
4. Jobba med hästen från marken. Som du säger, tömkörning i lätt inspänning, långa promenader på skiftande underlag, både uppsuttet och avsuttet gör underverk. Arbete vid hand, longering, ja vad du kan hitta på, stärker hästen i längden, både psykiskt och fysiskt.
5. Se över hästens foderstat. Rätt foder, vid rätt tillfälle. Får hästen tillräckligt med "byggstenar" för att bygga rätt muskler för det arbete den utför.

Jag anser att du har fått de här svaren, i flera av de inlägg som kommit.

Kan du inte utveckla ditt *putt putt* och förklara vad du vill ha för svar i stället, som vi inte har gett dig?

Om man inte är nöjd med de svar man får, får man försöka utveckla frågeställningen, eller ta kontakt med någon person IRL, som kan ge ett utlåtande i stället.

:bow:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ok, tack alla för era svar! :D
Ska försöka bygga upp henne i min egen takt tills jag känner att hon är mer tränad, då kan vi säkert träna vidare där min tränare "befinner sig", men tills vidare tar jag hjälp av mig själv och min pappa, och så ska jag hålla utkik efter någon anna bra tränare, men det är så svårt att få tag på bra! Vet endel tränare men ingen av dom är bättre än den jag har idag i alla fall, så vi får se vad som händer!
:bow:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp