Vad ska jag göra?

M

melinda

Hej!
Det känns verkligen som att jag och min häst sitter fast i en ond cirkel just nu :crazy:
Jag tränar regelbundet för tränare 1 dag i veckan i dressyr och tränaren är jättebra, verkligen!
Men min häst är inte så jättemycket tränad just nu, hon har tagit det lugnt ett tag, men det är inte det som är själva problemet.
När jag köpte henne för ca 1 år sedan så var hon lite tillriden i ca 1 månad, hon var jättefin och gick i form bra osv. och bärde ryggen ibland, vi kände ju dock inte varandra så bra ;)
Men det största som jag tycker är att förut när jag köpte henne och en tid tillbaka så var hon mycket stadigare, "bastantare" i ryggen, det gjorde liksom ingenting om jag satt ner och dunsade lite i galoppen eller så, hon hade hyfsade muskler och bärde ryggen i alla fall, ungefär som en lite grövre häst.
Jag som ryttare är ganska spänd och lite nervös av mig, jag får ofta tendensen till att luta mig framåt i otrygga situationer osv.
Men eftersom hon var såpass stadig, även om hon inte gick så bra i början, så vågade jag rätta upp mig ordentligt, ta tag i henne och rida, utan att det gjorde ngt.. Visste protesterade hon lite så ibland, hon är ju ett sto och jag gör ju inte allt helt rätt ;), men det var liksom inga problem, det fanns ändå en trygg och stadig rygg under.

Men nu efter ca 1 år så är hon väldigt "spillevinkig" i ryggen, hon är inte alls så stadig och kan lika gärna gå och sänka den MKT liksom hon ibland kan höja upp den bättre än när jag köpte henne.. Men det finns liksom ingen stadighet i ryggen, inget läge där hon "är fast" som jag kan utgå ifrån.. Svårt att förklara! Men jag antar att det r ungefär som en outbildad unghäst som hon känns..
När hon sänker ryggen sådär så upplever jag det ganska obehagligt och spänner mig gärna lite, jag vill inte riktigt sitta ner "rätt i svanken", vilket är lite fel, men jag jobbar på det.

Det svåraste just nu är att jag är glad bara min häst slappnar av och går på lång tygel med huvudet ner, alltså bara hon håller ryggen osänkt..

Men min tränare vet hur jag kan rida, att jag faktiskt kan sträcka på mig och se profsig ut, ta tag i hästen, vilket jag fortfarande gör på min kompis ponny, men inte på min.. men det är sån skillnad i hur dom bär ryggen! och ändå så är inte ponnyn speciellt "super-gå-på-tygeln-tränad", men ponnyn känns mycket stadigare, ryttaren som rider sitter väldigt stadigt, även om hästen inte går som bäst-kanske det som gör ponnyn så stadig och "musklad" i ryggen iaf..?

Men som sagt, eftersom min tränare vet att jag kan rida mkt bättre och ta tag i hästen så tjatar hon jämt på mig att jag måste börja rida, ta tag i hästen nuuu! jag måste utvecklas, det är inte snällt mot hästen att bara "såsa runt" och inte veta vad vi ska göra..
Men jag har inte berättat hur jag känner för henne, det känns verkligen som att jag inte kan ta tag i henne, för när jag gör det, har testat flera gånger och även på min förra häst- vilket det slutade med hälta i båda fram- hon gick hela tiden i "fullblodsform"-stissig och med sänkt rygg och jag blev desto osäkrare.. men henne sålde vi, i hopp om att hitta en mer passande häst, vilket vi nu har gjort, men det går ju utför här med..
men som sagt, om jag tar tag i henne så spänner hon sig bara, även jag med då, och hon knäcker av i nacken, hon går då mindre med rygg än på långa tyglar känns det som-och går hon så vet jag hur det kommer att sluta!
jag vet även att jag är ju inte så stadig, jag t.ex. driver säkert inte rätt i alla lägen och håller gärna balansen lite i tyglarna.. det känns ju då som att om jag bara tar tag i henne så fattar hon inte vad jag gör-går på henne utan att våga rida ordentligt och vara stadig och driva ordentligt själv!!
ja, jag vet inte hur jag ska beskriva allt, men det känns som en kamp mellan min mage och alla andra, min tränare och mina föräldrar, vilka vill mitt bästa, att jag ska rida som på andra hästar, som när jag köpte den här hästen, jag kan ju faktiskt rida då!!

usch, snälla ngn, vet att det är jättesvårt och att det blev ett väldigt långt inlägg, men snälla, help me! ngn annan som varit med om samma? :cry:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Måste tillägga:
det bästa vore egentligen att ta hjälp av ngn duktig, t.ex. den som red till henne innan jag köpte henne, har hennes nummer osv, men det känns som att jag måste lösa detta nu, det var ju precis samma med förra hästen, fast då gick det mycket längre, och jag vill ju inte att det ska fortsätta såhär med hästarna, jag vill komma ur det här problemet nu!! lösa det, inte bara ngn tillfällig lösning för jag vet att det ändå kommer tillbaka så småningom, men vad är det jag gör fel som gör hästarna osäkra, och väldigt sänkta/dåligt musklade i ryggen?! och allt annat då... :smirk:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Om nu din tränare säger att du rider rätt och hästen ändå tappar muskler, har du inte funderat på om det är hästen det är fel på och inte dig och din tränare.

Att hästen blir stissig, sänker ryggen och slår upp huvudet när du ställer krav, det låter för mig oroväckande då det kan vara tecken på att hästen har låsningar eller ont av någon annan orsak någonstans i kroppen.

Jag hade också såna problem ett tag, efter min rejäla igångsättning av min häst. Då rådfrågade jag veterinär i samband med vaccinering och fick rådet att ta ut hästtandläkare, samt massör eller equiterapeut. Jag tog ut bägge två. Först snitsade jag till damens tänder och var hon genast lite villigare att sluta lägga huvudet på sned i ena varvet. Några veckor senare tog jag även ut massör och han hittade lite låsningar och skavanker här och där, som tog ett par besök att lösa upp. Sedan började min dam muskla sig betydligt finare och fortare. Jag har sedan dess försökt fortsätta ta ut massör med jämna mellanrum.

Allt är inte ryttarens fel ska du veta. :bow: Ibland ÄR det faktiskt hästen, som behöver få hjälp och kollas igenom.

Upp med hakan nu och lycka till i fortsättningen! :banana:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jo, så kan det vara :bow: Nästan alla i stallet säger att jag och min kompis är överförsiktiga, att det faktiskt är hästar vi håller på med osv.. T.o.m min tränare säger det att jag inte kan hålla på och vara så försiktig, att jag faktiskt får köra på och ta tag i min häst osv.. Jag tror absolut att det är som du säger, min häst behöver säkert massage, equiterapet m.m men jag tvivlar på att det är någon annan än jag som håller med om det, men snart är det väl dags för equiterapet igen ändå ;)..:crazy: Men det som är så himla svårt just nu är att min magkänsla verkligen säger emot!!!
Jag red ut idag, hon kändes inte så bra. Jag känner verkligen minsta lilla och idag var hon säkert ren, men det känns som att hon har "lite motstånd" i att sträcka i båda fram. Det kan säkert vara därför det tog emot lite att gå i ärlig form igår, hon knäckte pyttelite, alltså inte helt ärlig i formen..
Jag blir bara så slut på att hon inte kan vara ren!! När någon annan än mig rider, främst min tränare så går hon ju på ett annat sätt, gången kommer liksom hela tiden ärligt och luftigt över ryggen.. Men hur skutton gör hon så att hästen bär ryttaren så!? Även om hästen inte går helt i form med huvudet, så bär hon alltid ryttaren rätt och går rätt.. Hon känns hur bra som helst efter att hon har ridit, bättre än någonsin! hur hårt hon än ridit, trots att min häst inte är så tränad osv..
Alla hästar jag har ett tag blir såhär, tyvärr :crazy:

Men varför jag tror att hon blir "dålig" nu är nog för att hon är precis som en unghäst, hon har inte ryggmuskler osv.. då är det ju ännu viktigare att hon går rätt och bär ryttaren rätt..
När det gått som allra bäst för oss i ridhuset så känns hon bra efter, men det går alltför ofta som nu, inte alls bra.. de gånger det går bra är mer på tur än på kunskap, fast så som jag rider då skulle jag faktiskt kunna rida nu också, men på en annan häst då..

usch, vet inte riktigt vad jag ska göra, min ryttare "skriker" på mig att jag måste köra på nu, träna träna träna men det känns ju så fel, jag verkligen känner att det står instämplat i magen att om jag kör på såhär så rider jag hästen halt! precis som min förra..
och visst finns det tecken på att hon nog blir dålig om jag kör på så, för efter bara ngn dag nu när vi ridit och det gått fel, alltså inte som "lyckoträffar-gångerna" så knackar hon lite i fram..
Snälla, ingen som har ngt att säga?! kan man gå till ngn sorts hästkurator och få svar, hur ska man göra?! vet ju själv i princip att det inte går så lätt, men det skulle verkligen vara toppen om ngn kom med hjälp! :bow:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Önskar jag kunde hjälpa dig men har tyvärr lite samma problem själv... Ska bli intressant att se vad alla kunniga svarar... Lycka till!!!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Måste bara säga en sak till att så som jag känner så är vi inte mer redo än för att t.ex. skritta ut lugnt med kompis, inte stissa runt själva då hon och jag inte alls är trygga (uteridning jag pratar om nu;)). Detsamma gäller lite i ridhuset, hon är inte musklad och det känns som att vi inte alls är redo för mer än att skritta i balans, trava är ganska okej men vi har lite svårt där, i alla fall om jag verkligen försöker se på henne som "de duktiga ryttarna gör", hon är inte helt i balans där, inte jag heller. Då skulle vi behöva träna mer balans där, så att formen tillslut kommer ärligt och stadigt, att vi hittar en säkerhet så att jag och hon vet vad vi kan och inte kan..
Men som sagt, min tränare vill mycket mer, och det stämmer, jag kan se skitprofsig (ursäkta om det låter skrytigt, men jag upplever faktiskt själv att jag faktiskt KAN rida:o ) på en häst som kan, eller rättare sagt, en häst som inte jag har musklat som ähar musklerna och kan övningarna osv.. en läromästare med andra ord;) en som inte blivit formad efter mig då..
Som sagt, för att vara riktigt säker och inte hålla på och chansa å rida på tur osv som det känns som att jag gör nu, alltså inte påverkar hästen så att den går rätt, bär sig och musklar sig, är avslappnad osv. så tycker jag att vi har kommit mycket kort, vi är fortfarande på det stadiet att sitta rakt upp osv.. känns som ridskolelekis nu;) när jag säger att vi faktiskt inte kommit längre än så EGENTLIGEN, så säger min kompis bara att jag ska skärpa mig, att jag visst kan, men det känns ju inte som att jag gör mig själv och hästen rätt genom att bara "chansrida" och bara försöka se duktig ut för dagen, "knäcka nacken" med andra ord idag.. när jag köpte henne var hon ju som sagt tillriden, då var det riktig form (nästan;)) och höjd rygg som gällde, men nu vet i skutton..
En bra dressyrdomare sa det med min förra häst, att vi måste bli kompisar och vi behöver inte alls göra så mkt, börja med skritten, strunta i galopp och trav.. det ska vara harmoniskt och roligt och avslappnat för att gå vidare! det kändes så rätt, så skönt att han verkligen förstod vart jag var.
Jag vet att på t.ex. strömsholm skulle dom säga samma sak, att först och främst en bra sits, avslappnad osv.. alltså inte hoppa över ngt, skynda långsamt, men både min föräldrar och min tränare vill så mycket, att det ska gå fortare och att jag ska rida och att allt ska fungera som när det går som bäst, men just nu knäcker allt bara mig..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra?

hoppla skrev:
Önskar jag kunde hjälpa dig men har tyvärr lite samma problem själv... Ska bli intressant att se vad alla kunniga svarar... Lycka till!!!

Du ska bara veta hur skönt det är att höra att man inte är ensam!!!!:bow: :o :bow:

Ja, fram med era svar nu allihopa! ;)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det du beskriver som ett mål:"att kunna ta tag i hästen" har mycket lite med ridning att göra. Precis som du säger, får det hästen att bli spänd, och att koppla ur ryggen.
Om din tränare anser att det är vad du ska göra, för att komma framåt med din ridning, borde du snarast byta tränare.
Detta är självklart inte ditt fel, man gör så gott man kan, och vad man har kunskap till.
Det är inte heller din tränares fel, för h*n gör säkert också sitt bästa.
Hur vet man om en tränare är bra?
Ja, det är den eviga frågan. saker du kan leta efter är: Tränaren ska sträva efter lätthet i hjälpgivningen, och söka kommunikation, inte tvång. Du ska känna att du och hästen blir mer avspända och rörliga av träningen, inte tvärtom. Du och hästen ska vara glada efter passet!
Ridning måste vara enkelt, för hästar är enkla varelser. Om det är för komplicerat för dig att förstå hur det fungerar, kommer inte hästen att förstå.
Många tränare, som inte själva förstår, gör ridning till något mycket komplicerat och svårt, vilket ju ursäktar att de inte kan få eleverna att gå framåt: det är ju så svårt, att bara de mest talangfulla ryttarna och hästarna kan bli bra. Det är inte sant.
De allra flesta hästar och ryttare kan prestera mycket högre, i avspänd harmoni, än vad de flesta tror.
Leta reda på en duktig tränare (DET är svårt...) och lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Som du skriver så ska vi komma från lektionen glada, nöjda och avspända. Det är precis vad vi gjorde förut, när allt fungerade en tid och min häst var "lite annan", både av att jag int evar lika deppig och uppgiven som nu, och att hon var lite tillriden, hon var stadigare i ryggen osv.
Men just nu tror jag att dte är något mentalt som tar över, ångest eller liknande för vi känner hela tiden press och olust, jag vill bara få det att fungera men det går ju aldrig då heller..
Det fungerar ibland som sagt på "tur", och när jag är riktigt positiv och bara ska ha kul och rida lite i ridhuset, men det går ju inte alltid.. oftast så kommer "måste:na" före och ångesten/pressen, vi måste komma igenom det här, klara det här nu!!

Ska som du säger kolla mig runt efter olika tränare, jag vet som sagt en dressyrdomare som var riktigt bra och prioriterade samspelet, takten balansen och vänskapen med hästen istället för "måste:na"..:bow:
Men han kan ju tyvärr inte komma regelbundet, vilket jag skulle behöva nu, någon att luta mig mot tills det känns bättre;)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Precis så kan jag känna med min häst....att vi inte är redo att gå vidare men att min tränare hela tiden vill forcera......."det måste ju hända något...."

Så länge som jag själv har styrt takten så har hästen kännts mjuk och bärig, lugn och harmonisk men nu däremot har det gått sämre och sämre när jag har följt min tränares råd och framförallt skolningstakt :crazy:

Ska till veterinär om några dagar pga av att min häst nu inte känns fräsch framtill......

Det handlar väl om det egna självförtroendet tror jag. Att våga stå för vad man själv känner när man rider sin häst. Själv känner jag direkt när det är motstånd hos min häst och att det troligen beror på att den inte är redo för övningen men då menar tränaren på att det är bara motstånd som han ska över....:crazy:

Jag rider för en erkänd skicklig tränare..:confused:
Provade även AR ett tag då det verkade passa mig bättre men tycker det är ändå svårare då att veta att hästen går rätt pga allt böjande hit och dit.....annars följer man ju då en lugnare skolníngstakt.

Mvh B
 
Sv: Vad ska jag göra?

jag är definitivt inte någon expert...men jag vill bara visa att jag berörs av det du skrivit och gärna vill hjälpa på något sätt. ...

när jag läser dina inlägg får jag känslan av att din självförtroende på hästryggen inte är så bra...och blir sämre i takt med att hästen går sämre (eller inte bättre...) tror du inte att det kan vara en stor sten i det hela? hästar är ju otroliga djur på att läsa av oss och våra inställningar och om du är osäker i din ridning, så är det väl inte konstigt om hon blir osäker och en häst som är osäker går inte lika bra som en som rids under en självsäker ryttare som kan signalera denna säkerhet till hästen.

det här är alltså bara mina tankar, inte något annat!

har du provat att göra något helt annat, att rida hästen på ett annat sätt?

jag var udner tonåren mycket osäker som ryttare, och tyckte att alla andra red hästarna så bra. en vändning för mig blev kontakten med centrerad ridning, där jag verkligen fick kontroll över min egen kropp och sitsen, samtidigt som jag började känna hästens alla rörelser. sedan gick jag många fler kurser i centrerad ridning och har blivit en självsäker, bra ryttare.
så mitt tips är att du kanske skulle prova det, om du har möjlighet. det gör mycket för en som ryttare när man känner att något kanske är fel, men inte vet vad. och det gjorde framför allt mycket för mitt jsälvförtroende i sadeln när jag fick mer kunskap om hur min och hästens kropp fungerar var för sig och med varandra:)

lycka till
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jo, det är samma sak med mig. När jag rider hästen i den takt jag känner att allt går rätt till, att hon bär sig och jag tänker på min sits osv. så är hon mjuk och fräsch, men det handlar ju då om väldigt enkla saker, som enligt min tränare är alldeles för lätta, det ska bara ske, det handlar om att acceptera hjälperna och att hästen ska vara på hjälperna hela tiden..
Min tränare är inte heller någon dålig tränare, så jag tror att det har med mig själv att göra, hur jag gör sakerna osv.
Du skriver precis samma sak som jag känner, att ju mer jag "bara gör" sakerna som min tränare säger, lite utan att tänka efter för annars så skulle jag nog inte riktigt göra dom om jag red runt själv, t.ex. böja igenom mycket i sidorna på små volter el. något (bara ett exempel) så kan hon kännas mer knackig.. Jag antar att det är för att hon inte går helt rätt och bär sig rätt då, det känns som att vikten kommer ner genom en sänkt rygg i frambenen istället för över ryggen och fördelas över henne kropp.. Men som sagt, om jag enbart funderar över att känna ryggen, även på lång tygel så hamnar vi idag på det stadiet att skritta ut, rida lite lugnt i ridhuset osv. för att jag ska vara HELT lugn och allt ska kännas bra med ryggen osv.. Men som min tränare sa, att hon trodde inte riktigt att dte var ryggmusklerna som jag känner, det tror inte riktigt jag heller, men hon håller iaf ryggen rakare än när hon sänker den.. Men jag vet att de gånger jag har känt ryggmuskulaturen jobba ordentligt under mir, DÅ har hon kännts HUR ren som helst i benen dagen efter! Då sliter inte ridning liksom..
Så ja, vad gör man? Backar och "blir ovän" med sina föräldrar, sin tränare m.fl. som skriker på mig i princip att köra på, skita i allt jag känner osv.. Men min mage säger ifrån där..:S Inte heller tycker jag att det är så jätteroligt att bara kunna skrivva min häst med neutral rygg (inte jobbande ryggmuskler utan enbart sänka sig neråt med huvudet,-rak rygg) :crazy:
Jag vet att jag kan, men det är ca var 10:e gång som det går så där bra!! Jag vill ju kunna styra det, innan min häst blir sämre och sämre.. just därför känner jag att det kanske är dags att enbart tömköra och backa i ridningen, för att inte gå för långt så att det blir något värre med hästens ben
Tacksam för fler svar!:bow:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Du har så rätt så att mitt självförtroende inte är ngt vidare, och kanske kan det vara därför jag, ca var 10:e gång ;), rider smo jag vet inte vad,-på MIN HÄST! Så var det förra lördagen, jag vet inte vad som hade hänt. Min häst hade vilat ca 1 vecka pga. ett sår, å sen när jag tränade i ridhuset kände jag det själv, att jag måste göra ngt åt min häst nu, jag känner ju själv vart hon är ostadig och vad jag behöve göra,- och vips så red jag som aldrig förr på henne! Gick hur bra som helst!! Men då var det heller inga krav att hon var tvungen att gå som gången innan, eller ngn tränare osm stod där (var helt själv i ridhuset) och inte heller något krav på att hon var tvungen att gå bra, för annans så blir hon halt eller så, för jag visste att hon var jätteren och fin i benen då hon vilat 1 vecka inna :P
Men som sagt, om det nu är mitt självförtroende och alla krav som knäcker mig så är det ju inte så lätt att bara ändra på det.. Man måste ju träna upp det på något sätt, men hur? Ibland har jag det bara där, det är då det går som bäst, jag kan allt och kan visa hästen vad vi ska göra osv..
:bow:
 
Sv: Vad ska jag göra?

-Jo, det är samma sak med mig. När jag rider hästen i den takt jag känner att allt går rätt till, att hon bär sig och jag tänker på min sits osv. så är hon mjuk och fräsch, men det handlar ju då om väldigt enkla saker, som enligt min tränare är alldeles för lätta, det ska bara ske, det handlar om att acceptera hjälperna och att hästen ska vara på hjälperna hela tiden..-

Precis så säger min tränare också.......och visst vissa gånger går det bra men ibland känns det som om ridningen då "sliter" på hästen. Är du som jag rädd att din häst ska bli halt ??

Det är jag pga diverse olika åkommor på den häst jag har nu...samt att jag haft en häst tidigare som var halt till och från i 6 år för att sedan bli utdömd.

B
 
Sv: Vad ska jag göra?

Om din tränare pressar dig till att göra mer än du vill tycker jag du seriöst ska fundera på att byta tränare eller skaffa en till. Jag har också tendenser att bli rädd och spänd och det sabbar ju för hästen nåt så otroligt. Nu hade vi ett genombrott i fredags och jädrar vilken skillnad det var:love: I alla fall, om du känner att nånting känns fel, att hästen inte går bra när du gör som tränaren säger så prova med en annan. Hitta en tränare som stödjer dig på din nivå, dvs att stärka ditt självförtroende först. Sen när det fungerar kan du ju utgå därifrån och se vad nästa steg blir.
 
Sv: Vad ska jag göra?

å du ska veta hur likt det där låter mig.. :p Ja, jag är ocksaå rädd för att hästen ska bli halt, eftersom jag nu känner att hon blir pyttelite knackig i fram när hon inte går rätt.. Som ja skrev så har jag också erfarenhet av en häst som var halt från och till i 1½ år å sen blev utdömd..
 
Sv: Vad ska jag göra?

ja det låter som min pålle också....behöver oxå gå exakt i rätt balans för att inte kännas oren och hackig. Tyvärr är han det också nu så vi ska till vet i veckan. Inte kul och han har inte kännts så när jag själv lägger upp träningen så att säga ( i min egen takt)....

Jag har iallafall bestämt mig för att fortsätta i MIN takt oavsett vad min tränare och andra förstå sig påare säger, förutsatt att hästen blir behandlad nu och ohalt. Jag har som väl är inte några föräldrar som pushar på dessutom.

Mvh B
 
Sv: Vad ska jag göra?

melinda skrev:
å du ska veta hur likt det där låter mig.. :p Ja, jag är ocksaå rädd för att hästen ska bli halt, eftersom jag nu känner att hon blir pyttelite knackig i fram när hon inte går rätt.. Som ja skrev så har jag också erfarenhet av en häst som var halt från och till i 1½ år å sen blev utdömd..

Om jag får göra en tolkning, så låter det som att din gamla häst sitter i alldeles för mycket än. Hästen går troligen inte sönder i benen av att inte gå i form en dag, så jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket för det. Har man ridit en häst som varit halt mycket kan man bli lite "hypokondriker", man känner hältor och knackigheter hela tiden fast där inte finns några.

Kanske kan du hitta en medryttare som är lite stadig och kan rida hästen bra? Så har du någon att prata med om hur hästen känns, och får hjälp med att få hästen att muskla sig rätt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp